Tidligere

Tid og sted: , Auditorium 2, Sophus Bugges hus

De siste 200 årene har USA blitt oppfattet som et “mulighetenes land” og et foregangsland for demokrati og modernisering. Etter andre verdenskrig har statenes innflytelse over Europa blitt sterkere, spesielt politisk og militært. 6. januar 2021 skjedde det et angrep på USAs kongressbygning på Capitol Hill. Det var ikke bare et angrep på bygget, men også på demokratiet og lovrett styre. Er USA fremdeles landet vi andre skal se opp til? Og hvis ikke, er de klar over dette selv?

Arrangementet er åpent for alle!

Tid og sted: , Auditorium 2, Sophus Bugges hus

Gender and sexuality are much discussed topics in contemporary society. The ancient era, seemingly both exotic and familiar in their expressions of them, is often brought up in these discussions. What can we learn about gender and sexuality from the ancients? Is it even a topic worth studying?

Tid og sted: , Historisk Museum

For 750 år siden ble Magnus Lagabøtes landslov laget. Det som gjorde landsloven unik var at den samlet hele landet under et lovverk, i tillegg til å introdusere en form for ny tenking når det kom til lovgivning.

Tid og sted: , Auditorium 2, Sophus Bugges hus

“Now I Am Become Death, the Destroyer of Worlds."

- Oppenheimer, sitert fra Bhagavad Gita

Bombingen av Nagasaki og Hiroshima er et av de mest kontroversielle kapitlene i moderne historie. Denne panelsamtalen ser på de etiske spørsmålene ved historiens definisjonsmakt. Hvordan har bombingen preget den nåværende atompolitikken - var atombombene et nødvendig onde eller bør vi i ettertiden revurdere det som unødig maktbruk?

Tid og sted: , Auditorium 2, Sophus Bugges hus

Oslofjorden slik vi kjenner den kan snart være historie. Eksperter har kommet med flere advarsler om at fjordens økosystem er i ferd med å kollapse. Hvordan kan dette ha seg, og hva må gjøres for å bevare Oslofjorden?

Tid og sted: , Scene HumSam

On the 10th of April 1998, The United Kingdom, Ireland and political parties in Northern Ireland signed the Good Friday Agreement/Belfast Agreement. This was seen as an important step to end the decades-long conflict, known as “the Troubles,” which had caused great suffering in the region. Was the agreement successful and what effects did it have on the peace process in Northern Ireland?

The event is open to everyone!

Tid og sted: , Scene HumSam

I disse tider kan også den gjennomsnittlige nordmannen føle på at priser stiger, og lommeboken blir tynnere. Vi er inne i en norsk dyrtid, men dette er ikke et nytt fenomen. Hva kan vi lære av håndteringen av tidligere dyrtid i Norge, og kan vi bruke denne kunnskapen til å møte dagens økonomiske vanskeligheter?

Tid og sted: , U1 Studentpub

1. mars i år leverte Ekstremismekommisjonen sin rapport til Regjeringen om hva som har gitt grobunn for radikalisering og ekstremisme i Norge, og hva myndighetene kan gjøre for å forebygge dette. Rapporten aktualiserer på nytt spørsmålet om hvilken rolle offentlige ytringer og debatt spiller i forebyggingen av radikalisering og ekstremisme.

Tid og sted: , Scene HumSam

Gjennom historien til i dag har folkemord medført ufattelig lidelse og tatt utallige liv. Hvor effektiv er den internasjonale domstolen, og er det egentlig mulig å dømme de ansvarlige for folkemord? Velkommen til en viktig samtale på Scene HumSam.

Tid og sted: , Scene HumSam

Historikere ansatt ved norske universiteter jobber hovedsakelig med forskningsarbeid rettet mot sine kolleger. Likevel topper bøker med historisk materie stadig bokhandlenes liste av fakta- og dokumentarlitteratur. Hvilke hensyn må en akademiker ta i møte med et bredere publikum?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

The Roman emperor Caligula has long been perceived as a power-hungry, insane tyrant.

Ancient rumors have shaped portrayals and perceptions of his life and reign. But did Caligula really plan on making his horse a consul?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

Krigen i Ukraina har rystet Europa, og for første gang siden 2. verdenskrig har et europeisk land gått til regelrett erobringskrig mot et annet. Hvordan kunne dette skje?

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

Flere høyrepopulistiske partier har vokst i flere europeiske land de siste tiårene. Hvilke drivkrefter ligger bak? Hvorfor har den oppstått i deler av Europa, og hvordan evner de å holde på makten? Og hva er egentlig høyrepopulisme?

Trafficking av norske kvinner i perioden 1880-1915

Tid og sted: , Auditorium 2, Georg Sverdrups hus

For ett år siden skrev Oleksandr Tkatsjenko, Ukrainas kulturminister, i The Guardian at han ønsker at verden skal ta fra Ukrainas eksempel, å boikotte Russisk kunst. Men er å boikotte russisk kunst det rette å gjøre?

Tid og sted: , Georg Sverdrups hus, Auditorium 2

Møen har en Funke

kastet i mit Bryst;

denne Fod har vakt mig

Elskovs søde Lyst.

Den romantiske kjærligheten har alltid vært en del av den menneskelige opplevelsen. Dette har vi sett komme til uttrykk gjennom kunst og litteratur i tusenvis av år. Men det er også synlig i samfunnsstrukturer og hvordan menneskene levde hverdagen sin. Dette ser vi eksempler på i Norge gjennom historien.