Teknisk veiledning for undervisning i hybridrom

Denne veiledningen er for deg som skal gjennomføre hybridundervisning i et av våre rom med spesifikasjon «full hybrid».

Se egen veiledning for bruk av bruk av de takhengte mikrofonene i hybridrom:

Hvordan aktivere mikrofonene?

Se også oversikt over rom for hybridundervisning ved HF.

Bruksområde 1: Hybrid undervisning med PowerPoint, video- eller lydfiler 

Del 1: Forberedelser før du kommer til undervisningsrommet

For å ta i bruk alle funksjonaliteter (f.eks. takmikrofoner) i hybridrommet må du logge deg inn på den stasjonære PC-en i rommet. Du kan ikke bruke din egen bærbare PC/Macbook. Derfor bør alle filer du skal bruke i undervisningen legges på OneDrive.

Sørg derfor for at dine filer (PowerPoint, videofiler, lydfiler) synkroniseres med Microsoft OneDrive før du kommer til undervisningsrommet. Det finnes to vanlige fremgangsmåter som du kan velge imellom.

Se også: Video: Hva er synkronisering av filer? (microsoft.com)

Fremgangsmåte 1 (anbefalt): Synkroniser filene dine med OneDrive på datamaskinen din

Som standard har alle UiO-maskiner allerede installert OneDrive-appen.

Dersom du er førstegangsbruker av OneDrive - UiO må du fullføre konfigurering av OneDrive - UiO. Dette trenger du kun å gjøre én gang.

Slik gjør du:

  1. Velg OneDrive-skyikonet på Windows-oppgavelinjen nederst til høyreBilde med markering rundt Onedrive-skyikon
  2. Når OneDrive-installasjonen starter, skriver du inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord og deretter velger du logg på. 
  3. Fullfør konfigurering av OneDrive

Når du har gjort dette én gang, vil de filene du oppretter på datamaskinen din alltid også ligge på OneDrive - UiO. Merk at du har også mulighet til å velge hvilke mapper  på maskinen din som skal synkroniseres med OneDrive.

Finner du ikke OneDrive-skyikonet på Windows-oppgavelinjen?

I Windows 10, kan du skrive OneDrive i søkefeltet nederst til venstre > OneDrive-appen (se bildet nedenfor). 

Bilde av startmeny i Windows med anvisning for oppstart av Onedrive

Dersom du ser en grønn sirkel med en grønn hake med filen på datamaskinen din, betyr det at filen eller mappen din er synkronisert med OneDrive - UiO.

Slik ser en synkronisert fil ut på skrivebordet:

Bilde som illustrerer en fil som er synkronisert i Onedrive

Du kan også se hva som er synkronisert ved å klikke på OneDrive-skyikonet på Windowsoppgavelinjen nederst til høyre.

Bilde av Onedrive som illustrerer at alle filer er synkroniserte

Fremgangsmåte 2: Last opp filene dine på OneDrive i nettleseren

Slik laster du opp:

  1. I nettleseren, gå til: www.office.com 
    Du kan bruke Edge, Firefox, Chrome eller Safari (Mac)
  2. Velg knappen Sign in

Bilde av innloggingsportal til på office.com

 

3. Logg inn med [brukernavn]@uio.no > klikk Next 

Bilde av innloggingsportal til office.com med UiO-bruker

 

4. Skriv inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord > klikk Sign in

Bilde av ny innloggingsportal til office.com med UiO-bruker

 

5. Klikk på skyikonet OneDrive til venstre

Bilde skyikonet OneDrive i menyen til venstre

6. Last opp filene dine i OneDrive på nettleseren ved å klikke på Upload (se punkt 1 nedenfor) > Files (punkt 2) 

Bilde av menyen i OneDrive for filopplastning

Del 2: Forberedelser i undervisningsrommet

I rom med spesifikasjon "Full hybrid" finner du to takmikrofoner, to PTZ-kameraer, en stor sidemonitor, et styringspanel (Crestron) og en bildemikser. For å kunne ta i bruk utstyret, trenger du å logge inn i PC ’en i undervisningsrommet.

Steg 1: Logg på PC i undervisningsrommet

Du skal logge deg inn på PC i undervisningsrommet med [brukernavn]@uio.no og UiO-passord.

