English version of this page

Utfyllende bestemmelser til HFs ph.d.-program

1) Opplæringsdelen

Opplæringsdelen skal, sammen med avhandlingsarbeidet, gi utdanning på høyt faglig nivå, med gjennomføring av et vitenskapelig arbeid, trening i faglig formidling og innføring i forskningsetikk, vitenskapsteori og vitenskapsmetode.

Ph.d.-programmet har et normert omfang på 3 år. Opplæringsdelen tilsvarer 30 studiepoeng og avhandlingsarbeidet tilsvarer 150 studiepoeng. Utgangspunktet for tildeling av studiepoeng er ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System). 30 studiepoeng skal tilsvare et halvt års arbeid, dvs. 750-900 timer. Ett studiepoeng skal tilsvare 25-30 timers arbeid. Forskerkurs som skal inngå som en del av opplæringsdelen skal være av et slikt omfang at de gir en uttelling på minimum 1 studiepoeng. Det gis ikke halve studiepoeng. Det skal ikke gis uttelling mer enn én gang for samme aktivitet innenfor samme grad. Det betyr i praksis at kandidatene ikke skal ha uttelling i opplæringsdelen for den tiden det tar å skrive tekster som skal inngå i egen avhandling, da dette inngår i de 150 studiepoeng som beregnes for avhandlingsdelen av ph.d.-programmet. Omfang av ECTS-poeng og fordeling av på ulike elementer i opplæringsdelen skal dokumenteres.

Elementene i opplæringsdelen

Forskningsetikk:

Alle kandidater ved HF skal sikres opplæring i forskningsetikk. Dette inkluderer sentrale etiske prinsipper for forskning, samt kjennskap til relevant lovverk og institusjoner. Deler av opplæringen skal være fordypning i etiske problemstillinger og dilemmaer.

Vitenskapsteori:

Gjennom felleskurs og fordypningskurs i vitenskapsteori skal kandidatene lære om sentrale kunnskapsteoretiske spørsmål og utfordres til å formulere eget epistemologisk utgangspunkt.

Formidling:

Alle kandidater skal ha opplæring i formidling som skal gi realistisk trening i forskningsformidling og inneholde refleksjon rundt akademisk ytringsfrihet.

Konferanse:

Alle kandidater skal delta på internasjonal konferanse. Med internasjonal konferanse menes at deltakerne representerer institusjoner fra flere land.

Tekstutvikling:

Gjennom opplæring i tekstutvikling skal alle kandidater få trening i tekstpresentasjon og -kritikk gjennom å presentere egen tekst og kommentere andres tekster.

Metode:

Med metode menes en planlagt framgangsmåte for kunnskapsdannelse. Alle kandidater skal ha opplæring som utvider deres metodiske erfaringer og ferdigheter og gir en kritisk tilnærming til hva ulike metoder kan gi av kunnskap.

Andre kurs/aktiviteter:

Det enkelte institutt kan fastsette ytterligere obligatoriske kurs/aktiviteter. Utover det kan kandidatene selv sette sammen siste del av opplæringsdelen, forutsatt godkjenning fra instituttets ph.d.-leder.

  Felles Fordypning
Forskningsetikk 1 ECTS Min. 1 ECTS
Vitenskapsteori 1 ECTS Min. 2 ECTS
Formidling 2 ECTS  
Konferanse   4 ECTS
Tekstutvikling   4-6 ECTS
Metode   Min. 4 ECTS
Andre kurs/aktiviteter   Max. 11 ECTS

Andre obligatoriske aktiviteter

Disse aktivitetene gir 0 poeng.

Oppstartssamling

Alle HFs kandidater skal delta på en obligatorisk oppstartsamling som skal gi kjennskap til ph.d.- programmet, fakultetet og universitetet. En hoveddel av samlingen skal ta for seg veiledning, denne delen av programmet forventes det at kandidatens veileder også deltar.

Midtveisevaluering

Alle kandidater på ph.d.-programmet ved Det humanistiske fakultet skal gjennomføre en midtveisevaluering. Midtveisevaluering er en obligatorisk del av ph.d.-programmet. Formålet med midtveisevaluering er at kandidatene skal få vurdert hvordan prosjektet ligger an mht. fullføring som planlagt. Se beskrivelse i eget punkt under.

2) Godkjenning og dokumentasjon

Du må selv sørge for å få godkjent og dokumentert all poengivende deltakelse og selv ta vare på kopier av all dokumentasjon gjennom hele doktorgradsutdanningen.

Før innlevering av avhandling til bedømmelse må du fylle ut dokumentasjonsskjemaet med oversikt over alle dokumenterte kurs, seminarer o.a. med opplysninger om tittel, type deltakelse, studiepoeng mm.

Skjemaet skal undertegnes av ph.d.-ansvarlig, som dermed bekrefter at ph.d.-programmets utdanningsdel er oppfylt.

