Tags:
Art History
Publications
-
Werenskiold, Marit
(2010).
Erik Werenskiold og Paul Cézanne,
Erik Werenskiold og hans krets. Utfordringen fra Cézanne.
Labyrinth Press.
ISSN 9788291388632.
p. 9–29.
-
Werenskiold, Marit
(2008).
Introduction. Consul Jonas Lied and Russia.
In Werenskiold, Marit (Eds.),
Consul Jonas Lied and Russia. Collector, Diplomat, Industrial Explorer 1910 - 1931.
Unipub forlag.
ISSN 978-82-7477-286-1.
p. 13–29.
Show summary
This interdisciplinary anthology with five Russian and six Norwegian
contributors discusses the forgotten Norwegian businessman Jonas Marius
Lied's adventurous life and activities in Russia from 1910 to 1931. With
his great project "The Siberian Company", founded in Christiania in 1912,
Lied opened an arctic sea route between Western Europe and Asiatic Russia,
via the Kara Sea and the great Siberian rivers Yenisei and Ob. Success was
secured when Fridtjof Nansen in 1913 accepted to join Lied's second
expedition from Tromsø to Siberia, but in 1918 the Company was
nationalized by the Bolsheviks. A range of leading specialists discusses
Jonas Lied's pioneer activities as industrialist and Consul of Norway in
Siberia before the October revolution and the importance of his unique
collection of Russian art from Pushkin's time, acquired in Moscow in the
1920s and preserved quite anonymously on his ancestral farm Sølsnes in
Romsdal.
-
Werenskiold, Marit
(2008).
Norges første professor i pedagogikk, Otto Andreas Anderssen.
In Uberg, Ulla (Eds.),
Kunst fra 100 rom. Verk fra Universitetet i Oslos kunstsamling.
Unipub forlag.
ISSN 978-82-997799-0-6.
p. 87–89.
Show summary
Kildehenvisningene er falt ut under redaksjonen
-
Werenskiold, Marit
(2008).
Johan Ernst Welhaven Sars, historieprofessor og venstremann.
In Uberg, Ulla (Eds.),
Kunst fra 100 rom. Verk fra Universitetet i Oslos kunstsamling.
Unipub forlag.
ISSN 978-82-997799-0-6.
p. 95–97.
Show summary
Kildehenvisningene er falt ut i redaksjonen
-
Werenskiold, Marit
(2005).
Consul Jonas Lied and Russia.
In Werenskiold, Marit (Eds.),
S Ljubov'ju k Rossii : kollekcija norvezskogo konsula Junasa Lida = The Collection of the Norwegian Consul Jonas Lied.
Unipub forlag.
ISSN 82-91670-50-1.
p. 12–19.
-
Werenskiold, Marit
(2005).
Jonas Lied's Collection of Russian Art.
In Werenskiold, Marit (Eds.),
S Ljubov'ju k Rossii : kollekcija norvezskogo konsula Junasa Lida = The Collection of the Norwegian Consul Jonas Lied.
Unipub forlag.
ISSN 82-91670-50-1.
p. 20–27.
-
Werenskiold, Marit & Torkjelsson, Eivind
(2005).
Catalogue.
In Werenskiold, Marit (Eds.),
S Ljubov'ju k Rossii : kollekcija norvezskogo konsula Junasa Lida = The Collection of the Norwegian Consul Jonas Lied.
Unipub forlag.
ISSN 82-91670-50-1.
p. 28–171.
-
Werenskiold, Marit
(2004).
Djagilevs Norgesreise og utstilling av norsk kunst i St. Petersburg 1897.
In Büchten, Daniela (Eds.),
Norge-Russland. Naboer gjennom 1000 år.
Scandinavian Academic Press.
ISSN 82-304-0010-5.
p. 174–179.
Show summary
Utstillingskatalog. Norsk Folkemuseum, Oslo, 2. juni-31. okt. 2004; Russisk etnografisk museum, St. Petersburg, 1. feb.-30.juni 2005. Russisk versjon: Rossija-Norvegija: Skboz' veka i granicy.
-
Werenskiold, Marit
(2004).
Poezdka Sergeja Djagileva v Norvegiju i vystavka norvezskogo iskusstva v Sankt-Peterburge v 1897 godu.
In Büchten, Daniela; Dzjakson, Tatjana & Nielsen, Jens Petter (Ed.),
Rossija - Norvegija. Skvoz' veka i granitsy.
Norvezskij narodnyj muzej, Rossijskij Etnograficeskij muzej.
ISSN 5-901685-71-7.
p. 108–114.
-
Werenskiold, Marit
(2003).