Steg 2: Hent PowerPoint-presentasjonen din fra OneDrive i nettleseren

a) Logg inn i Microsoft 365 - UiO 365 eller OneDrive fra UiOs nettsider, eller 

b) logg inn fra www.office.com:

For sistnevnte:

  1. I nettleseren: gå til www.office.com 

  2. Velg knappen Sign inBilde av innloggingsportal til office.com

3. Logg inn med [brukernavn]@uio.no > klikk Next

Bilde av innloggingsportal til office.com med UiO-bruker

4. Skriv inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord > Klikk Sign in

Bilde av ny innloggingsportal til på office.com med UiO-bruker

5. Klikk på Sky ikonet OneDrive til venstre

Bilde av menyen i OneDrive for filopplastning

6. Finn PowerPoint-presentasjonen din fra OneDrive på nettleseren

Nedenfor finner du et eksempel på hvordan en OneDrive - UiO ser ut på nettleseren. I dette tilfelle ligges PowerPoint presentasjonen under My Files.

Bilde av Onedrive som illustrerer at en fil er lastet ned

Steg 3: Oppstart av undervisningsrom

1. Start Styringspanelet (Crestron) ved å trykke på Trykk for start

Bilde av styringspanel startskjerm

2. Velg Projektor nederst til skjerm (se bildet nedenfor)

3. Velg kilde Fast PC

Bilde av styringspanel med piler på Fast PC og Prosjektor

I rommet kan du se skrivebordet på to skjermer. Du kan flytte elementer mellom de to skjermene ved å dra dem med venstre mustast.

4. Flytt PowerPoint presentasjonen din fra Skjerm 2 til Skjerm 1 (med venstre mustast) slik at presentasjonen din vises på lerretet. På Skjerm 2 skal panelet til nettstudentene vises.

Bilde av skjerm 1 og 2 i undervisningsrom

Slik ser presentasjonen ut på Skjerm 1:

Bilde av skjerm 1 og 2 i undervisningsrom

I undervisningen kan du presentere PowerPoint-presentasjonen din direkte i nettleseren ved å klikke på Present øverst til høyre.

Bilde av skjermdump av en powerpoint presentasjon med pil på present

Steg 4: Behov for å se forelesningsnotater kun for deg selv mens du presenterer?

Ved å aktivere innstillingen 'Bruk presentasjonsvisning' i PowerPoint, kan du vise PowerPoint-presentasjonen med forelesningsnotatene dine på én datamaskin (i dette tilfelle er det Skjerm 2 – dette er kun for deg), mens selve lysbildene vises på Skjerm 1  som dine studenter ser.

Merk: Dersom du benytter Bruk Presentasjonsvisning, vil det ikke være mulig for deg å se nettstudentene på sidemonitoren samtidig. Alternativt kan du skrive ut forelesningsnotater på forhånd.

Slik aktiverer du Bruk Presentasjonsvisning:

1.    Last ned PowerPoint Presentasjonen din ved å klikke på Fil > Lagre en kopi > Denne PC-en

Bilde av nedlastning av powerpoint presentasjon med pil på lagre en kopi og pil denne PC'en
2.    Åpne PowerPoint presentasjonen på skrivebordet
3.    Klikk på Lysbildefremvisning på PowerPoint presentasjonen (se punkt 1 på bildet nederfor)
4.    Under Skjermer (punkt 2), hak av Bruk presentasjonsvisning (punkt 3)

Bilde av lysbildefremvisning i powerpoint

Presenter presentasjonen ved å klikke på ikonet Lysbildefremvisning nederst til høyre

Bilde av lysbildefremvisning ikonet i power point presentasjonen

Steg 5: Kamera: Juster bildeutsnitt

Hovedfunksjonen med kameraene er å vise nettstudentene bilde av deg, av tavla, av rommet eller av de fysiske studentene. 

Dette bør du vite når det gjelder bruk av kameraer:

  • Det er to kameraer i seminarrom 3: Kamera Bak og Kamera Front. Sistnevnte er plassert over sidemonitor.
  • Det anbefales at bildeutsnittet framhever underviseren/ tavla fremfor fokus på studentene, med mindre du har tillatelse fra studentene (med tanke på personvern/GDPR).

