Podkast 5: Barns fortellinger om andre verdenskrig

Masterstudenter på Historie ved UiO diskuterer i denne podcasten barns subjektive minner og hvordan disse kan brukes som historisk kildemateriale. Studentene tar for seg et utvalg tekster som ble skrevet av norske skolebarn umiddelbart etter krigen.

Bildet kan inneholde: snapshot, kjøretøy, jinrikisha.

Trygves bilde: Avislesere og barn med ‘lange ører’. Foto: Allied War Correspondent Sigmund Mathiesen, Berlin 1945. (billedrettigheter: Trygve Mathiesen).

I podcasten diskuteres Ellen Schrumpfs artikkel «Om skurker og helter og nasjonal identitet. Norske barns minner fra 2 verdenskrig». Denne ble publisert i Historisk Tidsskrift i 2016. Artikkelen tok for seg en samling skolestiler skrevet av Norske barn i 1946. Stilene hadde som tema «et minne fra krigen».

Et gjennomgående tema både i artikkelen og i vår samtale er minnekultur. Blant annet diskuterer vi hvordan barna opplevde krigen, og hvordan de i ettertid valgte å representere seg selv når de skrev skolestilene. Delte barna de voksnes fiendebilder? Hva slags innflytelse hadde den sterkt patriotiske stemningen umiddelbart etter krigen på barna? Dette og mer blir tatt opp i vår podcast.

Publisert 20. mai 2020 21:55 - Sist endret 3. juli 2024 14:15