Du må vedlegge dette skjemaet ved søknad om bedømmelse av avhandlingen. Du trenger ikke legge ved noen annen dokumentasjon.

Dokumentasjonsskjema (rtf)

3) Studentweb

I nettjenesten Studentweb kan du oppdatere kontaktinformasjon, få oversikt over opplysninger knyttet til doktorgradsavtalen din og få innsyn i data vi har registrert om deg.

Andre emner må først godkjennes av instituttet før du kan få uttelling for deltakelsen. I Studentweb vil du finne antall fullførte studiepoeng, slik at du har oversikt over hva som gjenstår i opplæringsplanen din. Oversikt over fullførte kurs finner du under fanen kalt Status og oversikt.

For hvert obligatoriske emne vil Studentweb foreslå et semester. Dersom det ikke passer å ta emnet i det foreslåtte semesteret, kontakter du ph.d.-konsulenten ved instituttet ditt.

Det er viktig at du oppdaterer adressen din i Studentweb slik at du ikke går glipp av viktig informasjon.

Pålogging gjøres via Feide (UiO-brukernavn og -passord): Pålogging og mer informasjon om studentweb.

Dersom du har problemer med pålogging, spørsmål om funksjonalitet eller data i Studentweb, ber vi om at du tar kontakt med ph.d.-koordinator ved fakultetet.

4) Fremdriftsrapportering

Alle doktorgradskandidater plikter å sende inn årlig rapport til ph.d.-ansvarlig ved sitt institutt. Fristen er 15. desember.

Du vil bli kontaktet i forkant av rapporteringsfristen om hva du skal rapportere om og hvordan.

Dersom du unnlater å rapportere vil du miste plassen på programmet.

5) Midtveisevaluering

Alle kandidater på ph.d.-programmet ved Det humanistiske fakultet skal gjennomføre en midtveisevaluering. Midtveisevaluering er en obligatorisk del av ph.d.-programmet.

Instituttene er ansvarlige for gjennomføring av midtveisevaluering for kandidatene tilknyttet instituttet. Ordningen omfatter også kandidater med ekstern arbeidsgiver.

Ved oppstart på programmet avtaler institutt, kandidat og veileder i hvilken periode midtveisevalueringen skal gjennomføres, mht. framdriftsplan, forskningsopphold mm.

Formål

Formålet med midtveisevaluering er at kandidatene skal få vurdert hvordan prosjektet ligger an mht. fullføring som planlagt.

Evalueringen skal identifisere behov for tiltak som kan bidra til fullføring på normert tid og heve kvaliteten på forskningsarbeidet.

Evalueringen skal skje etter at en del av arbeidet er gjort, men tidlig nok til at det er tid til å justere innretning og fremdrift. Evalueringen skal også gi mulighet for å få eksterne innspill til prosjektet.

Midtveisevalueringen skal være en sentral og obligatorisk del av instituttets oppfølging av kandidaten, i tillegg til ordinær veiledning, årlig fremdriftsrapportering og eventuelle medarbeidersamtaler.

Gjennomføring

Komité for midtveisevaluering skal normalt bestå av to fagpersoner, der ett av medlemmene bør være uten tilknytning til kandidatens institutt eller nærmeste fagmiljø.

Fagpersoner som deltar i midtveisevalueringen er ikke nødvendigvis inhabile ved bedømmelse før disputas, men instituttet må utvise skjønn og varsomhet. Dersom instituttet ved bedømmelsen av kandidatens ferdige avhandling ønsker å bruke et medlem av midtveisevalueringskomité som medlem av bedømmelseskomité, må instituttet gjøre en vurdering av medlemmets habilitet og kommentere forholdet i komitéforslaget.

Kandidaten legger fram disposisjon, fremdriftsplan og ev. en statusrapport for komiteen, i tillegg til tekstutkast (kapittel el. artikkel).

En del av midtveisevalueringen kan være åpen for ph.d.-kandidater og fagmiljø, mens en oppsummerende og konkluderende del kun er for kandidat, veileder og komité.

Komiteen avslutter sitt arbeid med en kort skriftlig rapport, som oversendes kandidat, veileder og instituttets ph.d.-ansvarlige.

6) Avhandlingen

Ph.d.-avhandlingen skal ikke være mer omfattende enn at den kan skrives innenfor doktorgradsprogrammets rammer, normert til 3 års netto tid.

Avhandlingen kan bestå av ett sammenhengende arbeid eller av flere mindre arbeider.

Les mer om omfang, artikler og sammendrag, språk og medforfattere

Instituttenes bestemmelser

Hvert institutt har sine kurstilbud, rutiner for godkjenning og krav til deltakelse og sammensetning av opplæringsdelen.

Publisert 1. mars 2023 19:46 - Sist endret 24. nov. 2023 14:30