Nürnbergkrøniken som bokkunst

Ernst Bjerke holder lunsjhistorisk seminar om boken "Imago Mundi. Nürnbergkrøniken som bokkunst". Bjerke er PhD og samlingsforvalter ved Stiftelsen Oslo katedralskole.

En oppslått bok står på et bord. Foto.

Ernst Bjerkes bok "Imago Mundi. Nürnbergkrøniken som bokkunst". Foto: Helene C. Jenssen

Om seminaret

Nürnbergkrøniken er en av verdens vakreste og mest berømte bøker. I 1493 samlet en gruppe borgere i Nürnberg seg om å lage det mest påkostede og rikest illustrerte bokverket som noen gang var utgitt.

Resultatet ble en monumental verdenshistorie, fra skapelsesøyeblikket til dommedag, og i Nürnbergkrøniken møter vi derfor hele senmiddelalderens verden, i tekst og bilder, presset inn mellom to permer.

Det flotteste og mest autentisk bevarte eksemplaret av denne boken finnes i dag ved Oslo katedralskole. Hva kan dette unike eksemplaret fortelle oss om tilrettelegging og bruk av bøker i boktrykkerkunstens barndom?

Bjerke utgav i fjor høst boken "Imago mundi. Nürnbergkrøniken som bokkunst" på Orfeus forlag.

Arrangementet er åpent for alle. Som vanlig serveres det enkel lunsj. Velkommen!

En mann med briller og skjegg står foran en bokhylle. Han ser rett frem. Foto
Ernst Bjerke. Foto: Øystein Thorvaldsen
Publisert 24. mars 2023 13:23 - Sist endret 24. mars 2023 13:23