Se egen veiledning for bruk av bruk av de takhengte mikrofonene i hybridrom:
Se også oversikt over rom for hybridundervisning ved HF.
Bruksområde 1: Hybrid undervisning med PowerPoint, video- eller lydfiler
Del 1: Forberedelser før du kommer til undervisningsrommet
For å ta i bruk alle funksjonaliteter (f.eks. takmikrofoner) i hybridrommet må du logge deg inn på den stasjonære PC-en i rommet. Du kan ikke bruke din egen bærbare PC/Macbook. Derfor bør alle filer du skal bruke i undervisningen legges på OneDrive.
Sørg derfor for at dine filer (PowerPoint, videofiler, lydfiler) synkroniseres med Microsoft OneDrive før du kommer til undervisningsrommet. Det finnes to vanlige fremgangsmåter som du kan velge imellom.
Se også: Video: Hva er synkronisering av filer? (microsoft.com)
Fremgangsmåte 1 (anbefalt): Synkroniser filene dine med OneDrive på datamaskinen din
Som standard har alle UiO-maskiner allerede installert OneDrive-appen.
Dersom du er førstegangsbruker av OneDrive - UiO må du fullføre konfigurering av OneDrive - UiO. Dette trenger du kun å gjøre én gang.
Slik gjør du:
- Velg OneDrive-skyikonet på Windows-oppgavelinjen nederst til høyre
- Når OneDrive-installasjonen starter, skriver du inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord og deretter velger du logg på.
- Fullfør konfigurering av OneDrive
Når du har gjort dette én gang, vil de filene du oppretter på datamaskinen din alltid også ligge på OneDrive - UiO. Merk at du har også mulighet til å velge hvilke mapper på maskinen din som skal synkroniseres med OneDrive.
Finner du ikke OneDrive-skyikonet på Windows-oppgavelinjen?
I Windows 10, kan du skrive OneDrive i søkefeltet nederst til venstre > OneDrive-appen (se bildet nedenfor).
Dersom du ser en grønn sirkel med en grønn hake med filen på datamaskinen din, betyr det at filen eller mappen din er synkronisert med OneDrive - UiO.
Slik ser en synkronisert fil ut på skrivebordet:
Du kan også se hva som er synkronisert ved å klikke på OneDrive-skyikonet på Windowsoppgavelinjen nederst til høyre.
Fremgangsmåte 2: Last opp filene dine på OneDrive i nettleseren
Slik laster du opp:
- I nettleseren, gå til: www.office.com
Du kan bruke Edge, Firefox, Chrome eller Safari (Mac) - Velg knappen Sign in
3. Logg inn med [brukernavn]@uio.no > klikk Next
4. Skriv inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord > klikk Sign in
5. Klikk på skyikonet OneDrive til venstre
6. Last opp filene dine i OneDrive på nettleseren ved å klikke på Upload (se punkt 1 nedenfor) > Files (punkt 2)
Del 2: Forberedelser i undervisningsrommet
I rom med spesifikasjon "Full hybrid" finner du to takmikrofoner, to PTZ-kameraer, en stor sidemonitor, et styringspanel (Crestron) og en bildemikser. For å kunne ta i bruk utstyret, trenger du å logge inn i PC ’en i undervisningsrommet.
Steg 1: Logg på PC i undervisningsrommet
Du skal logge deg inn på PC i undervisningsrommet med [brukernavn]@uio.no og UiO-passord.
Steg 2: Hent PowerPoint-presentasjonen din fra OneDrive i nettleseren
a) Logg inn i Microsoft 365 - UiO 365 eller OneDrive fra UiOs nettsider, eller
b) logg inn fra www.office.com:
For sistnevnte:
-
I nettleseren: gå til www.office.com
-
Velg knappen Sign in
3. Logg inn med [brukernavn]@uio.no > klikk Next
4. Skriv inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord > Klikk Sign in
5. Klikk på Sky ikonet OneDrive til venstre
6. Finn PowerPoint-presentasjonen din fra OneDrive på nettleseren
Nedenfor finner du et eksempel på hvordan en OneDrive - UiO ser ut på nettleseren. I dette tilfelle ligges PowerPoint presentasjonen under My Files.
Steg 3: Oppstart av undervisningsrom
1. Start Styringspanelet (Crestron) ved å trykke på Trykk for start
2. Velg Projektor nederst til skjerm (se bildet nedenfor)
3. Velg kilde Fast PC
I rommet kan du se skrivebordet på to skjermer. Du kan flytte elementer mellom de to skjermene ved å dra dem med venstre mustast.
