Til stede:
Medlemmer: Jon Vidar Sigurdsson, Unn Pedersen, Eirinn Larsen, Einar Lie, Karl Joachim Brende, Clio Chrystostomidis, Nora Birkeland, Anders Lindhjem-Godal
Varamedlemmer: Oskar Dahl Lein
Observatører med talerett: Per Ditlef Fredriksen, Douwtje Lieuwkje van der Meulen
Fra administrasjonen: Ragnar Holst Larsen (referent) og Lin Ullern
Til dagsorden:
Orienteringssaker:
O-Sak A: Protokoll fra instituttstyremøte 6. mars 2024
O-Sak B: Status for utlyste stillinger:
Ansettelsesprosessen for de to førsteamanuensisstillingene i historie er nå til vurdering hos den sakkyndige komiteen. Instituttleder regner med at komiteens rapporter vil være klare mot slutten av semesteret og at intervjuene blir gjennomført til høsten.
O-Sak C: Fremleggsnotat om vernerunder ved IAKH 2023 (lenke)
- Notat fra vernerunder i Blindernveien 11, Frederiksgate 3, Niels Treschows hus
- Egenkontrollskjema fra Blindernveien 11 og Frederiksgate 3
- Tiltaksplan vernerunder 2023
O-sak D: Øvrige orienteringssaker:
De ansatte ved instituttet vil få en presentasjon av resultatene fra Arbeidsmiljøundersøkelsen (ARK) tirsdag 16. april.
Diskusjonssaker:
D-Sak A: Forslag til ny modell for arbeidspliktregnskapet
Saksdokumenter:
- Fremleggsnotat
- Mandat for HF sin arbeidsgruppe og presentasjon fra arbeidsgruppen
- Rapport fra arbeidsgruppa for revisjon av HFs arbeidspliktbestemmelser
- Vedlegg til rapport fra arbeidsgruppa
- Presentasjon av arbeidspliktregnskapet ved IAKH - instituttkonferansen 2024
Merknad: Instituttleder orienterte kort om prosessen og de tilbakemeldingene som har kommet. Instituttets høringsuttalelse vil bli lagt frem for instituttstyret på neste møte.
D-Sak B: Utkast til årsrapport for IAKH 2023
Saksdokumenter:
Merknad: De rettelsene som kom opp i møte vil bli lagt inn i årsplanen som skal vedtas på neste instituttstyremøte. Det vil også legges inn mer detaljert statistikk om opptak til våre studieprogrammer.
Til behandling i åpent møte:
Sak 12/24: Utpeking av to medlemmer til å godkjenne og undertegne protokollen
Vedtak:
Instituttstyret vedtar at følgende personer pekes ut til å godkjenne og undertegne protokollen: Unn Pedersen og Anders Lindhjem-Godal
Sak 13/24: Suppleringsvalg til valgstyret
Saksdokumenter:
Vedtak:
Instituttstyret oppnevner stipendiat Anna Marie Skråmestø Nesheim og student Loke Solan Johnsen Elvegård som representanter til valgstyret. Valgperioden er frem til 31.12.2024.
Sak 14/24: Revisjon av stillingsplan for IAKH 2023-2027
Saksdokumenter:
Merknad: Instituttstyret diskuterte den økonomiske situasjonen og forslaget om å utsette de to stillingene i historie og arkeologi. Det ble presentert alternative løsninger og syn på situasjonen ved instituttet. Instituttstyret diskuterte også muligheten for å nedsette en arbeidsgruppe som kan se nærmere på økonomien og hvilket handlingsrom som finnes med tanke på de to utsatte stillingene og eventuelt som grunnlag for arbeidet med neste stillingsplan.
Vedtak: Instituttstyret godkjenner at en fast stilling i malerikonservering utlyses i løpet av våren 2024 og at utlysningene av stillingene i tidlig nytids historie og arkeologi utsettes. Saken om utsettelse av de to stillingene bringes tilbake til instituttstyret senest i forbindelse med behandlingen av instituttets årsplan og budsjett for 2025.
Sak 15/24: Kunngjøring av stilling som førsteamanuensis i malerikonservering
Saksdokumenter:
Vedtak:
Instituttstyret godkjenner den fremlagte kunngjøringsteksten og sender den videre til fakultetets tilsettingsutvalg. Kunngjøringen godkjennes med forbehold om at instituttstyret har vedtatt sak 14/24.
Sak 16/24: Kunngjøring av to postdoktorstillinger tilknyttet ERC-prosjektet POLYCHROME - The Survival of Damaged Medieval Polychromed Heritage in the Nordics
Saksdokumenter:
- Fremleggsnotat
- Forslag til kunngjøringstekst (oppdatert 08.04.2024)
Vedtak:
Instituttstyret godkjenner den foreslåtte kunngjøringsteksten og sender den videre til fakultetets tilsetningsutvalg.
Til behandling i lukket møte:
Ingen saker til lukket møte
Eventuelt
Oslo, 11.4.2024
Jón Viðar Sigurðsson
Instituttleder
Lin Malin Ullern
Administrativ leder
Unn Pedersen
Anders Lindhjem-Godal