Diverse tidligere arrangementer

Gjesteforelesning: Anne Karin Sæther om godheten i norsk olje

OSEH-kollaboratoriet «Kritisk petroestetikk» inviterer til åpen gjesteforelesning med Anne Karin Sæther.

Tid og sted: 15. juni 2021 13:00–14:00, Sophus Bugges hus, Seminarrom 1

Godheten i norsk olje

Politikere omtaler gjerne Norge som et foregangsland innen klima og miljø. Samtidig som vi skal redde klimaet, tjener vi imidlertid penger på å selge fossil olje og gass, som skader klimaet. Hvordan har politikerne og oljebransjen fått disse motstridende rollene til å henge sammen? Kan den norske oljen representere en form for godhet, tross alt?

Anne Karin Sæther vil holde et foredrag med utgangspunkt i boken De beste intensjoner. Oljelandet i klimakampen (2017), der hun går inn på noen av de mytene om petroleum som har vært med på å prege den norske politiske kulturen.

Sæther er forfatter og politisk rådgiver for Utdanningsforbundet. Hun har hovedfag i journalistikk fra Universitetet i Oslo og har tidligere arbeidet for NRK, Dagsavisen og Miljøstiftelsen Bellona.

Gjesteforelesningen arrangeres av OSEH-kollaboratoriet «Kritisk petroestetikk» og er åpen for alle interesserte så langt smittevernforskriftene tillater.

Forhåndspåmelding sendes til sissel.furuseth@iln.uio.no eller via sms til 92 41 46 51.

Innenfor dagens tiltaksnivå har seminarrom 1 plass til totalt 30 personer. Av smittesporingshensyn blir publikum bedt om å registrere kontaktinformasjon ved inngangen.

Forskningstorget: Tilbake til fremtiden – gjør Oslo grønt igjen!

Hva slags by ønsker du å bo i? Hvordan synes du den bør endre seg i fremtiden, når klimaet endrer seg? I vårt telt på Forskningstorget 20. - 21. September kan du utforske fortidens Oslo og hjelpe oss med å utforme et bedre og grønnere Oslo for alle.

Tid og sted: 20. sep. 2019 09:00–21. sep. 2019 17:00, Universitetsplassen, Karl Johans gate 47

Om arrangementet

Dagens unge arver en gammel by med en lang historie. Byen vil utvilsomt endre seg i fremtiden, men hvordan? I teltet vårt på Forskningstorget kan du utforske fortidens Oslo, og skape en ny by. Arkeologer vil vise deg hvordan de graver opp fortiden, hvordan Oslo-området har endret seg helt siden steinalderen, og hva alt vi vet har å si for oss i fremtiden. Se fortiden gjennom mikroskopet, reis tilbake i tid, og hjelp oss med å utforme et bedre og grønnere Oslo for alle.

Om forskningstorget

Forskningstorget i Oslo er en del av de nasjonale Forskningsdagene med hundrevis av arrangementer over hele landet som arrangeres i perioden 18. september til 29. September. Torget er gratis, krever ingen påmelding og passer for vitebegjærlige i alle aldre.

Arendalsuka: Klimafrykt og sivil ulydighet på timeplanen

Hvilke uttrykksformer er legitime og virkningsfulle i miljøkampen? Oslo School of Environmental Humanities (OSEH) inviterer til panelsamtale om det unge klimaopprøret og den vanskelige veien fra kunnskap til handling.

Tid og sted: 14. aug. 2019 16:30–17:30, MS Sunnhordland, Brygga i Arendal

Om arrangementet
I 2019 har klimafrykten fått ben å gå på. Tusenvis av skoleelever over hele landet har marsjert i gatene for å mane politikere til større handlekraft. Den seksten år gamle aktivisten Greta Thunberg har gjennom sin oppfordring til skolestreik for klimaet satt i gang et ungdomsopprør av globale dimensjoner. Hvordan havnet vi i en slik situasjon? Hva er «Fridays for Future»-bevegelsen uttrykk for, og hvordan svarer voksne i maktposisjoner barn som tyr til sivil ulydighet?

Oslo School of Environmental Humanities (OSEH) inviterer til en times panelsamtale om det unge klimaopprøret og den vanskelige veien fra kunnskap til handling. Vi spør aktivisten, forfatteren, forskeren og politikeren om hvilke uttrykksformer som er legitime og virkningsfulle i miljøkampen.

I panelet sitter Lea Justine Nesheim, Benedicte Meyer Kroneberg, Ole Andreas Kvamme og Espen Barth Eide.

Om pandeldeltakerne

Lea Justine Nesheim er leder i Vest-Agder Natur og Ungdom og en av initiativtakerne til Skolestreik for klima i Norge. Hun har uttalt til NTB at for ungdom uten stemmerett er skolestreik det sterkeste virkemiddelet for å bli hørt. Vi spør om sivil ulydighet er demokratiets fiende eller redning.

Benedicte Meyer Kroneberg er forfatter med base i Arendal. Hun har i sine siste romaner Der det brenner (2018) og Ikke bli borte (2019) utforsket hvordan klimaendringer og storpolitikk påvirker mellommenneskelige relasjoner. Vi spør om fiksjon kan mobilisere til miljøengasjement og endringsvilje vel så effektivt som forskningsrapporter.

Ole Andreas Kvamme er skoleforsker ved Universitetet i Oslo og tidligere lektor i religion og etikk, norsk, historie og filosofi ved Oslo katedralskole. I sin forskning er han opptatt av utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan man kan utforske ungdoms etisk-politiske dannelse. Vi spør om hvordan de nye læreplanene tar elevers frykt og opprør innover seg.

Espen Barth Eide er første nesteleder av Energi- og miljøkomiteen på Stortinget der han representerer Arbeiderpartiet. Han har tidligere studert statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, og har virket som både utenriksminister og forsvarsminister for Norge. Vi spør om hvordan grasrotbevegelser virker på maktpolitikken.

Samtalen ledes av Sissel Furuseth, professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo. Hun har tidligere ledet panelsamtaler og bokbad i både Oslo og Trondheim, og er i dag aktiv i arbeidsgruppen ved Oslo School of Environmental Humanities (OSEH)

Publisert 20. feb. 2023 16:51 - Sist endret 24. feb. 2023 12:45