Doktorgradsstipendiat tilknyttet Demokrati, frihet og grenser

En stilling som stipendiat (SKO 1017) tilknyttet Demokrati, frihet og grenser er ledig ved Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH), Universitetet i Oslo.

Om stillingen

Gruppen interesserer seg for demokratiets skiftende vilkår i og utenfor Norden, fra 1700 og fram til i dag. Sentralt i forskergruppens arbeid står DEMOKRATI (idealer og modeller, erfaringer, minner og følelser); FRIHET (ytring, organisering og næring, lokal- og sivilsamfunn, sentralmakt, stat og marked), GRENSER (kjønn, etnisitet og tro, region, nasjon og globalisering).

Søkere bes utforme en prosjektbeskrivelse innenfor forskergruppens interesseområde som viser til relevant forskningslitteratur, teori, metode og forskningsmateriale. Prosjektet kan gjerne ha et transnasjonalt perspektiv.

Den som ansettes vil bli knyttet til fakultetets organiserte forskerutdanning. Det vitenskapelige arbeidet skal munne ut i en doktoravhandling som skal forsvares ved fakultetet med tanke på å oppnå graden ph.d. Den som ansettes forventes å gå inn i et forskningsmiljø eller –nettverk og bidra til faglig utvikling i miljøet. Se mer informasjon om doktorgrad og forskerkarriere.

Ansettelsen gjelder for en periode på 3 år. Samtlige doktorgradsstipendiater som leverer doktoravhandlingen til bedømmelse med skriftlig anbefaling fra veileder innen 3 år eller 3 ½ år etter stipendperiodens start, vil få tilbud om henholdsvis 12 eller 6 måneders gjennomføringsstipend.

Søknadsfrist: 28. februar 2022.

Vennligst følg lenken under for mer informasjon:

Ledig stilling som doktorgradsstipendiat tilknyttet forskergruppa "Demokrati, frihet og grenser" ved Institutt for arkeologi, konservering og historie.

Ved spørsmål, kontakt:

Professor Eirinn Larsen, IAKH/UiO