På leting etter idéhistorie som praksis – begynnelsen på et forskningsprosjekt

Synne Myrebøe vil presentere sitt postdok-prosjekt som tar for seg idéhistoriefagets utvikling i tre europeiske land de siste 35 årene.

En ung kvinner med briller ser rett frem. Smiler lett. Fotografi

Synne Myrebøe. Foto: privat

Om seminaret

På høstens første idéhistoriske lunsjseminar vil Synne Myrebøe presentere sitt forskningsprosjekt “Practices of Desire in Higher Education. The Making of Intellectual History and History of Ideas in the UK, Norway, and Sweden since 1989”.

Målet med prosjektet er å skrive tre delstudier som belyser disiplineringen av idéhistoriefaget i England, Norge og Sverige fra 1989 til i dag.

Forskningsprosjektet er hennes postdok-prosjekt (2023 – 2028) ved Wiens universitet. Myrebøe har undervist flere år ved idéhistorie på Södertörn högskola i Stockholm og disputerte i 2019 på avhandlingen «Kultiveringens politik. Martha Nussbaum, antiken och filosofins praktik» ved Universitetet i Umeå.

Lunsjseminaret er et møtested for ansatte og studenter ved idéhistorie, og åpent også for andre interesserte.

Det blir servert en enkel lunsj.

Vel møtt!

Publisert 4. sep. 2023 12:22 - Sist endret 4. sep. 2023 12:22