"Kunstnerkolonien i Holmsbu. Henrik Sørensen, Oluf Wold-Torne, Thorvald Erichsen m. fl.".
Årbok / Det norske videnskaps-akademi.
ISSN 0332-6209.
p. 359–-375.
Show summary
Lett bearbeidet utgave av muntlig foredrag i DNVA på fellesmøte 9. sept. 1999, forberedelse til Akademiets ekskursjon til Hurum og Holmsbu 11. sept.1999.
-
Werenskiold, Marit
(2002).
Erik Werenskiold (1855-1938): Yndlingspromenaden (På gamle tomter), 1881-82 og Hesten skal vannes, 1881-82.
In Hoff, Svein Olav (Eds.),
Malerier. Lillehammer Kunstmuseum.
ISSN 82-91388-37-7.
p. 44–47.
Show summary
Bidrag til 75-års jubileumsboken for Lillehammer Kunstmuseum. Yndlingspromenaden og Hesten skal vannes ble malt på gården Frøvik ved Kragerø høsten 1881, fullført 1882 og utstilt på "Salongen" i Paris mai 1882 og 1883. Begge er holdt i en kjølig "fransk" realistisk stil, med visse innslag fra impresjonismen, som Werenskiold hadde opplevd under sitt første halvår i Paris våren 1881, etter fem års studier ved akademiet i München. Gården Frøvik ved Kilsfjorden i Sannidal tilhørte EWs vordende svigerfar, konsul Thomes Thomesen i Kragerø, og ble solgt på auksjon av Thomesens konkursbo, tre dager før EW og malerinnen Sophie Marie Stoltenberg Thomesen (1849-1926) giftet seg i Paris 9. mai 1882. Begge maleriene kan tolkes som en avskjed med Sophies tapte barndomsparadis. Den melankolske kvinnefiguren (Sophie/Sofie) i Yndlingspromenaden er sekundær, malt inn i hagemotivet i Paris før innleveringen til Salongen 1882. Hestebildet med den dominerende "spinatgrønne" farge ble surt kommentert av den unge Dr.juris. Sigurd Ibsen i brev til foreldrene Henrik og Suzannah fra Paris 3. mai 1883: "...Hvad nytter teknikken, når den ikke tjener til at illustrere en tanke?"
-
Werenskiold, Marit
(2001).
"Djagilevs Norgesreise og utstilling av skandinavisk kunst i St. Petersburg 1897".
In Roll-Hansen, Dina & Büchten, Daniela (Ed.),
Norge-Russland 2004/2005. Norvegija-Rossija 2004/2005. Norsk-russiske forbindelser i perioden 1814-1917. Rapport fra tverrfaglig konferanse ved Norsk Folkemuseum 10.-12. mars 2001. Aktuelle utenrikspolitiske spørsmål: Rapport 2:2001.
Det kongelige utenriksdepartement..
p. 104–108.
Show summary
Se foredrag Norsk Folkemuseum 11.03.01.
-
Werenskiold, Marit
(2001).
"Serge Diaghilev and the Norwegian Artist Erik Werenskiold 1895-1902".
In Mishina, V.A. & Poznanskaja, Anna (Ed.),
Russko-skandinavskie kul'turnye i khudozhestvennye svjazi. Tezicy dokladov mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii.
Gosudarstvennyj muzej izobrazitel'nykh iskusstv imeni A.S.Pushkina, Moskva.
p. 29–31.
Show summary
Summary av foredraget på konferansen om russisk-skandinaviske kulturelle og kunstneriske forbindelser, Det statlige Pusjkin-museet for kunst, Moskva, mars 2001.
-
Werenskiold, Marit
(2000).
"Sergej Djagilev og Skandinavia 1895-1904".
In Marcussen, Marianne & With, Gertrud (Ed.),
Til og fra Norden. Tyve artikler om nordisk billedkunst og arkitektur. Akter fra Den 3die internordiske Kunsthistorikerkongress, Ry 1990.
Skrifter udgivet af Institut for Kunsthistorie og Teatervidenskab, Københavns Universitet, Afdeling for Kunsthistorie, Vol. VII..
ISSN 87-90886-00-3.
p. 79–92.
