Erik og Sofie Werenskiold: Fra kunstnerkamerater til ektefeller

AVLYST grunnet sykdom.

En mann sitter og ser ut av et vindu, og en kvinne sitter bøyd over et bord. Maleri.  vindu og en kvinne ved et bord

Erik og Sofie Werenskiold: Du og jeg, Villiers-le-Bel, 1882. 27 x 40 cm. Privat eie. Foto: Jacques Lathion. De nygifte har malt hverandre som en pakt mellom to kunstnere og ektefeller, under hvetebrødsdagene i en landsby nord for Paris.

Erik og Sofie Werenskiold: Fra kunstnerkamerater til ektefeller, ved professor emerita Marit Werenskiold

I 2022 ble Marit Werenskiolds tobindsverk om kunstnerparet Erik og Sofie Werenskiold utgitt på Solum bokvennen. Erik Werenskiold (1855-1938) er kjent og kjær for sine illustrasjoner til Asbjørnsen og Moes folkeeventyr og Snorres kongesagaer, sine folkelivsbilder fra Telemark og portretter av Ibsen, Bjørnson og Nansen. Hans livsledsager Sofie Werenskiold f. Thomesen (1849-1926) er en av de glemte kvinnelige malere fra gullalderen på 1800-tallet, som i de senere år er trukket frem i lyset og innkjøpt til Nasjonalmuseet. Forholdet mellom Erik og Sofie som kunstnere og ektefeller er et av de spørsmål som har ansporet deres barnebarn Marit Werenskiold til det store forskningsarbeidet som ligger bak tobindsverket. Basert på en stor mengde ukjente og upubliserte brev gir det en bred skildring av kunst- og kulturlivet i de stormfulle 1880-årene, da paret inngikk i den venstre-radikale og fransk-inspirerte falanksen som også omfattet Harriet Backer og Kitty Kielland, Christian og Oda Krohg, anarkisten Hans Jæger og den unge Edvard Munch.

Professor emerita Marit Werenskiold (f. 13.12.1942) tok sin magistergradseksamen i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo 1970, med avhandlingen «De norske Matisse-elevene. Læretid og gjennombrudd 1908-1914», utgitt av Gyldendal norsk forlag 1972. I 1982 tok hun dr. philos.-graden ved UiO, utgitt 1984 som «The Concept of Expressionism: Origin and Metamorphoses». Werenskiold var fransk statsstipendiat ved Sorbonne-universitetet i Paris 1967/68 og Visiting Member of the Institite for Advanced Study, Princeton, New Jersey 1988. Hun ble førsteamanuensis i kunsthistorie ved UiO i 1986 og professor 1992-2009. Werenskiold har en lang publikasjonsliste, som inkluderer kunstkritikker, akademiske tidsskriftsartikler, utstillingskataloger og bøker, med nordiske, tyske og russiske emner. Werenskiold er medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi, Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab og den svenske Zornakademien.

Om foredragsserien

Forskergruppen Internasjonal og nordisk modernisme ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, Universitetet i Oslo, inviterer høsten 2023 til en foredragsserie om norske malere som på forskjellig vis responderte på modernistiske impulser.

Foredragsserien er åpen for alle! Arrangementene er del av forskergruppens ambisjon om å formidle kunnskap om norsk modernisme til studenter og andre interesserte. Serien er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Alle foredragene vil foregår i auditorium 2, i Georg Sverdups Hus (Universitetsbiblioteket).

For spørsmål om forelesningsserien, kontakt Øystein Sjåstad: oystein.sjastad@hf.uio.no

Publisert 6. sep. 2023 15:29 - Sist endret 9. okt. 2023 11:23