Vellykket gjennomføring av HEIs første kulturarvsdag

21. mars 2019 arrangerte HEI sin første årlige kulturarvsdag. Arrangementet hadde et godt oppmøte med over 180 påmeldte!

Kulturarvsdagen ble åpnet av prodekan ved Det humanistiske fakultet Mathilde Skoie og direktør ved Kulturhistorisk museum Håkon Glørstad, før prosjektleder for HEI Unn Pedersen ga en kort introduksjon.

Mann i lys skjorte og mørk dressjakke bak en talerstol i en forelesningssal med påskriften "Universitetet i Oslo."
Direktør ved Kulturhistorisk museum Håkon Glørstad ønsker velkommen. Foto: Olaf Christensen.

Deretter fikk vi høre fire spennende og tankevekkende foredrag, der stipendiat ved Institutt for arkeologi, konservering og historie Kaja Hannedatter Sontum var først ut. Hun fortalte om hvordan Oslo-ungdommers fortellinger utfordrer identitetskategorier i kulturarvsfeltet.

Gjennomføringsstipediat ved Institutt ved kulturstudier og orientalske språk Janne Werner Olsrud holdt foredraget «Dokumentasjon er museenes hukommelse – men hva minnes de egentlig?» som tok utgangspunkt i hennes nylig forsvarte doktorgradsavhandling.

Kvinne i blomstrete skjorte bak en talerstol i en forelesningssal med påskriften "Universitetet i Oslo." I bakgrunnen en stor skjerm med teksten "Jeg er en miks" - om hvordan Oslo-ungdommers fortellinger utfordrer identitetskategorier i kulturarvsfeltet.
Stipendiat Kaja Hannedatter Sontum med foredraget 'Jeg er en miks'. Foto: Olaf Christensen.

HEIs nyansatte postdoc ved Det norske institutt i Roma, Samuel Hardy, snakket om «Heritage propaganda from Eastern Europe to West Asia», og gjorde blant annet rede for hvordan kulturarvspropaganda i dag spres via sosiale medier.

Bilde tatt ovenifra og ned av en stor hall med steingulv og to langbord med stands.
Stands i Georg Sverdrups vandrehall. Foto: Benedicte Baltzersen.

Til sist fikk vi et foredrag fra spesielt inviterte Anne May Olli, direktør for RiddoDuottarMuseat, og Jérémie McGowan, direktør for Nordnorsk kunstmuseum.

I foredraget «Avkolonisering: Hva betyr det for våre museer?», presenterte de blant annet prosjektet ‘There is No Sámi Dáiddamusea’ der Nordnorsk kunstmuseum ble tatt over av et fiktivt samisk museum.

Etter siste foredrag trakk deltakerne ut i Georg Sverdrups vandrehall der 26 stands sto klare. Det var et bredt spekter fra kulturarvsektoren representert, både museer, institutter, fylkeskommuner, tidsskrifter og studentforeninger.

Vi vil gjerne få takke alle foredragsholdere, alle som stilte med stands, og alle deltagere for en berikende og svært hyggelig dag.

Stort rom med stor takhøyde på fire etasjer, med to langbord med stands og 50-60 mennesker.
Det var godt med liv rundt standsene. Foto: Benedicte Baltzersen.

Publisert 5. sep. 2019 15:40 - Sist endret 25. mai 2023 10:47