Show summary
Sergej Djagilev (1872-1929), den berømte organisator av Den russiske ballett i Paris 1909-14 var i sin ungdom en varm beundrer av samtidig skandinavisk billedkunst. Hans favoritter var Frits Thaulow, Erik Werenskiold, Anders Zorn, Bruno Liljefors, Vilhelm Hammershøi, Albert Edelfelt og Akseli Gallen-Kallela. I 1895 kjøpte Djagilev et maleri av Werenskiold, som han korresponderte med 1895-1900. Juli-August 1897 tilbrakte Djagilev mer ennn tre uker i Sverige, Norge og Danmark for å forberede en kjempemønstring av moderne skandinavisk kunst i St. Petersburg. I den forbindelse besøkte han Werenskiold i Kviteseid i Telemark. Utstillingen fant sted okt.-nov. 1897 i Det keiserlige selskap til kunstenes fremme i St. Petersburg. Den omfattet 289 malerier av 74 svenske, norske og danske kunstnere og vakte stor oppsikt i russisk kunstliv. I Januar 1898 arrangerte Djagilev også en skjellsettende mønstring av finske og russiske kunstnere, som ledet til dannelsen av gruppen "Mir Iskusstva" (Kunstens verden).I tidsskriftet av samme navn publiserte han mye stoff om nordisk kunst 1898-1904, bl.a. en stor artikkel om Werenskiolds Snorretegninger i det første nummeret nov. 1898.
-
Werenskiold, Marit
(2000).
"Erik Werenskiold in München 1875-1881".
In Henningsen, Bernd (Eds.),
Wahlverwandtschaft - Der Norden und Deutschland. Essays zu einer europäischen Begegnungsgeschichte. Kunst zwischen den Kulturen, Band 4.
Berlin Verlag Arno Spitz.
ISSN 3-8305-0070-X.
p. 123–141.
Show summary
Tysk versjon av foredrag ved Humboldt-Universität zu Berlin des. 1997, jfr. engelsk versjon med fyldig noteverk i Konsthistorisk tidskrift, 1999/2.
-
Werenskiold, Marit
(1999).
"Erik Werenskiold in Munich 1875-1881".
Konsthistorisk tidskrift.
ISSN 0023-3609.
LXVIII(2),
p. 81–98.
Show summary
Artikkelen behandler maleren og tegneren Erik Werenskiolds (1855-1938) læretid i München fra desember 1875 til februar 1881, som elev av Ludwig von Löfftz og Wilhelm Lindenschmit d.J. ved Die Koeniglich Bayerische Akademie der Bildenden Künste. Mens EW selv har minimalisert Münchens betydning og fremholdt møtet med fransk kunst som avgjørende for sin utvikling viser forf. at han mottok de grunnleggende impulser som kunstner i München-perioden, før han flyttet over til Paris i 1881. I München tegnet han sin første serie illustrasjoner til Asbjørnsen og Moes norske folkeeventyr og debuterte vellykket som maler. Gjennom sin lærer Lindenschmit og maleren Wilhelm Leibl mottok han sterke impulser fra den revolusjonære franske realisten Gustave Courbet på annen hånd. I den norske kunstnerkolonien i München sluttet han livslangt vennskap med bl.a. Christian Skredsvig, Eilif Peterssen, Gerhard Munthe, Kitty Kielland og Harriet Backer og fant sin ektefelle Sophie Marie Stoltenberg Thomesen. Av stor betydning var også den brede kulturelle orientering han fikk gjennom byens museer, gallerier, musikkliv, teater og hele miljø. Allerede i München erklærte han seg som naturalist.
-
Werenskiold, Marit
(1997).
"Die Avantgarde in Dresden, München und Berlin: Die Brücke, Der Blaue Reiter, Der Sturm".
In Henningsen, Bernd & Klein, Janine (Ed.),
Wahlverwandtschaft. Skandinavien und Deutschland 1800 bis 1914 (Tyskland og Skandinavia 1800-1414. Impulser og brytninger).
Deutsches Historisches Museum, Berlin; Nationalmuseum, Stockholm; Norsk Folkemuseum, Oslo. 1997-1998..
ISSN 3-86102-095-5.
p. 370–-372.
Show summary
Om forbindelsene mellom tysk og skandinaviske avantgarde-malere ca. 1905-1916. Matisse-elevene, Edvard Munch, Emil Nolde, Brücke-gruppens utstillinger i København og Kristiania 1908, Kölner-utstillingen 1912, kunsthistorikeren Gregor Paulsson i Berlin, Herwarth Walden og Berlin-galleriet Der Sturm's vandreutstillinger, kretsen Der Blaue Reiters utstilling Kristiania, Göteborg, Helsingfors og Trondheim 1914, Baltiska Utställningen i Malmö 1914, "Schwedische Expressionisten" i Berlin 1915, Kandinsky og Gabriele Münter-utstilling i Stockholm og Kristiania 1916.
View all works in Cristin
-
Werenskiold, Marit & Bjerke, Øivind Storm
(2010).
Erik Werenskiold og hans krets. Utfordringen fra Cézanne.
Labyrinth Press.
ISBN 9788291388632.
71 p.
-
Werenskiold, Marit
(2008).
