Oppbygging av opplæringsdelen ved IKOS
*Gjeldende fra 1.1.2023. Kandidater tatt opp til programmet før 31.12.2022 kan forholde seg til den gamle strukturen.
Kategori | Fakultet | Institutt eller ekstern |
---|---|---|
Forskningsetikk | 1 | minst 1 |
Vitenskapsteori | 1 | minst 2 |
Formidling | 2 | |
Konferansedeltakelse | 4 | |
Tekstutvikling | 4 til 6 | |
Metode | minst 4 | |
Andre kurs eller aktiviteter | inntil 11 | |
Antall studiepoeng | 4 | 26 |
Opplæringsdelen må være fullført før innlevering av avhandling og hovedtyngden aktivitet bør legges til de to første årene. Studiepoengene for opplæringsaktiviteter tildeles av ph.d.-leder. Grunnlaget for utregning av studiepoeng, der dette ikke allerede er gitt, er 1 studiepoeng tilsvarer 25 - 30 timers arbeid. Kandidatene oppfordres til å planlegge opplæringsdelen i samråd med veileder og søke forhåndsgodkjenning før deltakelse. Se "Godkjenning" under.
Kategoribeskrivelser
Forskningsetikk
Alle kandidater ved HF skal sikres opplæring i forskningsetikk. Dette inkluderer sentrale etiske prinsipper for forskning, samt kjennskap til relevant lovverk og institusjoner. Deler av opplæringen skal ta utgangspunkt i fagnære etiske problemstillinger og dilemmaer.
Vitenskapsteori
Gjennom felles og fagnær opplæring i vitenskapsteori skal kandidatene lære om sentrale kunnskapsteoretiske spørsmål og utfordres til å formulere eget epistemologisk utgangspunkt.
Formidling
Alle kandidater skal ha opplæring i formidling som skal gi realistisk trening i forskningsformidling og inneholde refleksjon rundt akademisk ytringsfrihet.
Konferanse
Alle kandidater skal delta på internasjonal konferanse. Med internasjonal konferanse menes at deltakerne representerer institusjoner fra flere land.
Tekstutvikling
Gjennom opplæring i tekstutvikling skal alle kandidater få trening i tekstpresentasjon og -kritikk gjennom å presentere egen tekst og kommentere andres tekster.
Metode
Med metode menes en planlagt framgangsmåte for kunnskapsdannelse. Alle kandidater skal ha opplæring som utvider deres metodiske erfaringer og ferdigheter og gir en kritisk tilnærming til hva ulike metoder kan gi av kunnskap.
Andre kurs/aktiviteter
Det enkelte institutt kan fastsette ytterligere obligatoriske kurs/aktiviteter. Utover det kan kandidatene selv sette sammen siste del av opplæringsdelen, forutsatt godkjenning fra instituttets ph.d.-leder.
Godkjenning
Planlagt deltagelse på eksterne kurs og seminarer skal meldes inn til ph.d.-leder for godkjenning. Det skjer gjennom søknadsskjemaet under.
Obligatoriske aktiviteter som ikke gir poeng
Oppstartssamling
Alle HFs kandidater skal delta på en obligatorisk oppstartsamling som skal gi kjennskap til ph.d.- programmet, fakultetet og universitetet. En hoveddel av samlingen skal ta for seg veiledning, denne delen av programmet forventes det at kandidatens veileder også deltar.
Midtveisevaluering
Alle kandidater på ph.d.-programmet ved Det humanistiske fakultet skal gjennomføre en midtveisevaluering. Midtveisevaluering er en obligatorisk del av ph.d.-programmet. Formålet med midtveisevaluering er at kandidatene skal få vurdert hvordan prosjektet ligger an mht. fullføring som planlagt.