English version of this page

Arkeologistudenter på Gjellestad

Arkeologistudenter var med til skipsutgravningen på Gjellestad, og fant spennende ting i såldet.

Bildet kan inneholde: tre, himmel, anlegg, tre, gress.

Arkeologistudenter sålder jordmasser på Gjellestad.

Foto: Mari Arentz Østmo

Høsten 2022 samarbeidet HEI med Gjellestadprosjektet ved Kulturhistorisk Museum (KHM) om en spennende mulighet for arkeologistudentene. Under den nå godt kjente utgravningen av Gjellestadskipet rakk ikke arkeologene å sålde alle jordmassene fra pløyelaget. Derfor fikk arkeologistudenter muligheten til å reise til Gjellestad i høst og bistå i dette såldearbeidet. I de forstyrrede jordmassene fra pløyelaget fant de blant annet skipsnagler. Dette hjalp KHMs arkeologer med å få enda bedre oversikt over funnmaterialet i pløyelaget, og arkeologistudentene fikk god praktisk erfaring fra en utgravning. I tillegg fikk noen av studentene prøve seg med jordbor. Vi takker KHM for samarbeidet og studentene for en flott utført jobb!

Les mer om studentenes bidrag på Gjellestad og en statusoppdatering på prosjektet her.

Bildet kan inneholde: sky, himmel, anlegg, mennesker i naturen, naturlig landskap.
Arkeologistudentene fikk være med på prøvetaking fra Jellhaug. Foto: Mari Arentz Østmo

Emneord: Studenter, sålding, Gjellestad, vikingskip, HEI, Kulturhistorisk museum
Publisert 17. jan. 2023 13:12 - Sist endret 17. jan. 2023 14:24