Storsatsing på Norden-forskning

UiO-styret har vedtatt å opprette et tredje strategisk samarbeidsområde ved UiO. "Unpacking The Nordic Model" kommer i tillegg til de allerede etablerte områdene Livsvitenskap og UiO Energi.

Smilende kvinne med hvit skjorte. Foto

Trine Syvertsen. (Foto: Ram Gupta)

Universitetsstyret vedtok 25. juni å etablere Norden-satsingen, som skal vare i åtte år og har en samlet ramme på 80 millioner. Den skal være tungt forankret i humaniora og samfunnsvitenskap, med deltakere også fra medisin og naturvitenskap.

Målet er å få fram ny kunnskap om nordiske samfunnsmodellers bærekraft, dilemmaer og utfordringer. Satsingen skal på sikt inkludere undervisning, framtidsverksted, samarbeid med nasjonale, nordiske og internasjonale partnere. Internasjonalt er det stor interesse for Norden og målet er å formidle kunnskap også til medier og beslutningstakere i andre land.

Trine Syvertsen, dekan ved HF og en av initiativtakerne til den nye satsingen, er glad for universitetsstyrets vedtak.

– Forslaget om en internasjonalt orientert satsing på Norden-forskning har utløst både engasjement og debatt i fagmiljøene. Ti tverrfakultære grupper er allerede i gang med å planlegge workshops som skal avholdes til høsten. Satsingen er også møtt med interesse i andre nordiske land og internasjonalt.

– UiOs strategi tilsier økt tverrfaglighet, men erfaringene viser at dette ikke er lett å få til. Hvordan skal dere lykkes?

– Jeg tror det er viktig å tenke nytt om hvordan man organiserer og finansierer tverrfakultære satsinger. Disse kan lett bli liggende på siden av de vanlige strukturene med institutter, sentre og fakulteter. Planen her er å lage en organisasjons- og finansieringsform som i større grad forplikter og involverer de som deltar.

Et islandsk, dansk, svensk, finsk og norsk flagg. Foto

– Satsingen begynner ikke formelt før i 2015. Hva skjer nå?

– Mye må gjøres før det. Ledelse og organisasjonsform må på plass. Rammen rundt de faglige aktivitetene må etableres og potensielle samarbeidspartnere inviteres inn, sier hun.

Les mer om Unpacking the Nordic Model

Publisert 25. juni 2014 16:57 - Sist endret 4. aug. 2023 13:29