English version of this page

En arkeologisk studie av kreativ kunnskap i turbulente tider

Hva skjer med teknologisk kunnskap og praksis i tider med turbulens, sosialt stress og høy mobilitet?

Nærbilde av to hender som former en leireskål. Svart-hvitt bilde.

Foto: Per Ditlef Fredriksen

Om prosjektet

Prosjektet «Kreativ kunnskap i turbulente tider», også kaldt ARCREATE, har som hovedmål å lage en syntese av to regioner i Afrika i forskjellige tidsperioder: Et årtusen i det sentrale Afrika (500-1500 e.Kr.) og et århundre i det sørlige Afrika (1700-1830 e.Kr). Migrasjon har ført til at disse regionene har dype historiske forbindelser, på tross av store geografiske avstander.

Vi setter søkelyset på håndverkernettverk dominert av kvinner og vil arbeide fram et nytt nedenfra-perspektiv. Dette vil utgjøre en viktig motvekt til mer tradisjonelle ovenfra-perspektiv som primært har søkt å spore (mannlige) eliters bevegelser og interaksjon.

ARCREATE vektlegger likeverdig samarbeid med lokale interessenter og samarbeidspartnere. Prosjektet utfordrer forutinntatte moderne oppfatninger av mobilitet, kreativitet og overføring av kunnskap i afrikanske samfunn.

Vi søker svar gjennom et nytt langtidsperpektiv på utvikling av teknologi og samfunn. Prosjektet kombinerer arkeologiske, arkeometallurgiske, historiske og lingvistiske data for å øke forståelsen av hvordan håndverkere utvant og brukte mineraler.

For å få til dette har teamet utviklet en ny metodologi for tverrvitenskapelig feltarbeid. Dette gjør det mulig for ARCREATE å identifisere og tolke håndverkeres kunnskap i miljøer preget av turbulens og høy mobilitet.

Varighet

01.10.2023 - 30.09.2028

Norges forskningsråd, Forskerprosjekt for fornyelse, prosjektnummer 334377

• Georgetown University (USA)