English version of this page

Digitalt foredrag: Heritage in, of and after the Anthropocene

Onsdag 8. september arrangeres et digitalt foredrag med Rodney Harrison, professor i kulturarvsstudier ved UCL Institute of Archaeology.

Bildet kan inneholde: motorkjøretøy, vindu, gjøre, utvendig bil, gress.
Bildet kan inneholde: panne, briller, visjon omsorg, erme, briller.
Rodney Harrison, professor i kulturarvsstudier ved UCL. Bilde: Privat

På hvilke måter blir kulturarv som konsept endret når vi tar høyde for at vi lever i en verden hovedsakelig formet av mennesker, og hvor vår egen planets økosystemer - til og med selve klimaet - nå har blitt former for kulturarv i seg selv? Dette foredraget vil ta for seg forskjellige prosjekter som den siste tiden prøver å ta tak i dette spørsmålet, samtidig som de samarbeider med fagfolk, institusjoner og offentligheten for å skape nye tanker rundt kulturarv i, under og etter den antropocene perioden.

Foredraget er åpent for alle, men med forhåndspåmelding.

Rodney Harrison er professor i kulturarvsstudier ved Institutt for arkeologi ved University College London. Fra 2017-2021 var han en del av AHRC (Arts and Humanities Research Council) som leder for prioritert kulturarvsforskning og fra 2016-2020 var han prosjektleder for det AHRC-støttede prosjektet Heritage Futures Research Programme. Han er meddirektør for UCL Centre for Critical Heritage Studies, og både grunnlegger av og redaktør for tidsskriftet Journal of Contemporary Archaeology. Han er (med)forfatter og/eller (med)redaktør av over 20 bøker og gjesteredigerte tidsskriftsutgivelser, og nesten 100 fagfellevurderte artikler og kapitler. Noen av disse har også blitt oversatt til kinesisk, italiensk, polsk og portugisisk. I tillegg til støtten fra AHRC har han fått forskningsmidler fra the Global Challenges Research Fund, British Academy, Wenner-Gren Foundation, Australian Research Council, Australian Institute of Aboriginal and Torres Strait Islander Studies og EU-kommisjonen. Han er for tiden medprosjektleder sammen med Colin Sterling for Reimagining Museums for Climate Action, et proskningsprosjekt og en utstilling for COP26 som ønsker å inspirere til radikal endring i museer i respons til klimakrisen. Hans nyeste bok er "Deterritoralising the Future: Heritage in, of and after the Anthropocene", utgitt av Open Humanities Press i 2020.

Publisert 6. sep. 2021 10:56 - Sist endret 1. juli 2022 09:24