English version of this page

Utgravinger i etruskernes Vulci

Gøteborgs Universitet og Instituttets påtroppende postdoktor Irene Selsvold er midt i et spennende utgravningsprosjekt i Vulci midt i sommervarmen, og kan melde om motiverte studenter og interessante funn.

Bildet kan inneholde: himmel, tre, forurensing, landskap, geologisk fenomen.

Fra utgravingsområdet i Vulci

Vulci var en rik etruskisk by i den nordlige delen av dagens Lazio, 80 kilometer nordvest for Roma. Toscana og Lazio utgjorde det etruskiske kjerneområdet fra ca. 700-tallet. Fra 300-tallet av ble de etruskiske byene gradvis erobret av romerne. Etruskerne etablerte bosetninger der vi i dag finner byer som Tarquinia, Cerveteri, Orvieto og Pisa. Vulci er ingen by i dag, men lå inne på området som omfattes av den natur-arkeologiske parken Vulci (Parco Naturalistico Archeologico di Vulci).

Etruskisk sivilisasjon var sterkt påvirket av gresk kultur gjennom handel og utveksling. Etruskerne importerte blant annet gresk keramikk, laget også sin egen. De var dyktige håndverkere, og særlig kjent for sine metallarbeider Deres kultur påvirket romerne, og har satt spor etter seg på den italienske halvøy. Dagens Toscana har navnet fra etrusci eller tusci, som var romernes navn for etruskerne.

Vulci var særlig kjent for sine flotte gravkamre. På 17- og 1800-tallet ble disse gravkamrene gjenfunnet og gravd ut, ofte med brutale metoder. Mye av materialet havnet i utenlandske museer.

Gøteborgs universitet startet et samarbeid med parken i 2017, gjennomførte geofysiske forundersøkelser fra 2019, og utgravninger fra 2022. I disse dager holdes feltkurs for svenske studenter i et område hvor de har funnet materiale som indikerer førromersk kultaktivitet.

Irene Selsvold er involvert i utgravningene gjennom sin nåværende stilling ved Gøteborgs universitet, og sier at det er et spennende prosjekt hun ønsker å være en del av også i årene fremover.

Det største museet for etruskisk kultur ligger i Villa Giulia i Roma, men mange av byene der etruskerne holdt til har også store og viktige samlinger. De mest kjente er nekropolene ligger i Cerveteri og Tarquinia, som også er på UNESCOs verdensarvliste.

Lenker:

Publisert 21. juni 2024 17:53 - Sist endret 21. juni 2024 18:25