Hvordan fortelle (en) historie?

Historikere ansatt ved norske universiteter jobber hovedsakelig med forskningsarbeid rettet mot sine kolleger. Likevel topper bøker med historisk materie stadig bokhandlenes liste av fakta- og dokumentarlitteratur. Hvilke hensyn må en akademiker ta i møte med et bredere publikum?

Bli med på en utforskning av historikeres formidlingskunst! Arrangementet vil være en panelsamtale mellom akademikere med ulike erfaringer innenfor populærformidling. Det vil bli mulighet for å stille spørsmål.

Møt deltakerne:

• Knut Ødegård underviser i antikk historie ved Universitetet i Oslo. Han kan vise til en utstrakt virksomhet som foredragsholder, populærvitenskapelig forfatter og reiseleder innenfor temaer knyttet til antikken og middelhavsområdet.
  • Tor Ivar Østmoe underviser i gresk og latin ved Universitet i Oslo. Han er ellers virksom som oversetter av klassiske tekster, og er for tiden aktuell med en oversettelse av Thomas Mores Utopia.

Arrangementet er i regi av masterstudentene i historie i forbindelse med emnet HIS4050 - Historieformidling.

Publisert 26. feb. 2024 16:25 - Sist endret 3. juli 2024 14:15