Morgenbladets kåring: Tone Selboe og John McNicol er fantastiske formidlere

Litteraturviter Tone Selboe og historiker John McNicol er valgt ut blant Morgenbladets ti fantastiske formidlere.  HF er det eneste fakultet som har med to blant de ti.

Smilende mann og kvinne.Kollasj i farger

I Morgenbladets kåring av fantastiske forelesere er John McNicol og Tone Selboe blant de ti utvalgte.

I april inviterte Morgenbladet både lesere, studenter og publikum over hele Norge til å nominere og stemme på sine favoritt-forelesere for å finne landets mest fantastiske formidlere og forelesere. De spurte: Hva er god undervisning? Hvor er de beste foreleserne nå for tiden? Hvordan bedømmer man egentlig kvalitet i undervisningen? Er den klassiske forelesningens tid virkelig over? Hvem lærer studentene å tenke?

Avisen fikk inn 383 forslag til kandidater. Av disse gikk 39 undervisere videre til finalen, etter stemmegiving og redaksjonens vurderinger. En jury ledet av Helene Uri har så valgt ut ti fantastiske formidlere blant finalistene.

Tore Selboe, professor i allmenn litteraturvitenskap ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk og John McNicol, universitetslektor i historie ved Institutt for arkeologi, konservering og historie er blant de ti fantastiske formidlerne. I kveld blir de alle feiret fra scenen på Chateau Neuf, med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og full sal av andre gratulanter til stede.

Juryens begrunnelse for å velge Tone Selboe:

Smilende kvinne med øreringer og leppestift. Foto
Tone Selboe har tro på dialog med studentene og direkte kommunikasjon, i stedet for mange teknologiske hjelpemidler i undervisningen. (Foto:Aschehoug)

Vi har valgt Tone Selboe som en verdig representant for «den klassiske foreleseren». Hun er ikke valgt fordi hun driver med utstrakt nyskapende undervisning, men fordi hun viser at den gode, gammeldagse undervisningen kan være fabelaktig. I sine forelesninger uttrykker Tone Selboe seg med klart formulerte poenger, med innlevelse og med personlige synspunkter, leser vi i nominasjonstekstene.

Hennes plass blant de ti kan best oppsummeres av en av studentene hennes: «Tone Selboe er en av de foreleserne hvis fag og timer man husker i år etter studiene, som med sitt engasjement og sin entusiasme evner å trekke studentene opp og med seg. Det er slikt som smitter, og som bidrar til å vedlikeholde en glød for faget i alle som hører på – livet ut.»

- Dette er en pris på vegne av undervisningen

– Det føles litt urettferdig, men jeg er glad for at tidligere og nåværende studenter har nominert meg. Jeg føler at denne kåringen er på vegne av veldig mange andre som underviser. Jeg har gode kollegaer som gjør en like god jobb som meg, sier Tone Selboe. Hun liker å kalle seg lærer heller enn en foreleser.

– Det som er hyggelig er at undervisningen, som ofte er usynlig, men som krever mye tid, blir løftet fram. Dette er en pris på vegne av undervisningen.

– I nominasjonen får du ros for å vise at den gode, gammeldagse undervisningen kan være fabelaktig. Hvordan gjør du det?

– Jeg har mye seminarundervisning og ikke mange store forelesninger. Jeg forsøker å være opptatt av studentene, å se dem og å få til dialog. Når det fungerer, er det fantastisk, sier Selboe.

Hun har ingen spesiell metodikk, er ikke opptatt av å underholde og bruker ikke mange tekniske hjelpemidler, kun minimalt med powerpoint-presentasjoner.

– Jeg har tro på den direkte kommunikasjon, sier hun.

Juryens begrunnelse for å velge John McNicol:

John McNicol underviser i utgangspunktet i middelalderhistorie, men han har tøylesløs energi som lærer og har utvidet både emneportefølje og undervisningsformer på overraskende og inspirerende måter.

Kurset i historieformidling lærte studentene å skrive og få offentliggjort tekster for et bredt publikum, og ga dem selvtillit på vegne av faget og seg selv. Det tilsynelatende trauste emnet om «Oslo i middelalderen» har vakt internasjonal oppsikt. McNicol nøyde seg ikke med å få studentene til å lære om byens fortid, men brukte Minecraft og lot dem bygge middelalderruinene opp igjen. Etter oppmålinger på stedet og grundige byhistoriske studier, satt studentene og gjenskapte fortiden elektronisk, møysommelig og med faktabasert fantasi.

Les også: Oslo middelalderby gjenoppstår i Minecraft

John McNicol er for tiden gjesteforsker ved Universitet i Sydney. I en videohilsen fra Australia uttrykker han glede for prisen og benytter sjansen til å avlyse tilløp til krisemaksimering om undervisning, for han opplever tvert imot at studentene er gode og at læringsmiljøet i det store og hele er godt. Se videohilsen fra John McNicol:

Flere fantastiske finalister

Litteraturviter Bruce Barnhart og filmviter Jon Inge Faldalen var de to andre fra Det humanistiske fakultet blant de 39 finalistene. Universitetet i Oslo hadde for øvrig hele 11 av de 39 finalistene.

Juryleder Helene Uri har sammen med Erling Sandmo, Therese Eia Lerøen, Sunniva Rose og Victor Norman valgt ut de ti fantastiske formidlerne.

Morgenbladet: Her er de fantastiske formidlerne

Av Alf Øksdal
Publisert 1. sep. 2016 20:00 - Sist endret 4. aug. 2023 13:37