Tidligere

Tid og sted: , Auditorium 2, Sophus Bugges hus

Kunstig intelligens er kommet for å bli, også i skolen - men hvordan skal lærere møte den stadig utviklende teknologien i klasserommet?

Tid og sted: , Auditorium 2, Sophus Bugges hus

Hvilke likheter finnes mellom de gamle mytologiene i Norden og rundt Middelhavet?

Tid og sted: , Sophus Bugges hus, Auditorium 2

Fremveksten av sosiale medier har gitt konspirasjonsteorier og pseudohistorie større fotfeste. Falske fakta er gjengangere på flere plattformer, som TiktTok, Twitter og YouTube. Store strømmeplattformer har lisensiert flere programmer som har kommet ut i hardt vær for å spre misinformasjon. Likevel skaper flere av disse seriene en interesse blant folk flest for historie, og en del av dramatiseringene og forenklingene gjør seriene enklere å fordøye. Seriene blir dessuten mer underholdende for folk som ikke har en historisk bakgrunn. Kontroversene i seg selv skaper vekker også interesse blant folk flest rundt hvordan historie

Tid og sted: , Sophus Bugges hus, Auditorium 2

Lille Norge har tatt på seg rollen som fredsmekler ved en rekke anledninger, og framstiller seg selv som en suksessfull mekler, men hvordan har det egentlig gått? Hva skjer når store selskaper som for eksempel Equinor etablerer seg i områder med konflikt?

Tid og sted: , Sophus Bugges hus, Auditorium 2

Opp igjennom historien har store deler av verden vært kolonisert av vestlige land. I flere av de tidligere koloniene brukes fremdeles kolonitiden som forklaring på nåtidige problemer. Hva er det som gjør at kolonialismen fremdeles brukes som årsaksforklaring, og hvordan kan man egentlig oppnå forsoning?

Tid og sted: , Sophus Bugges hus, Auditorium 2

Tidligere har historiske språk og filologi hatt en sterk rolle i historiefaget, men dette er i ferd med å endre seg. Det foregår en internasjonalisering både på UiO og i storsamfunnet. Færre velger å studere fremmedspråk og klassiske språk. Hva blir konsekvensene?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

1.mai ble arrangert for første gang i Norge i 1890, for over hunder år siden. Formålet var å vise arbeidernes samlede styrke og løfte frem deres kampsaker. I dag er 1. mai fremdeles for noen en dag med tog, paroler og kampsaker, for andre er dagen en fin anledning til å rydde i hagen. Hvilken plass har 1. mai i det moderne samfunn? Trenger dagen å fornyes? Hva skal venstresiden med 1. mai?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

Sverige har i løpet av 300 år gått fra en krigersk stormakt på begynnelsen av 1700-tallet, til en nøytral småstat fra begynnelsen av 1800-tallet og videre utover 1900-tallet. Denne nøytraliteten har vart helt frem til nå med søknaden om NATO medlemskap i 2022. Hvorfor har Sverige valgt å ta dette valget nå, og hvordan vil dette eventuelt påvirke Sverige, Europa, NATO og verden?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

The Roman emperor Caligula has long been perceived as a power-hungry, insane tyrant.

Ancient rumors have shaped portrayals and perceptions of his life and reign. But did Caligula really plan on making his horse a consul?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

Krigen i Ukraina har rystet Europa, og for første gang siden 2. verdenskrig har et europeisk land gått til regelrett erobringskrig mot et annet. Hvordan kunne dette skje?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

Flere høyrepopulistiske partier har vokst i flere europeiske land de siste tiårene. Hvilke drivkrefter ligger bak? Hvorfor har den oppstått i deler av Europa, og hvordan evner de å holde på makten? Og hva er egentlig høyrepopulisme?

Trafficking av norske kvinner i perioden 1880-1915

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

For ett år siden skrev Oleksandr Tkatsjenko, Ukrainas kulturminister, i The Guardian at han ønsker at verden skal ta fra Ukrainas eksempel, å boikotte Russisk kunst. Men er å boikotte russisk kunst det rette å gjøre?

Tid og sted: , Georg Sverdrups hus, Auditorium 2

Møen har en Funke

kastet i mit Bryst;

denne Fod har vakt mig

Elskovs søde Lyst.

Den romantiske kjærligheten har alltid vært en del av den menneskelige opplevelsen. Dette har vi sett komme til uttrykk gjennom kunst og litteratur i tusenvis av år. Men det er også synlig i samfunnsstrukturer og hvordan menneskene levde hverdagen sin. Dette ser vi eksempler på i Norge gjennom historien.