Gruppe 4: Sannhet, sa du?

Hva er sannhet for historikere? Og er det forskjell på sannhet og på fakta? Vi tar en nærmere kikk på sannhetsdebatten, både slik den forekom på 90-tallet, og hvordan den fortoner seg i dag.

Bildet kan inneholde: fotografi, hode, lys, lighting, standing.

På 90-tallet utfordret historiker Erling Sandmo den konvensjonelle oppfatningen av sannhet i historiefaget. Flere historikere, med Tor Egil Førland i spissen, stilte seg svært skeptiske til Sandmo. En lengre debatt rundt sannhet, fakta og dets plass i faget fulgte. Nå, 21 år senere, ser vi nærmere på debatten og hvordan de ulike argumentene har tålt tidens tann. Både Sandmo og Førland skrev hvert sitt nye innlegg i 2019, der retorikken og uenighetene er tonet ned, men fortsatt helt klart til stede? Kan vi kåre en vinner av debatten? Er debatten i det hele tatt relevant for historiestudenter? Lytt, og få svar.

Publisert 20. mai 2020 21:55 - Sist endret 3. juli 2024 14:15