Om prosjektet
Historie er UiOs største humanistiske fag, med opptil tre hundre studenter på begynneremnene.
Undervisningsprosjektet «UTFOR – Utforskende forelesninger og studentdrevne smågrupper i et stort humanistisk fag», utviklet et nytt læringsdesign for disse emnene. Læringsdesignet tar utgangspunkt i aktiv læring, ofte kalt inquiry-based learning som overordnet prinsipp, med team-, case- og problembasert læring som underliggende metodikk.
UTFOR la til rette for en mer spørrende og utforskende holdning til fagstoffet ved å:
-
Bruke ny teknologi til å fornye forelesningene.
-
Endre vurderingsformene fra avsluttende skoleeksamen til digitale mappeinnleveringer.
Vi organiserte studentene i grupper som fikk et felles ansvar for å levere oppgaver underveis. På denne måten ville vi øke det faglige og sosiale samkvemmet, og lære studentene å jobbe sammen.
Masterstudenter ble hyret inn for å legge til rette for arbeidet i gruppene. Slik ville vi knytte bånd mellom begynner- og masterstudenter, gi masterstudentene ledelseserfaring, og gi de nye studentene mer oppfølging enn de får i dag – uten å frata dem ansvaret for egen læring.
Mål
Læringsdesignet skal gi studentene kompetanse, kunnskap og arbeidsmetodiske verktøy som gjør dem bedre rustet til å følge den faglige progresjonen i studieløpet på lavere og høyere grad. Det skal også bidra til at studentene stiller sterkere i arbeidslivet etter endt utdanning.
Fire viktige delmål med prosjektet var å:
-
Øke studentens innsikt i, og forståelse for, egne preferanser for læring- og arbeidsmetodikk for slik å legge til rette for selvstendighet og videre selvutvikling hos den enkelte.
-
Gi studentene erfaring med ulike typer samarbeid i gruppe som senere gjør dem i stand til selv å opprette og delta i selvdrevne smågrupper.
-
Utvikle læringsaktiviteter og vurderingsformer som understøtter studentens utprøving av forskjellige arbeidsformer, og en utforskende tilnærming til fagstoffet.
-
Flytte ressurser, som i nåværende læringsdesign går til avsluttende sensur, til vurdering og tilbakemelding underveis i semesteret.
Varighet
Mars 2019 - august 2022
Finansiering
5 millioner kroner fra DIKU - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (prosjektnr. AKTIV2018/10184).