-
Lane, Pia & Johansen, Åse Mette
(2024).
Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation.
-
-
Lane, Pia
(2024).
Presentasjon av hovedfunn i Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.
-
Lane, Pia; Camps, Diana Maria; De Korne, Haley; Kvietok Dueñas, Frances & Solovova, Olga
(2023).
Indigenous languages, minoritised languages,
language revitalization, and standardization.
-
Lane, Pia
(2023).
Sannhet og forsoning. Kommisjonens funn og anbefalinger for språk- og kulturfeltet
.
-
Lane, Pia
(2023).
The Norwegian Truth and Reconciliation Commission
.
-
Lane, Pia
(2023).
Discussant: Historically minoritized languages in public spaces – moving towards utopia?
-
Lane, Pia
(2023).
Desde el silencio hasta el silenciamiento: Paradojas de la revitalización lingüística/Layers of silence: Paradoxes of language revitalisation.
-
-
Kvietok Dueñas, Frances; Lane, Pia & Kleemann, Carola Babette
(2023).
Becoming Indigenous language speakers in university: comparative perspectives from Sámi, Quechua, and Aimara student teachers.
-
Kvietok Dueñas, Frances; Lane, Pia & Kleemann, Carola Babette
(2023).
Becoming Indigenous language speakers: comparative perspectives from Sámi and Quechua learners and speakers.
-
-
-
-
Lane, Pia
(2023).
Sannhet og forsoning. Grunnlag for et oppgjør med fornorskingspolitikk og urett mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner.
-
Lane, Pia
(2023).
Samtale om litteraturens forsoningspolitikk.
-
Kvietok Duenas, Frances; Kleemann, Carola & Lane, Pia
(2023).
Becoming Indigenous language speakers in university: Comparative perspectives from Sámi, Quechua,and Aimara student teachers.
-
Johansen, Åse Mette & Lane, Pia
(2023).
Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering.
Show summary
I samiske og kvenske områder har langvarig assimilering hatt som mål å bringe samiske og kvensk språk til taushet. Samtaler om språkvalg i familier og samfunn er også blitt
taushetsbelagte. Revitaliseringsprosesser har ikke bare som målsetting at minoriserte språk tas i bruk igjen og styrkes på ulike domener, men innebærer også tematisering av etniske
identiteter og språkvalg. Dette medfører ofte at forskjellige posisjoner og spenninger kommer til uttrykk i familier og samfunn.
I denne studien følger vi diskursive utviklingstrekk i
det sjøsamiske samfunnet Olmmáivággi – Manndalen – Olmavankka, som er kjennetegna både av fornorskning (ca. 1850–1950) og revitalisering (ca. 1980–i dag).
Tidsfaktoren er lite utforska i språkskifte- og revitaliseringsforskning. Lane (2010) argumenterer for at tidsskalaer (‘time scales’) er sentrale for analysen av språkskifte, både på grunn av tidsspennet mellom språkpolitisk implementering og individuelle språkvalg, og
fordi språkskifte og datainnsamling foregår til ulike tidspunkt. Tid er mer implisitt også en relevant faktor i Johansens (2013) studie av hvordan språkbrukere i nettopp Olmmáivággi erfarer kompleksiteten i den historiske overgangen fra fornorskning til revitalisering.
Basert på dybdeintervjuer i henholdsvis 2007 og 2023 med samme språkbruker, utforsker vi hvordan individuelle erfaringer med språkrevitalisering endrer seg i Olmmáivággi. I 2007 var samfunnet i en forsoningsprosess etter en periode med dyptgående etnopolitiske konflikter
knytta til implementeringa av revitaliseringstiltak på 1990-tallet. I dag er revitaliseringsprosessen blitt mer akseptert og styrka. Analysen retter oppmerksomhet mot hvordan det å bryte tausheten om språkvalg i fortid og
nåtid erfares på individnivået. Hvilke metaperspektiver og refleksjoner uttrykkes, og endres de? Oppstår nye former for diskursiv taushet i løpet av en revitaliseringsprosess, eksempelvis som strategier for å unngå konflikt? Forskningsintervjuet er dessuten i seg selv en kontekst
der taushet kan brytes. Hvordan kan forskning bidra til forsoning i forlengelsen av assimilering og taushet?
-
Lane, Pia
(2023).
From silence to silencing? Paradoxes of language revitalization.
-
-
Lane, Pia
(2023).
Challenges and Rewards of International Collaboration
.
-
Lane, Pia
(2023).
Breaking the cycle of silence: The role of parents in revitalization processes.
-
-
-
Lane, Pia
(2022).
The Sámi yoik Máze: Sounds of Silence and Struggle.
-
-
-
Lane, Pia
(2022).
Flerspråklighet.
-
Lane, Pia
(2022).
