Østfold i svensketrafikken under andre verdenskrig

Under andre verdenskrig flyktet majoriteten av flyktningene over grensen til Sverige gjennom Østfold, enten direkte eller via andre deler av Norge.

to menn ute

Norske flyktninger under andre verdenskrig passerer den breie gata som er

hogd i skogen for å markere svenskegrensa. Foto: Riksarkivet

Transittområde for flyktninger

Østfold spilte både en sentral og avgjørende rolle i svensketrafikken under andre verdenskrig.

Denne regionen fungerte som et viktig transittområde for flyktninger som forsøkte å unnslippe nazistenes okkupasjon. Flertallet av menneskene som flyktet valgte å flykte til Sverige gjennom skogsområdene på Østlandet og langs de mange fluktrutene i Østfold. Størsteparten av flyktningene kom også fra Østfold, og hele 4,5% av folkemengden dro til Sverige som flyktninger.

Østfold sin rolle og betydning

Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske Østfolds rolle og betydning i svensketrafikken, fokusert på dens transittfunksjon, logistikk og hva som skiller regionen fra andre steder langs grensen. Den skal også se på Østfolds geografiske egenskaper, flyktningruter, lokale aktører, samt eventuelle ytre påvirkninger fra det tyske okkupasjonsregimet.

Studier av flukten til Sverige

Min masteroppgave faller inn under studier av flukten til Sverige under andre verdenskrig i Norge. Disse studiene har blitt utført på en rekke forskjellige måter og med varierte synsvinkler fra etterkrigstiden og frem til nåtid. En av de tidligste og mest dyptgående studiene ble gjort av Ragnar Ulstein i 1967.

Ulstein utførte en svært omfattende studie om svensketrafikken etter oppdrag fra Norges Hjemmefrontmuseum. Denne studien tok utgangspunkt i intervjuer med omkring 1500 krigsdeltakere. Oppdraget resulterte i et flerbindsverk på tre bøker om svensketrafikken, en bok spesifikt om jøder på flukt og et arkiv med alle innsamlede krigsdokumenter, intervjuer, manuskripter og lignende. Ulsteins bøker beskriver de utfordringene og farene nordmennene sto ovenfor, samt de metodene og nettverkene som ble brukt for å hjelpe flyktningene med å krysse grensen til Sverige.

I tillegg til Ulstein sin studie finnes en rekke andre bøker om flyktningtrafikken og flyktningruter i Østfold og Akershus, samt en del lokalhistoriske bøker fra området.

Sentral litteratur:

Ragnar Ulstein, Svensketrafikken, bind 1, bind 2, Oslo 1974–1977