Consul Jonas Lied and Russia. Collector, Diplomat, Industrial Explorer 1910 - 1931.
Unipub forlag.
ISBN 978-82-7477-286-1.
191 p.
Show summary
This interdisciplinary anthology with five Russian and six Norwegian
contributors discusses the forgotten Norwegian businessman Jonas Marius
Lied's adventurous life and activities in Russia from 1910 to 1931. With
his great project "The Siberian Company", founded in Christiania in 1912,
Lied opened an arctic sea route between Western Europe and Asiatic Russia,
via the Kara Sea and the great Siberian rivers Yenisei and Ob. Success was
secured when Fridtjof Nansen in 1913 accepted to join Lied's second
expedition from Tromsø to Siberia, but in 1918 the Company was
nationalized by the Bolsheviks. A range of leading specialists discusses
Jonas Lied's pioneer activities as industrialist and Consul of Norway in
Siberia before the October revolution and the importance of his unique
collection of Russian art from Pushkin's time, acquired in Moscow in the
1920s and preserved quite anonymously on his ancestral farm Sølsnes in
Romsdal.
-
Werenskiold, Marit
(2005).
S Ljubov'ju k Rossii : kollekcija norvezskogo konsula Junasa Lida = The Collection of the Norwegian Consul Jonas Lied.
Unipub forlag.
ISBN 82-91670-50-1.
179 p.
View all works in Cristin
-
Werenskiold, Marit
(2009).
Presentasjon av antologien "Consul Jonas Lied and Russia".
-
Werenskiold, Marit
(2008).
Preface.
In Werenskiold, Marit (Eds.),
Consul Jonas Lied and Russia. Collector, Diplomat, Industrial Explorer 1910 - 1931.
Unipub forlag.
ISSN 978-82-7477-286-1.
p. 5–9.
Show summary
This interdisciplinary anthology with five Russian and six Norwegian
contributors discusses the forgotten Norwegian businessman Jonas Marius
Lied's adventurous life and activities in Russia from 1910 to 1931. With
his great project "The Siberian Company", founded in Christiania in 1912,
Lied opened an arctic sea route between Western Europe and Asiatic Russia,
via the Kara Sea and the great Siberian rivers Yenisei and Ob. Success was
secured when Fridtjof Nansen in 1913 accepted to join Lied's second
expedition from Tromsø to Siberia, but in 1918 the Company was
nationalized by the Bolsheviks. A range of leading specialists discusses
Jonas Lied's pioneer activities as industrialist and Consul of Norway in
Siberia before the October revolution and the importance of his unique
collection of Russian art from Pushkin's time, acquired in Moscow in the
1920s and preserved quite anonymously on his ancestral farm Sølsnes in
Romsdal.
-
Werenskiold, Marit
(2008).
Fleskummalerne.
-
Werenskiold, Marit
(2008).
Kunstnerrollen.
-
Werenskiold, Marit
(2005).
WERENSKIOLD, Erik Theodor, 1855-1938.
In Arntzen, Jon Gunnar (Eds.),
Norsk biografisk leksikon: Sundt-Wikborg.
Kunnskapsforlaget.
ISSN 82-573-1011-5.
p. 451–453.
-
Werenskiold, Marit
(2003).
Konsul Junas M. Lid i Rossija.
In Chlevov, A.a. (Eds.),
skandinavskie ctenija 2002 goda: etnografichskie i kul'turno-istoriceskie aspekty.
rossijskaja akademija nauk (Kunstkamera).
ISSN 5-88431-093-5.
p. 458–464.
-
Werenskiold, Marit
(2002).
"Lysakerkretsen".
Show summary
Om kunstnerne i "Lysakerkretsen" (ca. 1900-1919) omkring Erik Werenskiold, med hovedvekt på EW, Harriet Backer, Oluf Wold-Torne, Thorvald Erichsen samt Matisse-eleven Henrik Sørensen. Denne kretsen var samtidig utpreget frankofil og nasjonal, og lot seg begeistre såvel av Paul Cézanne som norsk rosemaling. Bortsett fra Werenskiold selv hadde dise kunstnerne en løsere tilknytning til det politiske og intellektuelle miljøet omkring Fridtjof Nansen enn man får inntrykk av i historikeren Bodil Stenseths bok En norsk elite. Nasjonsbyggerne på Lysaker. Den viktigste markering av alliansen mellom de eldre malerne i Lysakerkretsen og de unge, Paris-utdannete Matisse-elevene var gruppeutstillingen "De 14" med egen paviljong på Norges Jubileumsutstilling 1814-1914 på Frogner sommeren 1914.
-
Werenskiold, Marit
(2002).
"Erik Werenskiold og Lysakerkretsen".