"Tenk at man ikke kan lese sitt eget språk!" Standardiseringens mange ansikter
.
-
Johansen, Åse Mette & Lane, Pia
(2022).
Breaking silence: A longitudinal study of language shift.
-
Lane, Pia
(2022).
Ut av stillheten: Revitaliseringens paradokser.
-
Kvietok Dueñas, Frances & Lane, Pia
(2022).
Indigenous experiences of language revitalization. Critical and decolonial perspectives on binary speaker categorizations.
-
-
-
Lane, Pia & Ramstad, Liss Ellen
(2021).
Sannhets- og forsoningskommisjonen; Mandat, status og veien videre.
-
-
Lane, Pia
(2021).
Caught unawares? Language shift and internalised ideologies.
-
Lane, Pia
(2021).
Minority language standardisation as mediated social action .
-
Solovova, Olga & Lane, Pia
(2021).
Northern borderscapes as material and historical frozen actions.
-
Lane, Pia Marit Johanne
(2021).
Multilingualism and language endangerment.
-
-
Solovova, Olga & Lane, Pia
(2020).
Russian in my head, Norwegian in my heart. Multilingualism in Sør-Varanger.
-
-
Lane, Pia
(2020).
Language standardization as frozen mediated actions: the materiality of language standardization .
-
Lane, Pia
(2019).
Trajectories of vulnerabilities.
-
-
-
Lane, Pia & Johansen, Åse Mette
(2019).
Introduction to revitalisation and reclamation in Northern Norway.
-
Zachariassen, Ketil & Lane, Pia Marit Johanne
(2019).
Norwegian TRC Presentation.
-
Lane, Pia
(2019).
Sannhetskommisjonen inn i tøft arbeid – NRK Kveeni.
[Radio].
NRK .
-
Lane, Pia
(2019).
Vi skal ikke sitte fast i smerten, men komme oss videre.
[Internet].
NRK.
-
Lane, Pia
(2019).
Effective practices in teaching of and education in minority languages
.
-
Lane, Pia
(2019).
Paradoxes of language revitalisation.
-
Lane, Pia
(2019).
Reclaiming indigenous minority languages .
-
Lane, Pia & Solovova, Olga
(2018).
Linguistic landscapes in the Northern Borderlands - a nexus analysis.
-
Lane, Pia
(2018).
Out of silence. Reclaimin indigenous minority languages.
-
Johansen, Åse Mette; Lane, Pia & Olsen, Torjer Andreas
(2018).
Mangfold i utdanningssystemet – hva er dagens muligheter og utfordringer? Panelsamtale.
-
-
-
-
Lane, Pia
(2018).
Fakta og myter om flerspråklighet.
-
Lane, Pia
(2018).
Out of silence. Reclaiming indigenous minority languages.
-
Lane, Pia
(2018).
Language rights – perspectives from Norway. Standardisation of Kven
.
-
Lane, Pia
(2017).
Introduction: New Speakers and the European Charter of Regional and Minority Languages.
-
Lane, Pia
(2017).
Standardisering av kvensk.
-
Lane, Pia
(2017).
Abels Tårn.
[TV].
NRK2.
-
Lane, Pia
(2017).
Multilingualism across the lifespan (Invited featured panel).
-
Lane, Pia
(2016).
Minority language standardisation as social action.
-
-
Lane, Pia
(2016).
Arrival - filmanmeldelse.
[Radio].
Kulturhuset.
-
Lane, Pia
(2016).
Fleirspråklegheit i nord: språk og identitet.
-
Lane, Pia
(2016).
Kvensk er en del av det vi er.
[Newspaper].
Finnmarken.
-
Lane, Pia
(2016).
Hjertespråket.
[Radio].
Språkteigen, NRK.
-
Lane, Pia & Keating, Clara
(2016).
New speakers and life trajectories - an analysis of language experiences of Portuguese migrant speakers and Kven heritage speakers.
-
Lane, Pia
(2016).
Abels Tårn.
[Radio].
Ekko NRK P2.
-
Lane, Pia
(2016).
Reclaiming a minority language: Becoming a new speaker.
-
Lane, Pia
(2015).
It takes more than two to tango - tverrfaglig forskning på flerspråklighet.
-
Lane, Pia
(2015).
På språkjakt! Standardisering av kvensk språk.
-
Lane, Pia
(2015).
Abels Tårn.
[Radio].
Ekko NRK P2.
-
-
Lane, Pia & Costa, James
(2015).
The War of the Words: Minority language standardization and orthographic debates in the globalized European periphery.
-
-
Lane, Pia; Lanza, Elizabeth & Pennycook, Alastair
(2019).
Family multilingualism: Language practices and ideologies of Brazilian-Norwegian families in Norway.
Universitetet i Oslo.
Full text in Research Archive