4. Flytt PowerPoint presentasjonen din fra Skjerm 2 til Skjerm 1 (med venstre mustast) slik at presentasjonen din vises på lerretet. På Skjerm 2 skal panelet til nettstudentene vises.
Slik ser presentasjonen ut på Skjerm 1:
I undervisningen kan du presentere PowerPoint-presentasjonen din direkte i nettleseren ved å klikke på Present øverst til høyre.
Steg 4: Behov for å se forelesningsnotater kun for deg selv mens du presenterer?
Ved å aktivere innstillingen 'Bruk presentasjonsvisning' i PowerPoint, kan du vise PowerPoint-presentasjonen med forelesningsnotatene dine på én datamaskin (i dette tilfelle er det Skjerm 2 – dette er kun for deg), mens selve lysbildene vises på Skjerm 1 som dine studenter ser.
Merk: Dersom du benytter Bruk Presentasjonsvisning, vil det ikke være mulig for deg å se nettstudentene på sidemonitoren samtidig. Alternativt kan du skrive ut forelesningsnotater på forhånd.
Slik aktiverer du Bruk Presentasjonsvisning:
1. Last ned PowerPoint Presentasjonen din ved å klikke på Fil > Lagre en kopi > Denne PC-en
2. Åpne PowerPoint presentasjonen på skrivebordet
3. Klikk på Lysbildefremvisning på PowerPoint presentasjonen (se punkt 1 på bildet nederfor)
4. Under Skjermer (punkt 2), hak av Bruk presentasjonsvisning (punkt 3)
Presenter presentasjonen ved å klikke på ikonet Lysbildefremvisning nederst til høyre
Steg 5: Kamera: Juster bildeutsnitt
Hovedfunksjonen med kameraene er å vise nettstudentene bilde av deg, av tavla, av rommet eller av de fysiske studentene.
Dette bør du vite når det gjelder bruk av kameraer:
- Det er to kameraer i seminarrom 3: Kamera Bak og Kamera Front. Sistnevnte er plassert over sidemonitor.
- Det anbefales at bildeutsnittet framhever underviseren/ tavla fremfor fokus på studentene, med mindre du har tillatelse fra studentene (med tanke på personvern/GDPR).
For å teste hva nettstudentene ser i undervisningsrommet, kan du ta i bruk Kamera-appen i Windows 10. Slik gjør du:
1. Skriv Kamera i søkefeltet og velg Kamera-appen
For å styre kameraene er det to styringsenheter du skal forholde deg til.
- Den ene er bildemikseren som vist på bildet nedenfor
Den gir mulighet for å veksle mellom bildevisning fra Kamera Bak eller Kamera Front. Du veksler mellom kameraene ved bruk av hendelen som vist på bildet nedenfor.
• Den andre styringsenheten er Styringspanelet (Crestron).
På Styringspanelet (Crestron), skal du velge Kamera nederst på skjermen.
Du kan justere bildeutsnitt ved bruk av Zoom-inn «+» og Zoom-ut «-». Kameraene kan i tillegg tiltes og panoreres.
Behov for forhåndsinnstilling (Preset) av bildeutsnitt?
Dersom du har behov for forhåndsinnstilling av bildeutsnitt, kan du ta i bruk Preset på styringspanelet (Crestron). Du kan ta i bruk fire presets av hvert kamera.
Slik gjør du:
- På styringspanelet (Crestron), trykk Kamera nederst på skjermen
- Velg et av kameraene og juster bildeutsnitt ved å bruke Zoom inn/ut, pan og tilt.
- Hold en av Preset-knappene inne i fire sekunder, da blir det lagret
- Gjenta punkt 2 og 3 til du har laget dine presets ferdig
Du kan nå velge bildeutsnitt ved å veksle mellom Presets. Etter justering av bildeutsnitt, kan du avslutte Kamera-appen.
Steg 6: Oppstart av Zoom-undervisning
1. Skriv inn Zoom i søkefeltet og velg Zoom appen
2. Klikk Sign inn > velg SSO til venstre
3. Skriv uio > velg Continue
4. Logg på med Feide med å skrive inn ditt brukernavn@uio.no og UiO passord
5. Under Meetings finner du Zoom-møter som du har laget eller invitert til.
Steg 7: Innstilling i Zoom: Sørg for at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål i klasserommet
For at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål via høyttaleranlegget i klasserommet, er det viktig at du velger riktige innstillinger i Zoom.
