Hvordan stoppe folkemord?

Gjennom historien til i dag har folkemord medført ufattelig lidelse og tatt utallige liv. Hvor effektiv er den internasjonale domstolen, og er det egentlig mulig å dømme de ansvarlige for folkemord? Velkommen til en viktig samtale på Scene HumSam.

Bildet kan inneholde: gest, finger, font, tommel, grafikk.

Jørgen Jensehaugen og Dag Einar Thorsen møtes til samtale for å diskutere folkemord i en historisk kontekst og vurdere internasjonale reaksjoner på folkemord.

Jørgen Jensehaugen jobber som seniorforsker i PRIO, Peace and Research Institute Oslo, og har doktorgrad i historie fra NTNU. I sin forskning har han vært særlig opptatt av ulike diplomatiske prosesser knyttet til den arabisk-israelske konflikten. Han har skrevet boken “En kort introduksjon til Israel–Palestina-konflikten” som ble publisert i 2022

Dag Einar Thorsen er førsteamanuensis i statsvitenskap med fordypning i samtidshistorie og politisk filosofi. Han har doktorgrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, og har blant annet arbeidet ved Høgskolen i Sørøst-Norge siden 2010.

Arrangementet er åpent for alle, og arrangeres av masterstudenter i historie i forbindelse med emnet HIS4050 - Historieformidling.

Publisert 6. mars 2024 11:10 - Sist endret 3. juli 2024 14:15