Nok en kolonikrig? Britiske soldater og det nordafrikanske felttoget, 1940-1943

Det nordafrikanske felttoget som ble utkjempet mellom 1940-1943 har vært formidlet som en europeisk krig, og gjerne som en konflikt adskilt fra resten av andre verdenskrig. Det har dermed blitt ignorert at det også var et felttog der imperialistiske makter kjempet mot hverandre, hjulpet av såkalte «kolonitropper», motivert av kolonialistiske ambisjoner. Medlemmer av den libyske Sanusi ordren ble viktige støttespillere av de allierte, men deres bidrag blir fremdeles skrevet ut av historien.

Bildet kan inneholde: kjøretøy, hjul, kampkjøretøy, militær person, motorkjøretøy.

Long Range Desert Group. Chevrolet blir «løsnet» fra myk sand i ørkenen, ca. 1942. Lastebilen er utstyrt med en Lewis-kanon. Foto: No. 1 Army Film and Photo Section, Army Film and Photographic Unit, https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205234058

Absolutt ikke en isolert konflikt

Mitt tema for masteroppgaven er det nordafrikanske felttoget under andre verdenskrig. Konseptuelt befinner avhandlingen min seg i skjæringspunktet mellom «ny militærhistorie», «kunnskapshistorie» og «(ny) imperial/koloni historie». Ved å ta et nedenfra-og-opp-perspektiv vil jeg studere hvordan britiske soldater så på krigen som et kolonialt foretagende. Oppgaven skal utfordre fortellingen om at felttoget i Nord-Afrika var løsrevet fra resten av krigen og argumentere at det var en integrert del av den andre verdenskrig.

En fordelaktig allianse?

Masteroppgaven kommer til å undersøke hvordan Anglo-Sanusi relasjoner er med på å illustrere den imperialistiske essensen av det nordafrikanske felttoget. Gjennom å utforske britiske soldaters holdninger ønsker jeg å undersøke imperialismens rolle hos den menige soldat. Jeg er ikke interessert i realhistorien, men snarere i aktørenes erfaringer. Samt hvordan disse har blitt kommunisert, både av akademikere og av dem selv.

Hovedvekten av undersøkelsen vil ligge på andre verdenskrig, men jeg vil inkludere et bakgrunns kapittel med fokus på første verdenskrig, hvor Sanusi ordren var i en direkte konflikt med Storbritannia, samt en avsluttende refleksjon over hvordan historien om det nordafrikanske felttoget ble behandlet etter 1945 (minnehistorie).

Hva vet vi om tema?

Det nordafrikanske felttogets ambisjoner har tradisjonelt blitt formidlet som en kampanje for å stanse imperialistiske ambisjoner hos aksemaktene. Historieformidlingen av felttoget har i stor grad omhandlet militær strategi, logistikk og politikk. Mye av historien ble skrevet av akademikere som hadde avtjent sin tjeneste under felttoget, eller utforsket området i mellomkrigstiden som utforskere, forskere og misjonærer, slik som Sir Edward Evan Evans Pritchard. En undersøkelse av hvordan dette har påvirket formidlingen av felttoget har vært lite utforsket.

Få nordafrikanske ordre har blitt student så nøye som Sanusi ordren, men dets relasjoner til britene har i hovedsak blitt undersøkt i et ovenfra- og ned perspektiv. Kilder fra ordren selv har i stor grad blitt nedprioritert i tidligere narrativer, så en ny undersøkelse av de såkalte «Sanusi brevene» er ønskelig. Deres status som en muslimsk ordre skapte frykt hos britene. Samarbeidet som oppstod under andre verdenskrig er det derimot vanskeligere å finne informasjon om, og deres innsats utelates ofte fra historien.

Hvordan skal problemstillingen besvares?

Problemstillingen vil besvares blant annet gjennom å undersøke intervjuer i lydarkivet på Imperial War Museum i London. I tillegg har jeg tenkt å besøke arkiver i London (Kew National Archives, Liddell Hart, IWM eller andre private papirer) for å gjennomgå dokumenter om ulike operasjoner som ble gjennomført under felttoget. I tillegg til skriftlige materialer ønsker jeg også å utforske visuelle medier for en annen innfallsvinkel, spesielt fotografier. Planen er at oppgaven min skal bruke beretningene til soldatene som opplevde felttoget i Nord Afrika til å belyse hvordan historien om felttoget har blitt formidlet i ettertid.

Litteratur:

Barnett, Corelli. The Audit of War: the Illusion and Reality of Britain as a Great Nation. London: Macmillan, 1986.

Burbank, Jane og Frederick Cooper. Empires in the World: Power and the Politics of Difference. Princeton: Princeton University Press, 2010.

Hadaway, Stuart. Pyramids and Fleshpots: the Egyptian, Senussi and Eastern Mediterranean Campaigns, 1914–16. Gloucestershire: The History Press, 2014.

Liddle, Peter. Captured Memories 1930­–1945: Across the Threshold of War: the Thirties and the War. London: Pen & Sword Books, 2011.

Overy, Richard. Blood and Ruins: The Last Imperial War, 1931–1945 / Blood and Ruins: The Great Imperial War, 1931–1945. London: Penguin Books Limited, 2021.

Philpott, William. War of Attrition: Fighting the First World War. London: Abacus Books, 2015.

Shanguhyia, Martin S. og Toyin Falola. The Palgrave Handbook of African Colonial and Postcolonial History. New York: Pelgrave Macmillan US, 2018.

Weinberg, Gerhard L.. A World at Arms: a Global History of World War II. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

Av Mikala Grønningen Pedersen
Publisert 3. juli 2024 14:07 - Sist endret 3. juli 2024 14:15