Show summary
Kåseri om Erik Werenskiold og kunstnerkretsen som møttes i hans hjem på Lysaker 1896-1920, med vekt på kretsens sterkt frankofile holdning, som korrektiv til historikeren Bodil Stenseths fremstilling av den politisk og "nasjonalistisk" engasjerte kretsen rundt Nansen i boken En norsk elite. Nasjonsbyggerne på Lysaker 1890-1940 (1993). Sentrale i kunstnerkretsen var Oluf Wold-Torne og Thorvald Erichsen, samt de unge fransk-skolerte Matisse-elevene Henrik Sørensen, Jean Heiberg, Axel Revold, m.fl. Kretsen markerte seg som gruppen "De 14" på Jubileumsutstillingen på Frogner 1914 og kom til å prege norsk kunstliv i en årrekke. Gerhard Munthe og Eilif Peterssen kom til å stå nokså perifert i kretsen, skjønt de var Werenskiolds naboer på Lysaker, liksom Fridtjof Nansen. Til Werenskiold-kretsen hørte også Harriet Backer og Kitty Kielland. Bortsett fra Werenskiold (og Munthe) hørte ikke disse kunstnerne til Nansens omgangskrets.
-
Werenskiold, Marit
(2002).
"Konsul Jonas M. Lieds samling av russisk kunst".
Show summary
Forretningsmannen og romsdølen Jonas Marius Lied (1881-1969)skapte i 1912 Det sibirske kompani, som skulle åpne handelsveien fra Vest-Europa til det indre av Sibir via Ishavet og elva Jenisei.1914-1918 var han norsk konsul i Krasnojarsk i Sibir. Kompaniets eiendommer ble beslaglagt av Bolsjevik-regjeringen i 1918. I Moskva 1920-1928 kjøpte han bl.a. en rekke små malerier, mest St. Petersburg-prospekter 1800-1803 og portretter av aristokratiske/keiserlige personer ca. 1800-1850, tilsammen ca. 60 registrerte bilder. Til samlingen hører bll.a. et ukjent portrett av kong Oscar II, malt av en berømt russisk kunstner, samt ca. 50 gamle stikk med motiver fra Sibir. MW gjennomgikk samlingen med lysbilder og redegjorde for Lieds notater om proveniens. Det er planer om å utstille Lieds samling i Moskva 2004, i Avdelingen for private samlinger ved Det statlige Pushkin-museet for kunst. Møtelederen Olga Krivdina tilbød MW samarbeide med eksperter ved både Det russiske museum og Eremitasjen om granskingen av de enkelte kunstverk.
-
Werenskiold, Marit
(2002).
"Konsul Jonas M. Lied (1881-1969) og Russland".
Show summary
Romdølen Jonas Marius Lied (1881-1969) grunnla i 1912 Det sibirske kompani, som skulle åpne handelsveien fra Vest-Europa via Ishavet og elva Jenisei til Krasnojarsk i det indre av Sibir. På sin 2. ekspedisjon i 1913 fikk han med seg Fridtjof Nansen, som støttet foretagendet og skildret reisen i sin bok Gjennem Sibirien (1914). Fra januar 1914 var Lied norsk konsul i Krasnojarsk, og om høsten samme år ble han av tsar Nikolai II utnevnt til "arvelig russisk æresborger". Alle kompaniets eiendommer ble konfiskert av bolsjevik-regjeringen i 1918. Etter et par år med base i London dro Lied i 1920 tilbake til Sovjet-Unionen, som internasjonal forretningsmann med kontakter på høyt plan. I Moskva 1920-1928 kjøpte han under vanskelige forhold bl.a. en rekke russiske malerier og stikk. Det meste av samlingen er bevart og ble registrert av MW i 2001. Den er av stor interesse for russiske kunst- og kulturhistorikere. Resten av sitt yrkesaktive liv bodde Lied i London, som en av direktørene og Senior Vice President for det verdensomspennende kanadiske konsernet Aluminium Union Limited. Som pensjonist vendte han tilbake til Romsdal. Lied har skildret sitt dramatiske liv i bøkene Over de høye fjelle (Oslo 1946 og 1961) og En sjøvei blir til (Oslo 1958). Hans og kompaniets arkivalia er også bevart og fortjener en grundig utforskning.
-
Werenskiold, Marit
(2001).
"Munch eller Matisse - 'Vater des deutschen Expressionismus'?".
-
Werenskiold, Marit
(2001).
"Kandinskijs Kreml-symbolikk".
Show summary
Kortversjon av gjesteforelesning "Kandinsky and the Vision of Moscow as the 'Third Rome'" i Det Statlige Tretjakov-Galleriet i Moskva 29.03.01.
