Historieformidling: utfordringer og løsninger

Bildet kan inneholde: håndskrift, bok, kjøkkenredskap, font, utgivelse.

Historisk dokument. Bilde hentet fra Pexels

25.mars inviterte vi historiker Ragnhild Hutchison fra Tidvis, universitetslektor Ellen Marie Næss fra.vikingskipshuset og historiker Ellen Cathrine Lund som er fagansvarlig hos Norgeshistorie til paneldebatt med temaet «Historieformidling: utfordringer og løsninger». Under paneldebatten diskuterte deltakerne viktige spørsmål som hvorfor historieformidling er viktig, hvordan man skal formidle historie til et bredt publikum som ikke nødvendigvis er særlig historieinteresserte og hvordan historieformidlerne skal håndtere en stadig mer digitalisert verden. 

Hvorfor er historieformidling viktig?

Først og fremst, hva kan man si er hensikten med historieformidling? Hvordan og hvorfor skal man formidle historie? For å drive med hensiktsmessig historieformidling må man spørre seg selv hvorfor dette budskapet skal ut til noen. Det holder ikke at en selv synes det er et interessant tema å snakke om, budskapet må være interessant for de man deler det med. Ellen Marie Næss trakk frem dette med historisk empati. Det å finne mennesket i historien er viktig. Hva er det disse menneskene har gjort, og hvorfor har de gjort det? For de fleste mennesker er det naturlig å være interessert i andre mennesker. Videre trakk Ragnhild Hutchison inn et godt poeng: nemlig nytteverdien av å utvikle den historiske bevisstheten, altså evnen til å se de rammene og begrensningene folk har hatt før i tiden og hvordan dette påvirket handlingene deres. Dette gjør det lettere for oss i dag å forstå hvordan vi kan påvirke vår egen fremtid. 

Hvordan bør historie formidles?

Å formidle historie til personer som allerede har en genuin interesse for historie er kanskje ikke så utfordrende, men hva med alle de som ikke er særlig interessert og synes historie er tørt og kjedelig? Det kom klart frem at samtlige deltagere var enige om at et fokus på målgrupper er særlig viktig for å formidle historie på en god måte. Budskapet som skal formidles bør pakkes inn slik at det er engasjerende for mottakeren. Ragnhild Hutchison, som representerte tidvis forteller at de har et veldig bredt publikum som strekker seg fra barneskoleelever til beboere på sykehjem. Dette krever naturligvis at man tilpasser seg etter mottaker. Det er viktig at historieforskning har en funksjon utover det akademiske, og det krever at man kan formidle de funnene som dukker opp, på en måte som gjør det interessant for andre enn bare historikere. 

Hvordan har pandemien påvirket historieformidlingen? 

Vikingskipshuset, representert ved Ellen Marie Næss, sitt publikum består i hovedsak av utenlandske turister. Strenge reiserestriksjoner og begrensninger på antall besøkende har gjort det vanskelig for museer å formidle historie på tradisjonelt vis. Inntektsgrunnlaget har falt drastisk som følge av dette, men de har forsøkt å fortsette formidlingsvirksomheten gjennom digitale 3D-visninger av utstillingen og digitale møter med f.eks. skoleklasser. Et positivt aspekt ved dette er at de nå fikk et mye større nedslagsfelt ved at skoleklasser som vanligvis ikke hadde muligheten til å besøke vikingskipshuset fikk anledning til å møte formidleren via digitale løsninger. Når det gjelder Tidvis, representert ved Ragnhild Hutchison, som i all hovedsak opererer gjennom digitale plattformer fortalte Ragnhild at pandemien har skapt et behov for nye løsninger, og dermed åpnet mer for innovasjon og nytenkning innenfor digital historieformidling. Hos Norgeshistorie, representert ved Ellen Cathrine Lund, som driver med formidling gjennom f.eks. artikler på nett og podcast er de i en lignende situasjon som Tidvis. 

Hvordan ser fremtiden ut for historieformidling? 

Verden blir mer digitalisert, og digitaliseringen fikk en ekstra dytt fra pandemien. Hvordan vil dette påvirke måten historie formidles på i fremtiden, vil tradisjonelle formidlingsmåter som f.eks. museum bli overflødig? Alle de tre deltakerne var klare på at det ikke er snakk om enten eller. Noen formidlingsmetoder egner seg bedre til enkelte formål enn andre. Noen ting krever at man faktisk har det fysisk foran seg, mens det absolutt også kan være givende å tilegne seg et budskap gjennom digitale formidlingsmetoder som podcast eller 3D-visning. Ellen Cathrine Lund påpekte at pandemien har gjort det tydelig hvor verdifulle de fysiske møtene er. Vi kan vel alle kjenne oss igjen i at det er langt fra det samme å møtes over video på zoom, enn å møtes fysisk og ta en prat. 

Publisert 8. juni 2021 22:44 - Sist endret 3. juli 2024 14:15