Arkeologiske undersøkelser i forbindelse med ny brannstasjon på Remmen, Halden kommune. Hva fant vi egentlig etter at studentene fra IAKH dro hjem?

Hva er de foreløpige resultatene fra utgravningen på Remmen i 2022? Hva slags lokaliteter er identifisert?

Bilde av Guro Fossum

Foto: Kulturhistorisk museum

Om arrangementet

I 2022 undersøkte Kulturhistorisk museum flere steinalderlokaliteter ved Remmen i Halden kommune. Remmen ligger i et område hvor det har vært omfattende arkeologiske undersøkelser i forbindelse med to større prosjekter. Haldenprosjektet undersøkte flere mellom- og senmesolittiske lokaliteter som har ligget ved det forhistoriske Tista-sundet. Her var det gode bevaringsforhold og det ble funnet mye dyrebein.

Det andre prosjektet er Svinesundsprosjektet der det ble undersøkt mesolittiske og neolittiske lokaliteter som har ligget på en øy i den ytre skjærgården. Her ble det blant annet funnet rester etter senmesolittiske tufter. Remmen ligger omtrent midt i mellom disse prosjektene. Hva slags lokaliteter ville vi finne på her?

I mai ble feltkurset for masterstudenter ved IAKH holdt på Remmen. Undersøkelsene var da så vidt i gang, og vi hadde ikke fått et godt inntrykk av hva lokalitetene representerte. Nå er imidlertid funnmaterialet katalogisert og radiokarbondateringene er på plass. På fredagsseminaret presenteres foreløpige resultater fra undersøkelsene.

Om Guro Fossum

Guro Fossum er rådgiver i avdeling for forvaltningsundersøkelser ved Kulturhistorisk museum.

Hennes faglige interesser er arkeologisk feltarbeid, steinalder, steinteknologi, jakt- og sankere og klimaendringer. Hun er tilknyttet forskergruppene "Archaeology by proxy" og "Coast-inland dynamics in prehistoric hunter-gatherer societies (PrehCOAST)".

Materialities
Publisert 23. jan. 2023 11:19 - Sist endret 22. mars 2023 10:29