Voldelige vikingkvinner

Hva vet vi om de kvinnelige krigerne i vikingtiden? Og hvordan påvirker vår egen tid vår forståelse av kjønnsroller i fortiden?

Et bilde av Marianne Moen.

Foto: Universitetet i Oslo.

Diskusjoner om kvinnelige krigere i vikingtiden blir fort polariserte. På den ene siden finner vi de som mener våpen, våpensymbolikk og krigføring var forbeholdt menn. På den andre finner vi de som mener vi har mer enn nok materiale til å vise at noen kvinner også hadde og brukte våpen.

På sidelinjen finner vi de som mener dette er en problematisk debatt, siden vi ikke burde tilskrive kvinner makt kun når de tolkes inn i typisk mannlige roller. Og til sist finner vi de som mener at våpen – når de tilhører kvinner – slett ikke er våpen, men heller rituelle gjenstander.

Vi kan stille mange spørsmål i denne sammenhengen. Hvorfor engasjerer nettopp dette temaet så mange, både innenfor og utenfor akademia? Hva kan den fortelle oss om arkeologisk kunnskapsproduksjon, og arkeologiens samfunnsrelevans?

I dette seminaret vil jeg legge frem noen tanker om kvinner, våpen, vold og samfunn (og vikingtid), og invitere til refleksjon om hvordan vi kjønner fortiden i vårt eget bilde, på godt og vondt.

Om Marianne Moen

Marianne Moen er forsker ved Kulturhistorisk museum og Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Universitetet i Oslo.

Hun forsker på vikingtid og jernalder, kjønn, kropp og seksualitet i fortid, kunnskapsproduksjon og bruken av produsert arkeologisk kunnskap i samtiden. Hun er også interessert i samspillet mellom arkeologi og kulturarv.

Materialities
Publisert 23. jan. 2023 11:22 - Sist endret 16. feb. 2023 15:17