English version of this page

Digital utstilling: Viale XXX Aprile 33

Vi har gleden av å presentere en digital utstilling som kaster lys over historien til Instituttets bygg på Gianicolo-høyden i Roma.

Bildet kan inneholde: skjematisk, font, rektangel, parallell, mønster.

Prospekter og planer for renovering av Gianicolo-bygningen av arkitekt Christian Norberg-Schulz, 1961. DNIRs arkiv.

Mens bygget vårt i Viale Trenta Aprile 33 er pakket inn i stillaser hele vårsemesteret 2024, tenkte vi det kunne være fint å vise dere hvordan historien begynte ved hjelp av dokumenter i vårt institusjonshistoriske arkiv. Utstillingen illustrerer opp- og nedturene i jakten på et passende sted for norske studenter og forskere i Roma—da instituttet først var grunnlagt i 1959. Det hele startet med en leilighet på Corso Vittorio Emanuele 209, etterfulgt av en urealisert mulighet for å bygge et nytt hus i Valle Giulia. Til slutt fant Instituttets visedirektør Hjalmar Torp en liten villa perfekt beliggende på Gianicolo-høyden, og arkitekt Christian Norberg-Schulz tegnet påbygget som ga oss den store takterrassen og det vi tør påstå er Romas fineste utsikt!

Takket være IIIF-teknologi og godt samarbeid med Digital Humanities Center ved vår nabo-institusjon, American Academy in Rome, kan vi også viser historiske bilder av fra tomten huset vårt ble bygget på og vårt nærmiljøet i forskjellige perioder.

Ta en titt på utstillingen og de mange Gianicolo-bildene!

VIALE XXX APRILE 33 digital utstilling

Emneord: DniR, Det norske institutt i Roma, Hjalmar Torp, Christian Norberg-Schulz, Roma, Gianicolo
Publisert 2. mai 2024 20:09 - Sist endret 2. mai 2024 20:21