-
Werenskiold, Marit
(2001).
Sergej Djagilevs reise til Norge 1897 og vennskap med Erik Werenskiold.
[Radio].
Moskva : Radio Golos Rossii (Radio Voice of Russia) / Irina Gardenina.
Show summary
Intervju i sammenheng med MWs foredrag "Serge Diaghilev and the Norwegian Artist Erik Werenskiold 1895-1902" ved Det Statlige Pushkin-Museum for Bildende Kunst, Moskva, 26.03.01.
-
Werenskiold, Marit
(2001).
"Djagilevs norgesreise og utstilling av skandinavisk kunst i St. Petersburg 1897".
Show summary
Sommeren 1897 reiste 25-åringen Sergej Djagilev (1872-1929), den siden så berømte skaper av Les Ballets Russes i Paris 1909-14, til Kviteseid i Telemark for å treffe den norske kunstneren Erik Werenskiold og be ham hjelpe seg med å organisere en kjempemønstring av skandinavisk samtidskunst i St. Petersburg. Alt to år før hadde Djagilev kjøpt et maleri av Werenskiold, med motiv fra Kviteseid. Djagilev besøkte også Werenskiolds hjem og familie på Lysaker, samt flere andre kunstnere og samlinger i Bærum og Kristiania, for å velge ut og låne bilder. Utstillingen fant sted i Den keiserlige kunstforening høsten 1897 og omfattet 289 arbeider av 74 kunstnere, derav 27 nordmenn, 27 dansker og 20 svensker. Blant nordmennene dominerte Frits Thaulow, Erik Werenskiold, Christian Skredsvig, Gerhard Munthe og Christian Krohg. Mønstringen vakte stor oppsikt og ble anmeldt i de fleste Petersburg-aviser. Størst begeistring vakte svensken Anders Zorn, men også Thaulow og Werenskiold hadde betydelig suksess. Djagilev skrev også et større essay, "Moderne skandinavisk maleri", som introduksjon til utstillingen. Her hylles Werenskiold over flere sider innledningsvis. I første nummer av sitt eget tidsskrift Mir iskusstva (Kunstens verden) nov. 1898 trykket Djagilev en artikkel om Werenskiolds Snorre-tegninger, som har hatt betydning for de russerne Nikolai Rerikh og Vasily Kandinsky. Djagilevs innsats som formidler av skandinavisk kunst til Russland omkring 1900 har vært glemt i Norge og Vesten, mens utstillingen nevnes av et par sovjetiske kunsthistorikere som en viktig inspirasjonskilde for russisk kunst.
-
Werenskiold, Marit
(2001).
"Kandinsky and the Vision of Moscow as the "Third Rome".
Show summary
In his Reminiscences (Rückblicke, 1913) Vasily Kandinsky (Moscow 1866- Paris 1944) states that he regards the entire city of Moscow, "both its internal and external aspect", as the origin of his artistic ambitions. He has always painted and is still painting this same "model", with ever greater expressiveness, more in its essentials. MW uses this statement as the key to a new understanding of the "hidden" meaning of Kandinsky's painting, identifying the "inner aspect" of Moscow as the age-old Russian Orthodox concept of "Moscow, the Third Rome". She interprets Kandinsky as a Russian religious anarchist, trying to visualize the idea that Moscow will become the Third Rome, the capital of God in the Millennium, after the imminent World Revolution. According to a long tradition harking back to the Italian "prophet" Joachim of Fiore c. 1200, the Millennium presaged in the Apocalypse of St. John will be the "Third Realm", the Age of the Holy Spirit of the Trinity. In Kandinsky's logic, the art of New Muscovy therefore must be "spiritual", i.e. abstract. His cryptic, semi-abstract symbols or hieroglyphs can be read according to tsarist and apocalyptic iconography. The same symbols are also quite central in works by Il'ya Glazunov and other Russian artists of the present time.
-
Werenskiold, Marit
(2001).
"Serge Diaghilev and the Norwegian artist Erik Werenskiold 1895-1902".
