Instituttet i Roma – HFs perle i den evige stad

HF har mange fag med forbindelser til Roma, enten de knytter seg til antikken, renessansen eller vår egen tid. Roma kan være et hjem for deg!

Utsikt over Roma.

Utsikt fra takterassen i Viale Trente Aprile nummer 30.

Foto: Frank Paul Silye, DNIR.

Med spektakulær utsikt over byen ligger Det norske instituttet i Roma (DNIR). Her finnes fasiliteter for forskning, undervisning og fordypning for stipendiater og studenter.

Hit kommer stipendiater og studenter som behøver tilgang til spesielle samlinger, arkiver, monumenter eller annet materiale, og de som trenger ro til å fordype seg og skrive. Enten du tilhører første eller siste kategori, kan et opphold i Roma være noe for deg.

Døråpnere i eliteklassen

Tilbakelent mann med mørkt hår, briller og blå skjorte. Foto
Instituttleder Christopher Prescott (foto Ellen Evju Jahr)

Foruten instituttleder Christopher Prescott, jobber det her en stab med tilsammen nærmere 50 års erfaring med å finne frem i Italia. Det er denne elitetroppen som skaffer deg adgang til lukkede arkiver, samlinger, bibliotek og monumenter. De hjelper også til med å organisere kurs og ekskursjoner i Roma og Italia.

Administrativ leder Anne Nicolaysen, førstekonsulent Mona Elisabeth Johansen og bibliotekar Manuela Michelloni sørger for at de som er på besøk ved instituttet kan komme inn og studere materiale som de fleste bare kan drømme om.

Prescott mener at denne staben er helt essensiell for instituttets suksess som samlingspunkt for HFs forskere og undervisere:

– Forskere på besøk får veiledning og hjelp i sitt arbeide fra de ansatte, sier han, denne faste staben er instituttets klippe!

HF og DNIR ønsker at flere stipendiater og studenter benytter seg av denne ressursen, og du finner informasjon om hvordan du kommer deg til Roma nederst på denne siden.

Portrett av kvinne med krøller og briller. Foto
Manuela Michelloni (foto: Ellen Evju Jahr)

Manuela Michelloni

Manuela er en essensiell støttespiller for de som kommer til Roma for å forske. Hun har vært tilsatt som bibliotekar ved DNIR siden 2013.

Før dette var hun bibliotekar ved Harvards universitetssenter for italienske renessansestudier i Firenze i 13 år. Manuela har lang erfaring i å søke om og skaffe adgangstillatelser til sjeldne samlinger og arkiver, og finner enkelt frem i Romas enestående biblioteksverden.

Kvinne med mørkt, langt hår og rød leppestift. Foto
Mona Elisabeth Johansen (foto: Ellen Evju Jahr)

Mona Elisabeth Johansen

Mona har bodd i Roma siden 2000. Hun var to år ved FN’s International Fund for Agricultural Development (IFAD) og to år ved Den norske ambassade i Roma før hun begynte ved DNIR i 2004.

I tillegg til å bistå studentene som kommer til Roma med praktiske anliggender og gode råd, sørger Mona for at undervisere får nødvendige tillatelser og adganger/billetter til historiske monumenter i og utenfor Roma til bruk i sin undervisning.

Smilende kvinne med rødt hår og stort halskjede. Foto
Anne Nicolaysen (foto: Ellen Evju Jahr)

Anne Nicolaysen

Før Anne begynte som avdelingsleder ved DNIR i 2007 arbeidet hun ni år ved  FN’s Food and Agricultural Organization (FAO) i Roma, først som juniorekspert, deretter i fagstilling med fokus på likestillings og matvaresikkerhet.

Hun har ansvar for økonomistyring og daglig drift, og er involvert i det meste som skjer på instituttet. Dette inkluderer blant annet koordinering av aktiviteter, kontorplasser og instituttets lokaler.

Har du spørsmål om opphold eller undervisning i Roma?

Kontakt Mona Elisabeth Johansen

Av Ellen Evju Jahr