Formidlingsprisen til Norgeshistorie.no

Norgeshistorie.no får UiOs formidlingspris. Nettstedet har på kort tid blitt viktig for elever, lærere og studenter og alle historieinteresserte som vil vite mer om Norges historie fra steinalderen til i dag.

Norgeshistorie.no er en rik kilde til artikler om Norge før og nå. Her et bilde fra Svanviken arbeidskoloni med kvinner og barn i 17. mai tog. Foto: ukjent/Riksarkivet

Norgeshistorie.no ble lansert 4. desember 2015 som en gave til det norske folk. Siden da har over 120.000 besøkt nettstedet .

Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH) står bak satsingen, sammen med en rekke samarbeidspartnere, der de største er Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) og det digitale designbyrået Netlife Research.

Tor Egil Førland er glad for å kunne dele prisen med alle på instituttet. (Foto: Alf Øksdal)

Tor Egil Førland er både instituttleder og ansvarlig redaktør for Norgeshistorie.no, som i høst vil tildeles Formidlingsprisen og 250.000 kroner.

– Hva synes du og dine om å bli tildelt prisen?

– Det er utrolig gøy! Ikke minst føles det stort å lede et institutt som har fått UiOs priser tre år på rad, med Utdanningsprisen til John McNicol i 2014 og Formidlingsprisen til Robert Friedman i fjor. Prisen i år er en pris til hele IAKH, for Norgeshistorie.no har vært hele instituttets satsing – med backing fra fakultetet. Veldig mange har lagt ned masse arbeid i å få nettstedet ferdig. Da er det stas med en slik anerkjennelse.

– Hva betyr det for satsingen?

– Det er en mektig spore til innsats for å utvikle nettstedet videre. Da nettstedet for et halvt år siden ble overlevert som UiOs julegave til det norske folk ved kunnskapsministeren, sa jeg at dette bare var begynnelsen. Siden den gang har vi lagt ut flere artikler og bilder og opprettet en egen facebook-side. Vi gjør landets beste historienettsted enda bedre, sier Førland.

Formidlingsprisen går til nettstedet Norgeshistorie.no ved ansvarlig redaktør, instituttleder Tor Egil Førland, Institutt for arkeologi, konservering og historie.

"Universitetets nye historienettside er en formidlingssatsing uten sidestykke i norsk akademia. Nettstedet gjør forskningsbasert, fagfellevurdert kunnskap tilgjengelig for alle. 800 fotografier, kart, grafer, malerier og tegninger bidrar til å levendegjøre tekstene."

Priskomiteen, UiO

Tilrettelagt av forskere

Den som leser artikler og fakta på Norgeshistorie.no skal føle seg trygg på at innholdet er av god kvalitet.

Her finnes mer enn 550 forskningsbaserte og lettleste artikler om Norges historie fra steinalder til i dag som er forfattet av mer enn hundre historikere, arkeologer og andre eksperter fra hele landet.

Artiklene om steinalder, vikingtid, forbrukersamfunn, konger, husmødre, olje, klima, pressesensur, ytringsfrihet, telefon og bilkjøring, likestilling, overflod – og alt det andre i mylderet på nettsidene er skrevet i et lett forståelig språk.

Tilpasset de som ikke leser så godt

De fleste artiklene har også gode bilder og illustrasjoner. Mer enn 800 fotografier, kart, grafer, malerier og tegninger fungerer som fortellinger i seg selv. Disse elementene er valgt ut med tanke på de 20 prosentene av Norges befolkning som har problemer med avkoding av tekst.

I nominasjonsteksten fra Det humanistiske fakultet heter det at Norgeshistorie.no vil være en verdig vinner av Formidlingsprisen til UiO, for gjennomføringen av et omfattende og komplisert prosjekt, for innovativ formidling basert på solid faglig tyngde, for et nettstedet som er blitt et levende verktøy der brukerne kan gi tilbakemeldinger.

Vi gratulerer prisvinneren og instituttet. Det er svært mange som har bidratt til å vise fram forskningsbasert kunnskap på norgeshistorie.no, og alle fortjener den anerkjennelsen som prisen gir, sier Arne Bugge Amundsen, dekan ved Det humanistiske fakultet.

Universitetsstyrets fire priser

Forskningsprisen, Utdanningsprisen, Formidlingsprisen og Innovasjonsprisen, hver på 250 000 kroner, blir delt ut på UiOs årsfest i universitetets aula 2. september.

Prisvinnerne belønnes for særskilt innsats og anerkjennes for at de er til inspirasjon for alle fagmiljøer ved universitetet.

Av Alf Øksdal
Publisert 21. juni 2016 14:34 - Sist endret 5. jan. 2021 11:30