Introduksjon til GIS

Denne workshopen gir en generell innføring i GIS, rettet mot ansatte ved Det humanistiske fakultet.

Bildet kan inneholde: rektangel, produkt, font, mønster, rekreasjon.

Meld deg på her

GIS er en applikasjon for geografiske informasjonssystemer (GIS), som brukes til å behandle romlige data og produsere kartvisualiseringer. Med GIS kan du blant annet

• lage egne kart, skreddersydd til din forskning eller prosjekt
  • forstå mønstre, sammenhenger og geografisk kontekst
  • utvide egen forskning og undervisning

Hvor et fenomen eller en hendelse finner sted er sjelden tilfeldig. For å forstå hva som finnes, skjer og har skjedd på ett sted, og hvordan dette kan være knyttet til det som finnes, skjer og har skjedd andre steder, er vi avhengige av verktøy. Geografiske informasjonssystemer (GIS) lar en håndtere, analysere og visualisere romlig informasjon på ulik skala, over tid, og på tvers av ulike fenomener, og strekker seg i kompleksitet fra enkle statiske kart til dynamiske simuleringer og avansert romlig statistikk. GIS blir dermed anvendt i alle fagfelt hvor steder og romlighet er av interesse. (Som en bonus tar vi derfor gjerne også i mot forslag til fagfelt hvor GIS ikke er av relevans.)

Workshopen vil introdusere noen konkrete eksempler på hvordan GIS kan bli brukt i humanistiske fag, introdusere grunnleggende dataformater og verktøy i GIS, og ende med at alle deltagere skal lage egne kart. Du trenger ingen forkunnskaper eller egne data for å delta. Om du likevel sitter på egne data allerede, eller jobber med problemområder du tenker kan utforskes ved bruk av GIS, vil det være anledning til å få tips og tilbakemelding på dette.

Forberedelse

Arbeidet vil i sin helhet gjennomføres i den åpne programvaren QGIS (https://www.qgis.org), som kan installeres gratis på egne PCer. For å sikre at tekniske problemer uansett ikke kommer i veien vil workshopen gjennomføres i Helga Engs hus, PC-rom 235 hvor QGIS er installert på stasjonære PCer eller kan kjøres gjennom eksternt skrivebord på disse.

Målgruppe

Ansatte ved Det humanistiske fakultet i alle kategorier (undervisning, forskning)

Påmelding

Kurset har et begrenset antall plasser (maks 28 deltakere). Du melder deg på kurset ved å fylle inn dette skjemaet.

Isak Roalkvam og Hallvard Bruvoll er ansvarlige for workshopen.

Spørsmål? Ta kontakt med Marthe Bogen (marthe.bogen@iakh.uio.no)

Publisert 22. apr. 2024 13:16 - Sist endret 25. apr. 2024 15:49