Å forstå de gresk-romerske gudene og gudinnene gjennom Cornutus

Prosjektet vil bli en analyse av de gresk-romerske gudene og gudinnene gjennom den nordafrikanske filosofen Lucius Annaeus Cornutus' arbeid i Greek Theology, med Cicero og Varro som sammenligningspunkter. Hvilke verktøy bruker han for å fremstille gudene og gudinnene? Hvilke tematikker kommer opp gjennom disse verktøyene?

hoder marmor
Figur 1: Bilde av statuer av de greske gudene Zeus, Poseidon og Hades, som respektivt er guder for himmelen, havet og underverdenen. Skulptur i Københavns havn. Foto: Hansjorn og Aviad Bublil. Eier: British Museum.

Min forskning vil handle om hvordan Cornutus dannet seg en forståelse av gudene og gudinnene ved hjelp av ulike verktøy, som etymologi, kosmologi og mytologi. For ham var disse verktøyene en vitenskapelig måte å finne teologisk og filosofisk kunnskap fra antikke tekster. Analysen vil bli gjort med filosofene Cicero og Varro som sammenligningsgrunnlag, ettersom de brukte en lignende strategi i sine verk, henholdsvis On the Nature of the Gods og On the Latin Language.

Cornutus og de gresk-romerske gudene og gudinnene

Lucius Annaeus Cornutus var en stoisk filosof, født i Leptis Magna, sannsynligvis i det andre tiåret av det første århundret e.Kr. I verket Greek Theology finner han den teologiske og filosofiske meningen bak navnene og epitetene til de gresk-romerske gudene og gudinnene ved hjelp av ulike litterære verktøy. Med dette prøver han å få en større forståelse av gudene og gudinnene. Verket er et eksempel på en hedensk hermeneutisk praksis hvor han uttrykker ulik kunnskap fra fragmenter av antikke mytologiske ideer.

Historiografi

Det er gjort mange års forskning på de polyteistiske aspektene ved gresk-romersk religion. Dessuten har mange sett på gudene og deres ulike domener, gjennom å se på primærkilder som omhandler guddommelige representasjoner og forfatternes eget syn på dem. Det er imidlertid gjort lite forskning på Cornutus og hans verk om gresk teologi, sammenlignet med andre i hans samtid. Dette viser seg også i det at den første engelske oversettelsen av verket kom i formell utgivelse i 2018, av George Boys-Stones, som også har vært en av de få som har bidratt til forskningen om Cornutus. Et annet viktig bidrag er David Dawsons kapittel om hedensk etymologi og allegori i Allegorical Readers and Cultural Revision in Ancient Alexandra, der han argumenterer for at Cornutus brukte etymologisk tolkning for å forsterke kulturelle idealer. Mangelen på forskning og sekundærlitteratur på Cornutus understreker hvorfor dette prosjektet er viktig.

Temaer

Denne oppgaven skal starte med en casestudie som går på hvordan Cornutus fremstiller guden Zeus, med tanke på hvor mye vekt han legger på han. Videre skal resten av analysen baseres på de ulike verktøyene Cornutus implementerer i verket som etymologi, kosmologi og mytologi, og hvordan verktøyene brukes for å fremstille de gresk-romerske gudene og gudinnene. Når disse verktøyene diskuteres, vil jeg også gå inn på mer spesifikke tema som dukker opp i verket. Her er noen eksempler på disse temaene: I antikken var det et tettere forhold mellom mennesker og guddommelig makt, noe som kommer til uttrykk i deres egne representasjoner av guddommelige vesener. Hvilken rolle spiller antropomorfismen i Cornutus sin diskusjon om den gresk-romerske mytologien? Hvor mye makt/funksjon tildeler Cornutus de guddommelige karakterene? Videre vil også disse temaene undersøkes hvor tilnærmingen til Cornutus sammenlignes med Cicero og Varro, for å sette Cornutus i lys med mer kjente forfattere fra antikken, og for å vise hans relevans.

Referanseliste

Britannica, s.v. “Lucius Annnaeus Cornutus”. Lest 02.06.24. https://www.britannica.com/biography/Lucius-Annaeus-Cornutus

Cicero. On the Nature of the Gods, Academica. Translated by H. Rackham. Loeb Classical Library. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1933.

L. Annaeus Cornutus, Greek Theology, Fragments and Testimonia, number 42 of Writings from the Graeco-Roman World, edited by Glenn Most. Translated by George Boys-Stones. Atlanta: SBL Press, 2018.

National Geographic. «The Gods and Goddesses of Ancient Rome”. Lest 02.06.24. https://education.nationalgeographic.org/resource/gods-and-goddesses-ancient-rome/

University of Toronto: Faculty of Arts and Science. “George Boys-Stones”. Lest 02.06.24. https://www.classics.utoronto.ca/people/directories/all-faculty/george-boys-stones

Varro. On the Latin Language, Volume 1: Books 5-7. Translated by Roland G. Kent. Loeb Classical Library. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1938.

Wiltshire Museum. “David Dawson”. Lest 02.06.24. https://www.wiltshiremuseum.org.uk/?team=david-dawson

Av Mari Tufteland
Publisert 3. juli 2024 14:39 - Sist endret 3. juli 2024 14:43