Show summary
In 1895 Serge Diaghilev (1872-1929), the illustrious organizer of Les
Ballets Russes in Paris 1909-14, bought a painting by Erik Werenskiold
(1855-1938): A Lake in Telemarken, which now belongs to the Hermitage
Museum in St. Petersburg and is included in the exhibition Scandinavian
Art in Russian Museums in The State Pushkin Museum of Fine Art, Moscow,
Febr.-April 2001. In the summer of 1897 Diaghilev travelled to
Kviteseid in Central Norway, the setting of the painting, to make his
hommage to Werenskiold and ask for his help in organizing a huge
exhibition of contemporary Scandinavian art in St. Petersburg, which
took place in the autumn of 1897. Diaghilev also published an extensive
article on "Modern Scandinavian Painting" in 1897, beginning with a
very enthusiastic description of Werenskiold and his art, as well as an
essay on "Erik Werenskiold" in the first issue of his journal Mir
iskusstva in 1898, focused on the illustrations to Snorri's Sagas of
the Norse Kings. Several drawings and paintings by Werenskiold were
reproduced in Mir iskusstva 1901-1902. Werenskiold's Snorri
illustrations were important to both Nikolai Rerikh and Vasily
Kandinsky, while his illustrations for the Norwegian folk tales were an
ispiration for Ivan Bilibin. Five letters from Diaghilev to Erik
Werenskiold 1895-1900 were found by MW in 1985.
-
Werenskiold, Marit
(2000).
"Kandinsky og drømmen om Moskva som Det tredje Rom".
Show summary
Russeren Vasily Kandinsky (1869-1944)har hatt meget stor betydning for internasjonal billedkunst som "oppfinneren" av det abstrakte maleri i München ca. 1910-1914. I 1912 utga han bøkene Über das Geistige in der Kunst og Der blaue Reiter, to av det 20.århundres grunnleggende skrifter om den nye kunsten. Hans kryptiske, halvabstrakte bilder fra München-perioden er blitt tolket dels som rene formeksperimenter, dels som uttrykk for en teosofisk eller antroposofisk anskuelse. MW tolker istedet Kandinsky som en russisk-ortodoks, revolusjonær anarkist, oppfylt av ideen om at Moskva skal bli Det tredje Rom, Gudsrikets hovedstad på Jorden etter Verdensrevolusjonen. Hans kryptiske symboler/hieroglyffer kan leses ut fra tsaristisk og apokalyptisk ikonografi. Teorien ble først publisert i Art in America 1989.
-
Werenskiold, Marit
(2000).
Russernes drøm om tusenårsriket. Fra ikonmaleri til Kandinsky og Glazunov.
Show summary
Den russisk-ortodokse kirkes variant av visjonen om Tusenårsriket (Johs. åpenb. 20:4): "Moskva, Det tredje Rom", belyst med bilder og tekster fra MWs egen forskning (Art in America 1989, Samtiden 1991).
-
Werenskiold, Marit
(2000).
"Ukjent brev bekrefter Noldes nazisympati".
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Show summary
Første publisering av ukjent brev fra maleren Emil Nolde (1867-1956)til den norske kunsthistorikeren Henrik Grevenor (1896-1937), datert Berlin, 27.04.1933, funnet i Institutt for kunsthistories gamle arkiv i en kjeller på Blindern. I brevet uttrykker Nolde stor begeistring over Hitlers maktovertakelse våren 1933.
-
Werenskiold, Marit
(1999).
Matisse og ekspresjonismen. Norske Matisse-elever i internasjonal sammenheng.
-
Werenskiold, Marit
(1999).
Erik Werenskiold og Lysakerkretsen.
-
Werenskiold, Marit
(1999).
Tyveårenes kunstnervenner i Paris.
[Radio].
Utstillingskatalog : Bærum Kunstforening, Sandvika.
Show summary
Korte katalogtekster om Reidar Aulie, Jean Heiberg, Gunnar Janson, Per Krohg, Rolf Lunde, Hugo Lous Mohr, Axel Revold, Alf Rolfsen, Henrik Sørensen, Sigri Welhaven og Dagfin Werenskiold, med hovedvekt på deres opphold i Paris i 1920-årene.
-
Werenskiold, Marit
(1999).
Kunstnerkolonien i Holmsbu. Oluf Wold-Torne, Thorvald Erichsen, Henrik Sørensen, m. fl.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
"Erik Werenskiold og Lysakerkretsen".
Show summary
Om maleren og eventyrtegneren Erik Werenskiold (1855-1938) og hans vennekrets, som møttes i hans og hustruen Sofie Werenskiolds hjem på Lysaker i Bærum 1896-ca. 1930. Med vekt på naboskapet med Fridtjof Nansen og Gerhard Munthe, samt kunstnerkretsens på en gang norsk-nasjonale og frankofile holdning (Harriet Backer, Kitty Kielland, Oluf Wold-Torne, Thorvald Erichsen, Henrik Sørensen m.fl.).
-
Werenskiold, Marit
(1998).
"Matisse og ekspresjonismen".
Show summary
Om Henri Matisse (1869-1954) og hans rolle som leder for den internasjonale avantgarden ca. 1905-1914. For der Expressionismus" i Tyskland og "Ekspressionismen" i Skandinavia hadde han langt større betydning enn Edvard Munch, som ved den internasjonale Sonderbund-utstillingen i Köln 1912 betraktet seg som "en afbleket klassisker".
