Oslofjorden - Norges neste miljøkatastrofe?

Oslofjorden slik vi kjenner den kan snart være historie. Eksperter har kommet med flere advarsler om at fjordens økosystem er i ferd med å kollapse. Hvordan kan dette ha seg, og hva må gjøres for å bevare Oslofjorden?

Bildet kan inneholde: sky, himmel, vann, atmosfære, vannforsyning.

Oslofjorden står overfor en tid som vil være utslagsgivende for dens fremtid. Det biologiske mangfoldet minker og forurensningen øker. Hvorfor går det så ille med torsken i fjorden? Hva skjer hvis fjorden dør, og hvordan påvirker krigen i Ukraina alt dette?

Vi har invitert Trine Bekkby fra Norsk Institutt for Vannforskning og Sissel Jentoft fra Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis til en samtale om utfordringene fjorden står overfor, hva som må til for å redde den og konsekvensene neglisjeringen kan føre til.

Arrangementet er åpent for alle, vel møtt!

Arrangementet er i regi av masterstudentene i historie i forbindelse med emnet HIS4050 - Historieformidling.

Publisert 8. apr. 2024 12:33 - Sist endret 3. juli 2024 14:15