Opptak fra seminarer

Her finner du opptak fra seminar arrangert i HF:Studio. Vi håper seminarene kan være til inspirasjon for de som ønsker å videreutvikle egen undervisning. 

HF:Studio lunsj: Hvordan hindre frafall?

Innhold: 

  • Velkommen og "Suksesskriterier for gjennomføring" ved Gunn Enli, studiedekan, HF
  • Studentmedvirkning til programutvikling og studiekvalitet: Erfaringer fra prosjektet SAMMEN om læring» ved Kjetil Rødje og Karine Jonsrud Pedersen, IMK 
  • «Emnedesign, frafall og arbeidsformer. Erfaringer fra storemnet HIS1400» ved Einar Lie og Marthe Bogen, IAKH

HF språkforum: Tegneserier

Innhold: 

  • Velkommen ved Kathrine Asla Østby, HF språkforum
  • Presentasjon 1: "Bruk av tegneserier i et norsk ferdighetsemne" ved Kristin Lorentsen, ILN
  • Presentasjon 2: [Ikke tilgjengelig] 

Kunstig intelligens og humaniora: Fag, undervisning og redelighet

Program:

  • Velkommen og innledning, /v Ane Ohrvik, IKOS.
  • "Hva er store språkmodeller", /v Pierre Lison, IFI.
  • "Tips til bruk av generative KI-verktøy i undervisning og læringsoppgaver(...) /v Hilde Reinertsen, ILN, og Heidi Karlsen, ILN og BI. 
  • "Dybdelesing og skriving i KI’ens tid" /v Tone Irene Brekke, STK.
  • "Hvilke følger får KI for redelighet innen akademisk oppgaveskriving», v/ Signe Thorstad, HF.

Generativ AI i høyere utdanning og arbeid

Innhold: 

  • Velkommen og introduksjon v/ Cato Bjørkli, PSI
  • «Generating to pretend: what do the large language models actually model?» v/Andrey Kutuzov, IFI
  • «AI in the workplace: How generative AI may impact knowledge workers» v/ Asbjørn Følstad, Sintef ICT
  • «Easy to use - hard to understand: Students learning with generative AI (ChatGPT)» v/ Sten Ludvigsen, UV UiO
  • «Demonstration of chatGPT doing a Work Environment Interview» v/ Cati Bjørkli og Marius Hafstad, PSI UiO

HF språkforum: Vurderingsformer og digitale oppgavebanker

Program: 

  • Velkommen Velkommen v/ Teodor Ekblad Aagaard, HF språkforum 
  • Presentasjon 1: «Company Presentation as Exam Form in Business Chinese» v/ Øystein Krogh Visted og Chi Huynh, IKOS
  • Presentasjon 2: «Oppgavedatabank i Canvas for studenter» v/ Tina Malene Lybekk, ILOS

HF språkforum: Vurderingsformer

Program: 

  • Velkommen v/Alexandra Anna Spalek, undervisningsleder på ILOS 
  • Presentasjon 1: Podcast som kvalifiseringsoppgave i et språklig ferdighetsemne v/Annely Tomson.
  • Spørsmålsrunde til presentasjon 1.
  • Presentasjon 2: Åpen konferanse som eksamensform /v Piotr Garbacz og Martin Jacobsen.
  • Spørsmålsrunde til presentasjon 2.

HF:Studio lunsj: ChatGPT - Hva gjør vi med eksamen?

I dette seminaret rettet vi oppmerksomheten mot konkrete tips og informasjon om hvordan man som underviser eller sensor tar stilling til ChatGPTs eksistens i eksamenssituasjoner. 

Program: 

  • Kunstig intelligens og læring i høyere utdanning /v Cato Bjørkli 
  • Hva kjennetegner en AI-generert tekst? /v Tone Gadmar
  • Hvordan tilpasse eksamensoppgaver /v Arnt Maasø 
  • Eksamenskontoret og kunstig intelligens /v Signe Thorstad

Hva er ChatGPT og hvordan endrer AI våre utdanninger?

Dette seminaret utforsket spørsmål knyttet til kunstig intelligens, ChatGPT og akademia. Hva er egentlig ChatGPT? Hvor smart er den og truer den vitnemålenes integritet? 

Program: 

  • Videopodcast med Gunn Enli, Hilde Reinertsen, Petter Bae Brandtzæg og Torgeir Waterhouse.

HF språkforum seminar om Mentimeter og Konstrativ vinkling i språkfag

HFs første språkforum!

Program:

1. E-learning tools: Mentimeter - Giving every student in your class a voice

v/ Carla El. Khoury, Magnus Salbu og Mohammed Roba Hadji, IKOS.

2. Konstrativ vinkling på fremmedspråkundervisning: Motiv og anledninger

v/ Kjell Johan Sæbø, ILOS.

Studentaktiv undervisning

Lurer du på hvordan å utarbeide program- eller emnedesign som gjør undervisningen mer studentaktiv og arbeidslivsrelevant? I opptaket fra lunsjseminaret 18. November 2022 arrangert i HF:Studio, møter du tre undervisere fra HF som deler sine beste tips.

Her besvares spørsmål fra salen etter seminaret

Vurdering for læring

Lurer du på hvordan du kan utvikle mappeinnleveringer som f.eks. video, intervju eller artikkelskriving der fokuset er på vurdering for læring, altså formativ læring? I opptaket fra lunsjseminaret 22. september 2022 arrangert i HF:Studio, møter du tre eminente undervisere fra HF som deler sine beste tips.

Du kan se opptak fra seminaret her.

Podkast i undervisningen: Hva, hvordan og hvorfor?

 

1. juni arrangerte HF:Studio et lunsjseminar hvor vitenskapelig ansatte som lager podcast, og undervisere som har brukt podcast i undervisningen om sine erfaringer med bruk av podcast. Her finner du opptakene fra dette seminaret.

Bildet kan inneholde: eiendom, anlegg, frakk, samfunnet, smil.

Peter Edwards svarer på spørsmål fra salen under arrangement i HF:Studio

Studentengasjement i undervisningen

24. Mars arrangerte HF:Studio et lunsjseminar hvor tre eminente undervisere fortalte om sine erfaringer med bruk av digitale læringsverktøy. Her finner du opptakene fra dette seminaret.