Presidentvalget 2024: Hvor langt er Trump villig til å gå nå?

De siste 200 årene har USA blitt oppfattet som et “mulighetenes land” og et foregangsland for demokrati og modernisering. Etter andre verdenskrig har statenes innflytelse over Europa blitt sterkere, spesielt politisk og militært. 6. januar 2021 skjedde det et angrep på USAs kongressbygning på Capitol Hill. Det var ikke bare et angrep på bygget, men også på demokratiet og lovrett styre. Er USA fremdeles landet vi andre skal se opp til? Og hvis ikke, er de klar over dette selv?

Arrangementet er åpent for alle!

Bilde av Donalt Trump som snakker i telefonen mens han sitter ved skrivebordet i Det ovale kontor

Bilde fra Wikimedia Commons

I denne paneldebatten møtes Hans Olav Lahlum og Hilde Eliassen Restad til en diskusjon om det amerikanske demokratiet, det pågående presidentvalget og hvordan dette påvirker det internasjonale samarbeidet.

Mer informasjon om eventet og paneldeltakerne:

Hilde Eliassen Restad er førsteamanuensis ved freds- og konfliktstudier på Oslo Nye Høyskole. Hennes fagområder innebærer amerikansk politikk, internasjonal politikk, global sikkerhet, og kritiske sikkerhetsstudier. I 2022 ga hun ut boken Det Amerikanske Paradokset: Politikk, samfunn, historie, som tar et dypdykk i de paradoksale aspektene ved amerikansk historie og utforsker den økende polariseringen i samfunnet.

Hans Olav Lahlum er en norsk historiker med  cand. philol. ved Universitetet i Oslo i 2002, med hovedfag i historie samt mellomfag i statsvitenskap og religionshistorie. I tillegg er Lahlum også kjent som politisk kommentator, sjakk-kommentator og entusiast og har deltatt i flere TV-programmer og debatter. Han er en allsidig og anerkjent figur innenfor norsk litteratur og samfunnsdebatt.

Publisert 15. mai 2024 12:21 - Sist endret 3. juli 2024 14:15