For å teste hva nettstudentene ser i undervisningsrommet, kan du ta i bruk Kamera-appen i Windows 10. Slik gjør du:

1.    Skriv Kamera i søkefeltet og velg Kamera-appen

Bilde av kamera appen på PC

For å styre kameraene er det to styringsenheter du skal forholde deg til.

  • Den ene er bildemikseren som vist på bildet nedenfor

Den gir mulighet for å veksle mellom bildevisning fra Kamera Bak eller Kamera Front. Du veksler mellom kameraene ved bruk av hendelen som vist på bildet nedenfor. 

Bilde av bildemikser

 •    Den andre styringsenheten er Styringspanelet (Crestron).

På Styringspanelet (Crestron), skal du velge Kamera nederst på skjermen. 

Bilde av styringspanel med rød makering rundt kamera

Du kan justere bildeutsnitt ved bruk av Zoom-inn «+» og Zoom-ut «-». Kameraene kan i tillegg tiltes og panoreres.

Behov for forhåndsinnstilling (Preset) av bildeutsnitt? 

Dersom du har behov for forhåndsinnstilling av bildeutsnitt, kan du ta i bruk Preset på styringspanelet (Crestron). Du kan ta i bruk fire presets av hvert kamera. 

Bilde av styringspanel med rød markering rundt preset

Slik gjør du:

  1. På styringspanelet (Crestron), trykk Kamera nederst på skjermen
  2. Velg et av kameraene og juster bildeutsnitt ved å bruke Zoom inn/ut, pan og tilt.
  3. Hold en av Preset-knappene inne i fire sekunder, da blir det lagret
  4. Gjenta punkt 2 og 3 til du har laget dine presets ferdig

Du kan nå velge bildeutsnitt ved å veksle mellom Presets. Etter justering av bildeutsnitt, kan du avslutte Kamera-appen.

Steg 6: Oppstart av Zoom-undervisning

1.    Skriv inn Zoom i søkefeltet og velg Zoom appen

Bilde av søkefelt på PC med pil på zoom appen

2.    Klikk Sign inn > velg SSO til venstre

Bilde av innloggingsportal til zoom med rød markering rundt SSO

3.    Skriv uio > velg Continue

Bilde av innloggingsportal til Zoom

4.    Logg på med Feide med å skrive inn ditt brukernavn@uio.no og UiO passord

Bilde av innloggingsportal til Feide

5.    Under Meetings finner du Zoom-møter som du har laget eller invitert til.

Bilde av Zoom appen med rød markering rundt meetings

Steg 7: Innstilling i Zoom: Sørg for at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål i klasserommet

For at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål via høyttaleranlegget i klasserommet, er det viktig at du velger riktige innstillinger i Zoom. 

  1. Velg innstilling til mikrofon nederst til venstre (som vist på bildet nedenfor)
  2. Under Select a Microphone, velg Same as system
  3. Under Select a Speaker, velg Same as system
  4. Under Videoinnstilling, Select a Camera – Black Magic Design
  5. Vis PowerPoint presentasjonen din ved bruk av Share Screen  > velg skjermet som du vil bruke

Bilde av innstillinger på Zoom

Det anbefales at du som underviser tar en lydsjekk med nettstudentene, og be dem svare muntlig.

Del 3: Avslutt utstyr

Slik avsluttes utstyr i undervisningsrommet:
1.    Under Styringspanelet (Crestron), velger du System av.

Bilde av styringspanel med rød markering rundt system av

2.    Avslutt PC ved å velge Windows-knappen og deretter Velg navnet ditt > Sign out

Bruksområde 2: Hybrid tavleundervisning 

Del 1: Forberedelser i undervisningsrommet

Steg 1: Logg på PC i undervisningsrommet

Du skal logge deg inn på PC i undervisningsrommet med [brukernavn]@uio.no og UiO-passord.

Steg 2: Oppstart av undervisningsrom

1. Start Styringspanelet (Crestron) ved å trykke på Trykk for start

Bilde av styringspanel med pil på trykk for start

2.    Velg Projektor nederst på skjermen (se bildet nedenfor)
3.    Velg kilde Fast PC

Bilde av styringspanel

Dersom du kun skal ha tavleundervisning, skal du gå til steg 3 – Oppstart av sidemonitor.

