Hva skal venstresiden med 1 mai?

1.mai ble arrangert for første gang i Norge i 1890, for over hunder år siden. Formålet var å vise arbeidernes samlede styrke og løfte frem deres kampsaker. I dag er 1. mai fremdeles for noen en dag med tog, paroler og kampsaker, for andre er dagen en fin anledning til å rydde i hagen. Hvilken plass har 1. mai i det moderne samfunn? Trenger dagen å fornyes? Hva skal venstresiden med 1. mai?

Stort folkehav i et bybilde med norske flagg og flagg med en hammer på. Sort-hvitt foto.

Tirsdag 2. mai 2023 kl. 10.30 møtes Jonas Bals (historiker, skribent, fagforeningsmann og politisk rådgiver for Fellesforbundet, Arbeiderpartiet, Jonas Gahr Støre og LO), Nik Brandal (historiker på sosialdemokratiet og den norske modellens historie og politisk radikalisering) og Ole Martin Rønning (historiker, forsker, arkivar og leder for Arbeiderbevegelsens Arkiv og Bibliotek i Oslo) til samtale for å forhåpentligvis kunne gi oss noen svar på spørsmålet «Hva skal venstresiden med 1. mai?» Velkommen!

Deltagere:

Nik Brandal - førsteamanuensis i internasjonale studier ved Oslo Nye Høyskole, noen av forskningsområdene er: Politisk ekstremisme, totalitære bevegelser, sosialdemokratiets historie og nyere norsk historie.

Jonas Bals – historiker, fagforeningsmann, skribent og politisk rådgiver for Arbeiderpartiet, Jonas Gahr Støre og LO.

Ole Martin Rønning – historiker, forsker og arkivar, leder for Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek i Oslo. Redaktør for Arbeiderhistorie.

Publisert 25. apr. 2023 17:42 - Sist endret 31. mai 2023 08:59