Forskning på språkbruken til unge mennesker fra byer i Europa, Afrika, Canada og USA viser hvordan de unge i dag uttrykker sin identitet gjennom språk.
2015 - Side 2
Kukkonen har doktorgrad fra Mainz og Tampere på fortellingsstrategier i tegneserier. Hun har vært forsker ved Oxford, og er opptatt av hvordan folks lesevaner endres i vår digitale tidsalder.
Handberg skal undervise i Middelhavsområdets arkeologi og kulturarv. Han skal blant annet forske på grunnleggingen av tidlige greske kolonier i det vestlige Middelhavsområdet. Handberg presenterer seg på dansk.
Archetti har doktorgrad fra Leeds University, og kommer til IMK fra en stilling som Senior Lecturer in Politics and Media ved University of Salford Manchester.
Ó Bearra skal styrke instituttets miljø for irsk språk og har undervisningserfaring fra Tyskland, Canada og Irland. Hans forskningsinteresser er innenfor alle tidsperioder av det irske språket.
Cappelen er utdannet ved Oxford og Berkeley, og har vært ansatt som professor ved University of St. Andrews hvor han beholder en 20% stilling. Han er også forskningsleder ved Centre for the study of Mind in Nature (CSMN).
Spørsmålet om Skottlands plass i den britiske staten er stadig aktuelt. En ny bok fra Atle Wold gir historisk og politisk innsikt i det skotske bidraget i krigen mot Frankrike i årene 1792-1802.
Abou-Hodeib har doktorgrad fra University of Chicago. Hun ønsker å komplimentere instituttets styrke i Midtøstens politiske historie ved å introdusere flere kulturelle og sosiale aspekter om regionen.
Uvsløkk har publisert en rekke artikler og to bøker, og arbeider for tiden blant annet med en monografi om Nobelprisvinneren Patrick Modiano. Han har tidligere hatt flere midlertidige engasjement ved UiO.
For vikingene kunne døren være en portal til en annen verden, viser Marianne Hem Eriksen i sin studie av hus og hushold i vikingenes samfunn.
Sanz kommer fra Bilbao i Spania, og har sin doktorgrad fra University of California (Davis). Han forsker blant annet på betydningen av fantasi og magi i spansk renessanse- og barokklitteratur, og presenterer seg på engelsk.
Sosiale media gjer det muleg for politikarar å omgå redigerte media. Dette utfordrar både journalistikken og veljarane, meiner medieforskar Eli Skogerbø.
Professor Terje Tvedt vinner pris for fremragende forskning på vann og samfunn.
IMVs video-prosjekt fortsetter, nå med presentasjon av førsteamanuensis Ragnhild Brøvig-Hanssen.
Mange frykter at Midtøstens kristne er i ferd med å forsvinne for godt. Noen av landets fremste forskere har sett nærmere på hvordan de kristne her kjemper for sin tilhørighet.
Mens storsamfunnet debatterer frigjøring av muslimske kvinner, så har kvinnene blitt mer opptatt av å bryte fordommene, viser avhandlingen til Margaretha A. van Es.
IMVs YouTube-kampanje fortsetter med ny video av professor Hans Weisethaunet.
Synet på prevensjon, graviditet, abort og fødsel har endret seg radikalt fra antikken til vår tid, viser Anne Stensvold i sin nye bok om graviditet innen kristen kultur.
Khyentse Foundation tildeler ham prisen for fremragende avhandling innen buddhismestudier for A Study of the Adhikaranavastu: Legal Settlement Procedures of the Mūlasarvāstivāda Vinaya.
Olsok er minnedag for Olav den hellige som ble drept i slaget på Stiklestad 29. juli 1030. Siden da har helgenen påvirket land og kultur, fra stølsfest til storpolitikk.
Interessen for miljø har eksplodert i Kina. Mye tyder på at ekstrem luftforurensning tvinger fram nye visjoner om bærekraft og nye former for samspill mellom myndighetene og folket.
Tone Selboe har fått strålende kritikker for sin bok som gir en innføring i romansjangeren.
Robert Marc Friedman er tildelt UiOs formidlingspris for sin nyskapende formidling av forskning innen vitenskapshistorie til et stort publikum.
MultiLing - Senter for flerspråklighet er ett av fem forskningsmiljøer ved UiO som får støtte fra regjeringen for å rekruttere internasjonale toppforskere.
Elevar som går ut av fjerde klasse kan skrive som sjetteklassingar viss dei får den rette opplæringa, ifølgje storsatsinga Normprosjektet. Nøkkelfaktorar er klare forventningar til tekstkvalitet og individuelt tilpassa undervising.