English version of this page

Institutt for arkeologi, konservering og historie

Forskerutdanningen på IAKH:

Organisering

Fagretningen innen arkeologi/konservering ledes av førstelektor Knut Ivar Austvoll, og fagretningen innen historie ledes av førsteamanuensis Kristin Ranestad. Kristin Ranestad er også leder for forskerutdanningen ved IAKH. 

Knut Ivar Austvoll og Kristin Ranestad er ansvarlige for gjennomføring av midtveisevalueringene og avhandlingsseminarer.  

Forskergrupper

Alle interne og eksternfinansierte ph.d.-kandidater ved IAKH kan delta i en eller flere av instituttets Forskergrupper - Institutt for arkeologi, konservering og historie (uio.no)

Forskerskoler

Administrativ kontakt

Ph.d.-koordinator for IAKH: Oliver Reiersen

Opplæringsdelen

Forskerutdanningen ved HF er normert til 3 år. Et semester/30 studiepoeng er satt av til en opplæringsdel. Disse 30 studiepoengene er fordelt på emner som er obigatoriske og valgfrie. Fordelingen er lagt i HFs vedtak 8.mars 2013.

Oppbygging av opplæringsdelen i tabellen nedenfor er gjeldende fra 01.01.2023. Kandidater som ble tatt opp på ph.d.-programmet før 31.12.2022, kan velge å forholde seg til den tidligere strukturen

Utgangspunktet for tildeling av studiepoeng er ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System). 30 studiepoeng tilsvarer et halvt års arbeid, dvs. 750-900 timer. Ett studiepoeng tilsvarer 25-30 timers arbeid.

  Fakultetskurs Instituttkurs / eksterne kurs
Forskningsetikk 1 Minst 1
Vitenskapsteori 1 Minst 2
Formidling 2  
Konferansedeltakelse   4
Tekstutvikling   4-6
Metode   Minst 4
Andre kurs eller aktiviteteter   <= 11
Antall studiepoeng (ECTS) 4 26
Krav til antall studiepoeng fullført i opplæringsdelen 30 sp    

Elementene i opplæringsdelen

Forskningsetikk

Alle kandidater ved HF skal sikres opplæring i forskningsetikk. Dette inkluderer sentrale etiske prinsipper for forskning, samt kjennskap til relevant lovverk og institusjoner. Deler av opplæringen skal være fordypning i etiske problemstillinger og dilemmaer.

Vitenskapsteori

Gjennom felleskurs og fordypningskurs i vitenskapsteori skal kandidatene lære om sentrale kunnskapsteoretiske spørsmål og utfordres til å formulere eget epistemologisk utgangspunkt.

Formidling

Alle kandidater skal ha opplæring i formidling som skal gi realistisk trening i forskningsformidling og inneholde refleksjon rundt akademisk ytringsfrihet.

Det humanistiske fakultet arrangerer formidlingskurs for ph.d.-kandidater. Formidlingskursene dekker de obligatoriske formidlingspoengene på fakultetsnivå. Kursinnhold og tidspunkt vil variere. Kursene annonseres i arrangementskalender og på e-post.

Konferanse

Alle kandidater skal delta på internasjonal konferanser. Med internasjonal konferanse menes at deltakerne representerer institusjoner fra flere land. For å få poengutttelling for konferansedeltakelse må du legge frem en artikkel eller holde et foredrag. Du får ikke poeng ved å bare delta som tilhører på konferansen.

Maks uttelling per internasjonale konferanse er normalt 2 studiepoeng. 

Tekstutvikling

Gjennom opplæring i tekstutvikling skal alle kandidater få trening i tekstpresentasjon og -kritikk gjennom å presentere egen tekst og kommentere andres tekster. IAKHs tekstutviklingsseminarer er en viktig del av forskerutdanningen og følger doktorgradsstipendiatene gjennom hele perioden. Målet med tekstutviklingsseminarene er at doktorgradsstipendiatene skriver en bedre avhandling. Det innebærer at vi legger opp til aktiv deltagelse i hele stipendiatperioden, slik at alle kan bidra aktivt til felleskapet og med det bidra til en fagfelleskap alle kan dra nytte av.

Trykk her for å lese veiledninger for deltakelse på IAKHs tekstutviklingsseminar.

Krav for fullføring av tekstutviklingsseminarene (4 studiepoeng)

  • Obligatorisk aktiv deltakelse de 2 første årene av stipendiatperioden. 
    • Med aktiv deltakelse menes minst 1 muntlig presentasjon av avhandlingsarbeidet og minst 2 eller flere skriftlige innleveringer
  • Skriftlige og muntlige kommentarer til alle presentasjoner som blir lagt frem i avhandlingsseminarene
  • NB! For doktorgradsstipendiater som tilhører fagretningen historie, er det krav om å delta på minst 1 av Dissertation Writing-workshopene til Den nasjonale forskerskolen i historie i året. Det vil si obligatorisk deltakelse på 2 workshoper totalt. Deltakelse på 1 av disse workshopene i året gir ikke poenguttelling, men regnes som en integrert del av instituttets tekstavhandlingsseminar. 
  • I spesielle tilfeller kan deltakelse på IAKHs tekstutviklingsseminarer innvilge 6 studiepoeng ved ekstra aktivitet. Dette avklares med ph.d.-leder. 

Stipendiater som av ulike årsaker må melde forfall til enkelte tekstsutviklingsseminarer i løpet av de to første årene, må ta igjen frafallet i sitt tredje år. Deltagelse på tekstsutviklingsseminarer ved utenlandske utdanningsinstitusjoner kan erstatte deltakelse på instituttets seminar, men det må godkjennes av ph.d.-leder. 

