Forskningsetisk frokost: Kan forskere forske på alt?

Møt Anna Smajdor, Elisabeth Staksrud og Mathilde Skoie. De skal diskutere problemstillinger knyttet til forskningsetikk og humaniora.

En person holder to skilt i hånden med et spørsmåltegn over hodet. Illustrasjon

Illustrasjon: coulourbox.com

Om arrangementet

Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo lanserer forskningsetisk frokost for alle ansatte ved HF. Forskningsetisk frokost er et arrangement som skal gå av stabelen to ganger i semesteret. Målet er å etablere et åpent forum for å diskutere forskningsetikk på humanioras premisser.

Arrangementet er åpent for alle ansatte og studenter. Det vil serveres kaffe og croissanter.

Program

• Åpning ved Mathilde Skoie, prodekan for forskning ved Det humanistiske fakultet.
  • «Forskningsetikk – hva og hvorfor?» ved Elisabeth Staksrud, tidligere leder av NESH og professor ved Institutt for medier og kommunikasjon.
  • «Kan vi forske på alt? Erfaringer fra en opphetet diskusjon» ved Anna Smajdor, professor i praktisk filosofi ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk. Smajdor har blant annet medisinsk etikk som spesiale, og opplevde nylig mediestorm med utgangspunkt i en vitenskapelig artikkel. Les mer hva det dreide seg om i Khrono-saken Hetset etter å ha lansert idé om hjernedøde kvinner som surrogat­mødre. Smajdors innlegg blir på engelsk.
Publisert 13. apr. 2023 12:38 - Sist endret 19. apr. 2023 14:57