- Velg innstilling til mikrofon nederst til venstre (som vist på bildet nedenfor)
- Under Select a Microphone, velg Same as system
- Under Select a Speaker, velg Same as system
- Under Videoinnstilling, Select a Camera – Black Magic Design
- Vis PowerPoint presentasjonen din ved bruk av Share Screen > velg skjermet som du vil bruke
Det anbefales at du som underviser tar en lydsjekk med nettstudentene, og be dem svare muntlig.
Del 3: Avslutt utstyr
Slik avsluttes utstyr i undervisningsrommet:
1. Under Styringspanelet (Crestron), velger du System av.
2. Avslutt PC ved å velge Windows-knappen og deretter Velg navnet ditt > Sign out
Bruksområde 2: Hybrid tavleundervisning
Del 1: Forberedelser i undervisningsrommet
Steg 1: Logg på PC i undervisningsrommet
Du skal logge deg inn på PC i undervisningsrommet med [brukernavn]@uio.no og UiO-passord.
Steg 2: Oppstart av undervisningsrom
1. Start Styringspanelet (Crestron) ved å trykke på Trykk for start
2. Velg Projektor nederst på skjermen (se bildet nedenfor)
3. Velg kilde Fast PC
Dersom du kun skal ha tavleundervisning, skal du gå til steg 3 – Oppstart av sidemonitor.
• Dersom du har brukt projektor/lerret, skal du velge Pil opp (punkt 4 på bildet over) for å løfte lerretet > velg Bilde av (punkt 6).
• Dersom du skal bruke projektor/lerret etter tavleundervisning, skal du velge Pil ned (punkt 5) og Bilde på (punkt 6) når det trengs.
Steg 3: Kamera Bak er valgt som hovedkamera for tavleundervisning
Dette bør du vite når det gjelder bruk av kameraer:
- Hovedfunksjonen med kameraene er å vise nettstudentene bilde av det som skjer i undervisningsrommet.
- Det er to kameraer i seminarrom 3: Kamera Bak og Kamera Front.
- I tavleundervisning skal du velg Kamera Bak som hovedkamera, slik at nettstudentene ser hva du skriver på tavla.
- Det anbefales at bildeutsnittet framhever underviseren/tavla fremfor fokus på studentene, med mindre du har tillatelse fra studentene (med tanke på personvern/GDPR).
For å teste hva nettstudentene ser i undervisningsrommet kan du ta i bruk kamera-appen i Windows 10.
1. Skriv Kamera i søkefeltet og velg Kamera-appen
For å styre kameraene, er det to styringsenheter du skal forholde deg til.
- Den ene er bildemikseren
Den gir mulighet for å veksle mellom bildevisning fra Kamera Bak eller Kamera Front. Du veksler mellom kameraene ved bruk av hendelen som vist på bildet nedenfor.
I tavleundervisning, skal du velg Kamera Bak for å vise tavla.
• Den andre styringsenheten er Styringspanelet (Crestron).
På Styringspanelet (Crestron), skal du velge Kamera nederst på skjermen.
Du kan justere bildeutsnitt på kameraene ved bruk av Zoom-inn «+» og Zoom-ut «-». Kameraene kan i tillegg tiltes og panoreres.
Eksempel på hva nettstudentene ser i Zoom undervisning når du har justert bildeutsnitt på Kamera Bak:
Etter justering av bildeutsnitt, kan du avslutte Kamera-appen.
Steg 4: Oppstart av Zoom-undervisning
1. Skriv inn Zoom i søkefeltet og velg Zoom - appen
2. Klikk Sign inn > velg SSO til venstre
3. Skriv uio > velg Continue
4. Logg på med Feide med å skrive inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord.
5. Under Meetings, finner du Zoom-møter som du har laget eller invitert til.
Steg 5: Innstilling i Zoom: Sørg for at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål i klasserommet
For at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål via høyttaleranlegget i klasserommet, er det viktig at du velger riktige innstillinger i Zoom.
- Velg innstilling til mikrofon nederst til venstre (som vist på bildet over)
- Under Select a Microphone, velg Same as system
- Under Select a Speaker, velg Same as system
- Under Videoinnstilling, Select a Camera – Black Magic Design
Det anbefales at du som underviser tar en lydsjekk med nettstudentene, og ber dem svare muntlig.
Del 2: Avslutt utstyr
Slik avsluttes utstyr i undervisningsrommet:
1. Under Styringspanelet (Crestron), velger du System av.
2. Avslutt PC ved å velge Windows-knappen og deretter Velg navnet ditt > Sign out