Regjeringen har nylig satt av én milliard kroner til forskning på kunstig intelligens. Kunstig intelligens har kommet for å bli og utvikles stadig til et mer anvendelig verktøy tilgjengelig for alle. I takt med den voksende teknologien, oppstår også flere utfordringer for dagens lærere. Hvordan skal lærerne kunne regulere bruken av kunstig intelligens i skolearbeidet? Er bruken av chat-boter en katastrofe for skolen som utdanningsinstitusjon eller kan man på noen måte dra nytte av det i undervisningen? Hvor ukritisk er elevenes bruk av dette verktøyet og hvordan kan man forhindre maskinskrevne oppgaver eller usanne påstander i arbeidet deres?
Paneldeltakere i denne debatten er professor Sten Ludvigsen, professor Anders Mørch og universitetslektor Karsten Korbøl.
Sten Ludvigsen Anders Mørck Karsten Korbøl
Arrangementet er i regi av masterstudentene i historie i forbindelse med emnet HIS4050 - Historieformidling. Velkommen!