For informasjon om tidligere krav til fullføring av avhandlingsseminarer ved IAKH, følg lenken

Metode

Med metode menes en planlagt framgangsmåte for kunnskapsdannelse. Alle kandidater skal ha opplæring som utvider deres metodiske erfaringer og ferdigheter og gir en kritisk tilnærming til hva ulike metoder kan gi av kunnskap.

Ph.d.-studenter i arkeologi inngår i den nordiske forskerskolen Dialogues with The Past. 

Ph.d.-studenter i historie inngår i Den nasjonale forskerskolen i historie NRSH.

Andre kurs eller aktiviteter

  • Valgfrie forskerkurs kan være ved nasjonale og/eller internasjonale forskerskoler, ved andre institusjoner, engangsarrangementer eller, etter forhåndsgodkjenning, spesialiserte masterkurs på andre fag. Dette kan også inkludere generelle formidlingsaktivteter som for eksempel foredrag, utstillinger, kronikker eller artikler som rettet mot et allment publikum utenfor egen fagkrets. 
  • Stipendiater tilknyttet IAKH kan også oppnå formidlingspoeng ved å skrive artikler for Norgeshistorie.no. 2 godkjente artikler for Norgeshistorie.no gir en samlet uttelling på 1 studiepoeng. Hvis du ønsker å skrive artikler for Norgeshistorie.no, må du først ta kontakt med redaktør Ellen Cathrine Lund (e.c.lund@iakh.uio.no). Sammen kan dere avklare hva slags artikler det er behov for å få en gjennomgang av artikkelprosessen. Artiklene er primært skrevet på norsk.

Ph.d.-studenter i arkeologi inngår i den nordiske forskerskolen Dialogues with The Past. 

Ph.d.-studenter i historie inngår i Den nasjonale forskerskolen i historie NRSH.

Andre obligatoriske aktiviteter

Disse aktivitetene gir 0 poeng.

Oppstartssamling

Alle HFs kandidater skal delta på en obligatorisk oppstartsamling som skal gi kjennskap til ph.d.- programmet, fakultetet og universitetet. En hoveddel av samlingen skal ta for seg veiledning, denne delen av programmet forventes det at kandidatens veileder også deltar.

Midtveisevaluering

Alle kandidater på ph.d.-programmet ved Det humanistiske fakultet skal gjennomføre en midtveisevaluering. Midtveisevaluering er en obligatorisk del av ph.d.-programmet. Formålet med midtveisevaluering er at kandidatene skal få vurdert hvordan prosjektet ligger an mht. fullføring som planlagt. 

Les om midtveisevaluering her

Godkjenning

Alle henvendelser om forhåndsgodkjenning og godkjenning av aktivitet knyttet til opplæringsdelen skal rettes til IAKH ved å fylle ut vårt nettskjema:

Application for approval IAKH - Educational component 

Leder for forskerutdanningen ved instituttet er ansvarlig for å godkjenne aktivitet knyttet til opplæringsdelen. All aktivitet bør forhåndsgodkjennes av forskerutdanningsleder. Godkjennelse gis på bakgrunn av kurssertifikat, deltagelsessertifikat,  kursprogram og lignende. Det er doktorgradsstipendiatens eget ansvar å sørge for dokumentasjon på deltagelse og godkjente kurs, og at dette blir sendt inn til oss innen rimelig tid. Alt dette gjøres i nettskjemaet. 

I tilfeller der poenguttellingen ikke er fastlagt, for eksempel gjennom et etablert forskerskole eller kursopplegg ved UiO, skal tildeling av studiepoeng bygge på ECTS. 30 studiepoeng tilsvarer et halvt års arbeid, dvs. 750-900 timer. 1 studiepoeng tilsvarer 25-30 timers arbeid. Det gis ikke utteling på 0,5 studiepoeng for stipendiater tilknyttet IAKH.

StudentWeb

Når forskerutdanningsleder har godkjent aktiviteter knyttet til opplæringsdelen, vil ph.d.-koordinatoren registrere dette i StudentWeb. Det anbefales å melde inn aktiviteter fortløpende, slik at du selv har en bedre oversikt over hva som er fullført og hva som gjenstår i opplæringsdelen. 

Alle kurs og seminarer ved IAKH

Se alle kurs og seminarer ved IAKH

Programråd

IAKH har sitt eget programråd for forskerutdanningen. Programrådet skal bidra til å forbedre koordineringen av forskerutdanningen ved IAKH. I tillegg er det et forum for stipendiatene til å melde inn saker og delta i prosesser som angår forskerutdanningen.

Programrådsrepresentanter

  • Kristin Ranestad - leder for forskerutdanningen ved IAKH
  • Knut Ivar Austvoll - ph.d.-leder for arkeologi/konservering
  • Ada Elisabeth Nissen - leder for forskerskolen i historie
  • Per Ditlef Fredriksen - leder for forskerskolen i arkeologi
  • Andreas Ropeid Sæbø - stipendiatrepresentant for arkeologi/konservering
  • Mikael Lyngaas - stipendiatrepresentant for historie
  • Kristine Ødeby Haugan - stipendiatrepresentant for eksternfinansierte stipendiater
  • Oliver Reiersen - ph.d.-koordinator og sekretær
  • Vara for stipendiatrepresentantene: 
    • Mika Boros

Referater

Trykk her for å se programrådsmøtereferater.

Publisert 12. mars 2021 16:39 - Sist endret 29. mai 2024 14:45