Kunstig intelligens i skolen

Kunstig intelligens er kommet for å bli, også i skolen - men hvordan skal lærere møte den stadig utviklende teknologien i klasserommet?

Bildet kan inneholde: bord, møbler, pulten, vindu, kontorutstyr.

Regjeringen har nylig satt av én milliard kroner til forskning på kunstig intelligens. Kunstig intelligens har kommet for å bli og utvikles stadig til et mer anvendelig verktøy tilgjengelig for alle. I takt med den voksende teknologien, oppstår også flere utfordringer for dagens lærere. Hvordan skal lærerne kunne regulere bruken av kunstig intelligens i skolearbeidet? Er bruken av chat-boter en katastrofe for skolen som utdanningsinstitusjon eller kan man på noen måte dra nytte av det i undervisningen? Hvor ukritisk er elevenes bruk av dette verktøyet og hvordan kan man forhindre maskinskrevne oppgaver eller usanne påstander i arbeidet deres?

Paneldeltakere i denne debatten er professor Sten Ludvigsen, professor Anders Mørch og universitetslektor Karsten Korbøl.

Sten Ludvigsen                       Anders Mørck                            Karsten Korbøl

Arrangementet er i regi av masterstudentene i historie i forbindelse med emnet HIS4050 - Historieformidling. Velkommen!

Publisert 13. nov. 2023 14:49 - Sist endret 13. nov. 2023 14:49