HEIs kulturarvsdag 2024: Samarbeid

Kulturarvsdagen er en dag for dialog og til inspirasjon for alle som studerer og arbeider med kulturarv og kulturminner.

Nært samarbeid med kulturarvsektoren står sentralt i HEI: Heritage Experience Initiative. Kulturarvsdagen 2024 innledes med et tilbakeblikk på hvordan samarbeidet mellom studenter, forskere og ulike kulturarvsaktører har fungert i løpet av de fem årene satsningen så langt har pågått. Hva har vi fått til når vi har samarbeidet på tvers og gitt studentene flere arbeidslivsrelevante erfaringer i studietiden?

Inviterte gjester bidrar med inspirasjonsforedrag om kulturarvssamarbeid. De skal hjelpe oss med å se fremover. Hvilke mål skal vi nå sikte oss inn mot? Hvordan kan vi på universitetene, store og små museer, ellers i forvaltningen, frivilligheten og alle andre som jobber for og med kulturarv best forene krefter? Hvilke utfordringer kan vi løse i fellesskap?

Arrangementet er gratis og inkluderer kaffe og enkel lunsj, samt pizzakveld i Blindernveien 11 om man ønsker (krever påmelding).

Vil du melde deg på eller registrere stand? Det kan du gjøre her:

Meld deg på her

Utvidet påmeldingsfrist: 23. februar.

Program

10.30 – 12.00: Registrering og stands i vandrehallen, enkel lunsj vil bli servert (krever påmelding)

Utveksling av idéer om fremtidige og pågående prosjekter

Auditorium 1

12:00 Velkommen ved Marie D. Amundsen, HEI: Heritage Experience Initiative

Hilsen fra Frode Helland, dekan Det humanistiske fakultet, UiO

Hilsen fra Aud Valborg Tønnessen, direktør Kulturhistorisk museum, UiO

Hilsen fra Terje Gansum, administrerende direktør NIKU

Unn Pedersen, Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH), UiO: Arbeidslivsrelevans i praksis

Helge Jordheim, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS), UiO: Samskapende undervisning: Utstillingsproduksjon

Þóra Pétursdóttir, IAKH, UiO: Arbeidslivsrelevans – hva innebærer det?

Per Ditlef Fredriksen, IAKH, UiO: ARCREATE - Å samskape nye fortellinger om håndverk, kunst og kreativ kunnskap

Brita Brenna, IKOS, UiO: Samarbeid i travle tider, men med lange horisonter

13.45-14.15 Pause. Stands i vandrehallen er åpne.

Håkon Glørstad, Kulturhistorisk museum, UiO og AART arkitekter: Elegant og funksjonelt kulturminnevern - det nye Vikingtidsmuseet

Christin Kristoffersen, Museene i Akershus (MiA): Bærekraft, samarbeid og museumsutvikling

Espen Finstad, Innlandet fylkeskommune: Secrets of the Ice: Et fjelleventyr i samarbeid

16:00- Pizzakveld i Blindernveien 11 (krever påmelding)

Påmeldte stands og postere:

Kulturvernforbundet

Arkeologi ved Norsk Maritimt Museum

Vestfoldmuseene

Akershus fylkeskommune

Norsk Arkeologisk Selskap

MiA/Akershus bygningsvernsenter

Nicolay Arkeologisk Tidsskrift

Forvaltningsundersøkelser, Arkeologisk seksjon, Kulturhistorisk museum, UiO

Fortidsminneforeningen

Nettverk for kulturkrimforskning (CULTcrime) i samarbeid med Økokrim

Utesitja- Arkeologisk Skjøltselsforening

Taternes Landsforening/Romanifolket/Taterne

Anno Glomdalsmuseet

Collegium Medievale

Norsk jernbanemuseum

HIDDEN

Norgeshistorie

HEI: Heritage Experience Initiative er en forsknings- og undervisningssatsning ved Universitetet i Oslo (UiO). HEI utforsker hva kulturarv er, og hva slags betydning kulturarv har i dag. En viktig målsetning er å bygge et langsiktig samarbeid mellom UiO og kulturarvsektoren.

HEI er initiert av Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH), Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS) og Det norske institutt i Roma (DNIR) ved Det humanistiske fakultet, i samarbeid med Kulturhistorisk museum (KHM).

Kontaktperson: Marie D. Amundsen, forskings-, formidlings- og arbeidslivskoordinator, HEI

Emneord: HEI, Kulturarv, Kulturarvsdag
Publisert 12. juni 2023 14:46 - Sist endret 28. feb. 2024 17:01