Periodisk Emnerapport - NORINT0120 høstsemesteret 2013

Av emneansvarlig Jorunn Frøili Blindern,

Blindern 08.01.2014

1. Innledning. Rammene for rapporten

I det følgende gis en vurdering av emnet NORINT0120 høsten 2013. Grunnlagsmateriale har vært emnebeskrivelse, studenttilbakemeldinger og lærerrapporter. Tilsynsrapport fra fire-fem år tilbake for NORINT omhandlet ikke dette emnet. For våren 2011 ble det utarbeidet en periodisk emnerapport av undertegnede. Rapporten er sendt til studieadministrasjonen, men den er ikke ennå publisert på emnesiden.

Statistikk over karakterer, frafall og klager gis i et vedlegg (i malen for periodiske emnerapporter foreslås FS-rapport 754.001). Dette må gjøres av studieadministrasjonen.

2. Kvalitetssikringsarbeid

Ved fagmiljøet på NORINT har det i de senere årene vært arbeidet med kvalitetssikring på flere områder. Emnebeskrivelser har blitt revidert som en del av instituttets og fakultetets arbeid og er publisert på nettet. Dette gjelder også NORINT0120. Revisjon av emnets karakterbeskrivelser, muntlig og skriftlig, ble gjort i høstsemesteret 2010, sist revidert høsten 2011. Emnets studieplan, et styringsdokument for undervisning og eksamen, ble sist revidert våren 2012, og begge dokumentene er publisert på emnesiden.

Det kommer tidvis henvendelser fra utenlandske universiteter og studenter og andre utenfor UiO om å vurdere våre kurs i relasjon til den felles europeiske nivåbeskrivelsen CEFR. En periode ble det tatt inn en slik vurdering i emnebeskrivelsen[1], men den ble fjernet fordi det kreves omfattende testing for å kunne gi en slik kobling.

3. Tilbakemelding fra studentene

Ved undervisningens slutt rundt 01.12.13 ble studentene bedt om anonymt å fylle ut et skjema for sluttevaluering, og i alle de 6 klassene fikk den emneansvarlige tilbakemeldinger fra de ca 90 studentene som var til stede nest siste og siste kursdag. I nesten alle klasser var det svært høy svarprosent, opp mot 100 %.

Oppsummeringene fra de enkelte klassene finnes i egne rapporter.

Samlet kommentar: Svarene viser at studentene i stor til meget stor grad er fornøyd med kurset, for eksempel når det gjelder relevans, forventning, lærebøker, arbeidsformer og sin egen lærer. De viser meget god trivsel i klassene med gode læringsmiljø. Det er ingen klar negativ tendens eller krav til endring. Enda mer muntlig trening er ønsket av noen studenter.

4. Tilbakemelding fra lærerne om pensum, undervisning, ressurser og infrastruktur, i dag og framover

Med revisjonsarbeidet som bakteppe og med blikk på tilbakemeldingene fra studenter kan det sies å være en tilfredsstillende situasjon på emnet for disse faktorene. Dette er også de 6 lærernes vurdering i store trekk. Dagens ordning på trinn 2 fungerer godt.

Når det gjelder lærernes vurderinger om behov for mindre endringer, trekkes følgende fram: (Flere av punktene ble også omtalt i rapporten fra 2011)

Det er behov for

  • mer trening i muntlig. Samtalegruppene må også fungere etter hensikten fra første gang. En mulighet er å gi utvidet tilbud om samtalegrupper, også fra undervisningsstart, med mer enn 10 timer. God kontakt med lærerne er også viktig slik at gruppelederne kjenner til opplegg og intensjon ved kurs og samtalegruppe.
  • flere undervisningstimer, flere lærere sier at det er for knapt med tid for å gjennomgå hele læreboka
  • mer moderne klasserom med internett-tilgang i alle rom, også i språklab. En lærer sier at det er for mange tekniske problemer med språklab. Seminarrommene i Sophus Bugges hus og 609 HW er trange, og flere er uten internett. P.A.Munchs sem.rom er for kjølige om vinteren.
  • en mindre oppdatering av tekstboka som de fleste bruker, læreverket Stein på stein (Ellingsen & Mac Donald 2005). De aller fleste studenter og lærere er fornøyde brukere, men etter 8 år er en viss oppdatering ønskelig.
  • studentene må også vurdere grammatikkforelesninger og samtalegrupper (dette kommer med på neste evalueringsskjemaer)

En viktig endring i 2010 var opptakskrav om ”dobbel D” fra trinn 1; minimum karakteren D til såvel skriftlig som muntlig eksamen. Med dette kravet kan vi nå forvente litt mindre faglig sprik i klassene; færre svake studenter som ikke er klare for trinn 2 ennå.

Vekting av skriftlig vs muntlig eksamen er et spørsmål som jevnlig kommer til diskusjon i fagmiljøet. I dag er det 50-50, en fordeling som kan synes riktig å opprettholde på dette emnet, norsk på mellomnivå.

Alt i alt synes det nå ikke behov for annet enn mindre endringer på emnet (jf prikkpunktene).

 

Vedlegg

NORINT0120 emnebeskrivelse, 8. januar 2014

Kort om emnet

NORINT0120 er for internasjonale studenter som allerede har noen ferdigheter og kunnskaper
fra NORINT0110 eller tilsvarende.

I undervisningen legges det stor vekt på studentenes muntlige aktivitet, både når det gjelder å forstå og å snakke. Studentene skal bygge videre på grunnleggende grammatikk og i tillegg få kjennskap til variasjoner i språket, idiomatikk og logiske relasjoner. De skal vise at de kan bruke disse kunnskapene når de skriver. Temaer og vokabular er fra tekster relatert til norsk kultur, aktuelle temaer fra norsk samfunnsliv og fra studiesituasjonen.

Dette er et ferdighetsemne med avsluttende eksamen.

Hva lærer du?

Etter fullført emne skal studentene kunne forstå enkle, muntlige framstillinger og enkle autentiske tekster om temaene som er behandlet i undervisningen. De skal kunne samtale om disse temaene og ta språklig initiativ og uttrykke egne meninger i samtaler. De skal kunne skrive om temaer som er behandlet på emnet, og gi uttrykk for meninger om konkrete problemstillinger knyttet til temaene. Studentenes skal uttrykke seg så godt muntlig og skriftlig at det ikke hindrer kommunikasjon.

Endelig karakter viser i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttet for emnet.

 

 

[1] ”Ved måloppnåelse på NORINT0120 vil studentene være omtrent på nivå B1 som beskrevet i den felles europeiske nivåbeskrivelsen CEFR.”

Publisert 2. feb. 2017 15:21 - Sist endret 2. feb. 2017 15:47