Bibelsk flom i høymiddelalderens Paris

Taran Palmstrøm Fenn vil snakke om sin masteroppgave «In times of flood. Environmental imagination in Odo of Châteauroux’ (c.1190–1273) ‘Sermo in processione facta propter inundationem aquarum’».

En mann i en stor båt holde to fugler. I forgrunnen et hav med flere menneskekropper. Illustrasjon.

Illustrasjon: British Library, Add MS 47682, f.8. Holkham Bible Picture Book, 1327-1335.

Om seminaret

En ung kvinne smiler og ser rett frem
Taran Palmstrøm Fenn. Foto: privat

Hvordan ble ekstremvær forstått og fortolket i middelalderen, lenge før idéen om menneskeskapte klimaendringer?

I dette lunsjseminaret skal vi dykke ned i en flomkatastrofe som rammet Paris i år 1233.

I etterkant av flommen holdt Odo av Châteauroux en preken i Notre-Dame som skulle forklare Paris’ innbyggere hvorfor flommen hadde funnet sted og hjelpe dem å unngå at en ny flom rammet byen i fremtiden.

Fenn vil diskutere hvordan perspektiver fra miljøhumaniora kan gi gamle tekster nytt liv. Miljøhumaniora-perspektiver kan gjøre fortiden relevant for oss, samtidig som vi ved hjelp av slike perspektiver kan oppdage nye sider ved fortiden som vi ikke har vært oppmerksomme på før.

Taran Palmstrøm Fenn leverte sin masteroppgave i europeisk kultur ved UiO våren 2023. Fra før har hun er bachelorgrad i idéhistorie ved samme universitet.

Som vanlig serveres det en enkel lunsj.

Seminaret er åpent for alle.

Publisert 26. sep. 2023 14:00 - Sist endret 26. sep. 2023 14:00