Klassiske studier i Roma

Antikkstudentene fra Bergen og Oslo har hatt sin første uke med undervisning i Roma, og kan se frem til et fabelaktig program frem til 9. mai.

Romersk bygning, studenter, roma, blå himmel

Trajans markeder ble bygget i bunnen av Quirinale høyden, og hadde som funksjon også å hindre ras fra høyden ut mot Forum. Byggingen startet på 100-tallet, tenkt som et administrativt senter, men ble også et viktig marked for blant annet vin, olje, grønnsaker og  håndverk.

Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen samarbeider om BA-kurset "Antikkens Roma" som har opptak på begge læresteder. De fleste av studentene har har bakgrunn fra arkeologi, men også studenter fra andre humanistiske fag følger kurset.

Undervisningen foregår i hovedsak ute i byen, ved Roma's monumenter, museer og utgravninger. Instituttet i Roma er stengt denne våren på grunn av fasaderehabilitering, men får låne lokaler av Det finske institutt og Skandinavisk Forening til forelesninger og sosialt samvær.

Programmet i år inkluderer blant annet:

internør med takmalerier
Klart til undervisning i Det finske instituttets stilige forelesningssal med Apollon og hans muser i taket

Uke 1: Det etruskiske museet, i Forum romanum, på Palatin-høyden, i San Clemente kirken, i Caracallas badeanlegg og på Trajans markeder.

Uke 2: Byutvikling, Subura, Ostia Antica, Forum Boarium og Sankt Nicola in Carcere.

Uke 3: Tekst, topografi og dagligliv: hvordan lese antikke tekster

Uke 4: Parco degli acquedotti, Appia Antica.

Uke 5: Romersk religion, Kapitol-museene, Aventino-høyden og Santa Sabina kirken, Mithreum under Santa Prisca kirken, Palazzo Massimo, Priscillas katakomber, Sant'Agnese kirken, Vatikanmuseet, Piazza Navona, Marcellus teater, Circus maximus, Kolosseum.

Uke 6: Quintilienes villa, Maxentius villa, Via Appia

Lærere på kurset er Eivind Seland, Simon Malmberg og Sissel Undheim (AHKR/UiB),  Mathilde Skoie (HF/UiO) og Chris Siwicki (DNIR/UiO).

For mer informasjon om emnet:

ANT2210 – Antikkens Roma – Universitetet i Oslo (uio.no)

Antikkens Roma | Universitetet i Bergen (uib.no)

Av Anne Nicolaysen
Publisert 9. apr. 2024 16:21 - Sist endret 9. apr. 2024 20:33