-
Werenskiold, Marit
(1998).
"Erik Werenskiold og München".
Show summary
Om Erik Werenskiolds fruktbare studieår i München 1875-1881, og hans senere aversjon mot München-maleriet. Foredrag under utstillingen "Tyskland og Skandinavia 1800-1914. Impulser og brytninger".
-
Werenskiold, Marit
(1998).
"Russland og Vesten".
Show summary
Om konfliktene mellom de vestvendte og de nasjonale (slavofile) i russisk kultur fra ca. 1700 til 1920, belyst gjennom billedkunst og arkitektur.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
"Werenskiold og Thaulow som kampfeller: Kunstnerrevolusjonen 1881-1884".
Frits Thaulow og Erik Werenskiold (utstillingskatalog)..
p. 31–57.
Show summary
Den norske kunstnerstreiken desember 1881 - desember 1882, kunstnernes første høstutstillinger i Kristiania 1882 og 1883, opprettelsen av Statens Kunstutstilling 1884. Kunstnerliv i Kragerø og Paris, impulser fra den franske impresjonismen.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
MW intervjuet av Bjørg Saunes om Sofie Werenskiold (1849-1926).
[Radio].
NRK P2 (radio).
Show summary
MWs farmor Sophie Marie Stoltenberg Thomesen var utdannet malerinne fra München, men oppga sitt virke som kunstner et par år etter inngåelsen av ekteskapet med den seks år yngre Erik Werenskiold i Paris 1882. MW tilbakeviste påstander om at det var ektemannens "skyld" at hun sluttet å male og viste til familiens dårlige økonomi, fire barnefødsler 1883-92 med helsemessige komplikasjoner og et barns død, synsproblemer samt dårlig mottagelse i pressen ved SWs debut på Statens høstutstilling 1884. Ekteskapet var meget lykkelig, særlig i 1890-årene, men etter 1900 begynte EW å forelske seg i sine modeller. SW dyrket og beundret sine barn Werner, Basken og Dagfin, som ble bortskjemte og selvsentrerte, mens hun selv forsvant inn i skyggen av sin berømte og produktive mann.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
Intervju med MW i anledning Erik Werenskiold-utstillingen i Lillehammer Kunstmuseum.
[Radio].
NRK Oppland (Radio).
Show summary
Om maleren og eventyrtegneren Erik Werenskiold (1855-1938) og særlig
hans forhold til Gudbrandsdalen, fotturen til Vågå og Lom sommeren
1878, i anledning MWs katalogartikkel til utstillingen "Frits Thaulow -
Erik Werenskiold" i Lillehammer Kunstmuseum 13. juni - 13. september
1998.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
MW intervjuet i anledning utstilling av Erik Werenskiold (1855-1938) og Frits Thaulow i Lillehammer Kunstmuseum.
[Radio].
Avisen Gudbrandsdalen/Dagningen.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
MW intervjuet av Anne Karin Berg om "Fleskum-malerne" sommeren 1886: "Sommernattens hemmelige budskap".
[Radio].
Henne, 1998, nr. 2 (mai/juni), s. 28.
Show summary
Om kunstnerkolonien på gården Fleskum i Bærum sommeren 1886: Maggie og
Christian Skredsvig, Sofie og Erik Werenskiold, Gerhard Munthe, Eilif
Peterssen, Harriet Backer og Kitty Kielland.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
MW intervjuet av Toril Kojan om Erik Werenskiold (1855-1938): "Det forrige århundres norske '68-ere' stiller ut på Lillehammer".
[Radio].
Kunst for alle, nr. 4, s. 64-67.
Show summary
I anledning utstillingen "Frits Thaulow - Erik Werenskiold" i Lillehammer Kunstmuseum 13. juni - 13. september 1998.
-
Werenskiold, Marit
(1998).
"Kandinsky and the Vision of 'Moscow, the Third Rome'".
Show summary
Presentasjon av MWs tolkning av russeren Vasily Kandinskys "skjulte" symbolikk i malerier fra hans geniale periode i München ca. 1910-1914, da han skapte det "abstrakte" maleri. Med hovedvekt på Kandinskys rolle som russisk-ortodoks revolusjonær anarkist, med forventning om Gudsrikets komme på Jorden, med Moskva som tusenårsrikets hovedstad. Til det "tredje" rike i henhold til Treeningheten, Den hellige ånds epoke, hørte en abstrakt, "åndelig" kunst.
View all works in Cristin
Published
Dec. 14, 2010 2:59 PM
- Last modified
Apr. 2, 2020 2:32 PM