Thorvald Hellesen: En uforbederlig Kubist

Foredragsserie om norske malere høsten 2023

Et rom med hvite vegger og tre kubistiske malerier utstilt på veggene. Foto.

Fra utstillingen «Thorvald Hellesen: Kubistisk pioner». Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Thorvald Hellesen: En uforbederlig Kubist, ved kurator Ingvild Krogvig

«If you want to have clean ideas, change them like shirts», skrev Francis Picabia en gang. Norges første konsekvente kubist, Thorvald Hellesen, kan se ut til å ha vært drevet av noe av det samme rastløse begjæret. Fra 1914 til 1925 beveget han seg fra den ene kubistiske retningen til den andre. Straks han behersket kodene innenfor én retning, synes han å ha forlatt den for å gi seg i kast med noe nytt. De stadige stilskiftene, fraværet av dateringer og biografisk kildemateriale samt vissheten om at mange verk har gått tapt, gjør det nesten umulig å etabler en sikker verkskronologi. Det gjør det også vanskelig å lese konkrete verk som indeks for en tid. Så hvordan beveger man seg som kurator i en labyrint av usikkerhetsmomenter? Det er det underliggende temaet i dette foredraget som tar for seg arbeidet med utstillingen «Thorvald Hellesen: Kubistisk pioner» på Nasjonalmuseet.

Ingvild Krogvig er kurator ved Nasjonalmuseet i Oslo, der hun jobber med modernisme, avantgarde, neo-avantgarde og samtidskunst. Hun er utdanner ved Universitete i Oslo med et masterprsosjekt viet norsk konseptkunst på 1970- og 80-tallet. Hennes siste utstillingsprosjekt er utstillingen om Thorvald Hellesen som ble vist på Nasjonalmuseet i sommer. Krogvig har tidligere vært kritiker og ansvarlig redaktør for Kunstkritikk. Som skribent har hun skrevet fast for Morgenbladet, Billedkunst, Kunstkritikk og Vagant. I tillegg har hun jobbet som tekstveileder på Kunstakademiet og Kunst og håndverk, KHiO.

Om foredragsserien

Forskergruppen Internasjonal og nordisk modernisme ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, Universitetet i Oslo, inviterer høsten 2023 til en foredragsserie om norske malere som på forskjellig vis responderte på modernistiske impulser.

Foredragsserien er åpen for alle! Arrangementene er del av forskergruppens ambisjon om å formidle kunnskap om norsk modernisme til studenter og andre interesserte. Serien er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Alle foredragene vil foregår i auditorium 2, i Georg Sverdups Hus (Universitetsbiblioteket).

For spørsmål om forelesningsserien, kontakt Øystein Sjåstad: oystein.sjastad@hf.uio.no

Publisert 6. sep. 2023 14:42 - Sist endret 6. sep. 2023 15:29