•    Dersom du har brukt projektor/lerret, skal du velge Pil opp (punkt 4 på bildet over) for å løfte lerretet > velg Bilde av (punkt 6).
•    Dersom du skal bruke projektor/lerret etter tavleundervisning, skal du velge Pil ned (punkt 5) og Bilde på (punkt 6) når det trengs.

Steg 3: Kamera Bak er valgt som hovedkamera for tavleundervisning

Dette bør du vite når det gjelder bruk av kameraer:

  • Hovedfunksjonen med kameraene er å vise nettstudentene bilde av det som skjer i undervisningsrommet. 
  • Det er to kameraer i seminarrom 3: Kamera Bak og Kamera Front
  • I tavleundervisning skal du velg Kamera Bak som hovedkamera, slik at nettstudentene ser hva du skriver på tavla.
  • Det anbefales at bildeutsnittet framhever underviseren/tavla fremfor fokus på studentene, med mindre du har tillatelse fra studentene (med tanke på personvern/GDPR).

For å teste hva nettstudentene ser i undervisningsrommet kan du ta i bruk kamera-appen i Windows 10.

1.    Skriv Kamera i søkefeltet og velg Kamera-appen

Bilde av søkefelt på PC med pil på kamera appen

For å styre kameraene, er det to styringsenheter du skal forholde deg til.

  • Den ene er bildemikseren

Den gir mulighet for å veksle mellom bildevisning fra Kamera Bak eller Kamera Front. Du veksler mellom kameraene ved bruk av hendelen som vist på bildet nedenfor. 

I tavleundervisning, skal du velg Kamera Bak for å vise tavla.

Bilde av bildemikser

 

•    Den andre styringsenheten er Styringspanelet (Crestron).

Styringspanelet (Crestron), skal du velge Kamera nederst på skjermen. 

Bilde av styringspanel med rød markering rundt kamera

Du kan justere bildeutsnitt på kameraene ved bruk av Zoom-inn «+» og Zoom-ut «-». Kameraene kan i tillegg tiltes og panoreres. 

 

Bilde av styringspanel

Eksempel på hva nettstudentene ser i Zoom undervisning når du har justert bildeutsnitt på Kamera Bak:

Bilde av skjerm der kamera bak er i bruk

Etter justering av bildeutsnitt, kan du avslutte Kamera-appen.

Steg 4: Oppstart av Zoom-undervisning

1.    Skriv inn Zoom i søkefeltet og velg Zoom - appen

Bilde av søkefelt på PC med pil på zoom appen

2.    Klikk Sign inn > velg SSO til venstre

Bilde av innloggingsportal til Zoom med sso

3.    Skriv uio > velg Continue

Bilde av innloggingsportal til Zoom ved bruk av sso

4.    Logg på med Feide med å skrive inn [brukernavn]@uio.no og UiO-passord.

Bilde av innloggingsportal til Feide

5.    Under Meetings, finner du Zoom-møter som du har laget eller invitert til.

Bilde av Zoom appen med rød markering rundt meetings

Steg 5: Innstilling i Zoom: Sørg for at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål i klasserommet   

For at nettstudentene kan se, høre og stille spørsmål via høyttaleranlegget i klasserommet, er det viktig at du velger riktige innstillinger i Zoom. 

Bilde av innstillinger i Zoom

  1. Velg innstilling til mikrofon nederst til venstre (som vist på bildet over)
  2. Under Select a Microphone, velg Same as system
  3. Under Select a Speaker, velg Same as system
  4. Under Videoinnstilling, Select a Camera – Black Magic Design

Det anbefales at du som underviser tar en lydsjekk med nettstudentene, og ber dem svare muntlig.

Del 2: Avslutt utstyr

Slik avsluttes utstyr i undervisningsrommet:
1.    Under Styringspanelet (Crestron), velger du System av.

Bilde av styringspanel med rød markering rundt system av

2.    Avslutt PC ved å velge Windows-knappen og deretter Velg navnet ditt > Sign out

Av Baoxin Long ved HF:Studio
Publisert 9. aug. 2021 13:24 - Sist endret 23. mars 2022 09:32