Å lete etter barn i hagiografiske tekster

Hva kan vi lære om barn i Norden i høy- og sen-middelalderen fra tekster skrevet for å prise, promotere og helliggjøre lokale og regionale helgener fra Skandinavia og Island?

En collage med middelalderkunst.

Foto: Bodleian Library MS. Bodl. 264, 78v. Bodleian Library MS. Bodl. 264, 65r, Royal MS 10 E IV c 1300-c 1340. The Decretals of Gregory IX, edited by Raymund of Penyafort (or Peñafort); with the glossa ordinaria of Bernard of Parma in the margin, 214r, , French manuscript ca. 1300 (Gothic). Parchment with ink and paint. The Walters Art Museum,  dette MS: CPS_W.88.binding_DD_ATKW13.jpeg Book of Hours | The Walters Art Museum

Hvilken ny kunnskap kan vi få om hvordan barn ble sett, forstått og presentert av voksne forfattere? Og hvilke innsikter kan denne litteraturen gi oss om barnas levde barndom og egne erfaringer?

Om foredraget

I dette lunsjforedraget presenter Rakel Igland Diesen sin doktoravhandling, Looking for Children in Hagiography: Conceptions and representations of children in Nordic miracles and vitae from the 12th to the 15th century, tatt ved institutt for klassiske og historiske fag ved NTNU. Rakel tok sin master her ved IFIKK, UiO og skrev også da om barndomshistorie i middelalderen, om Katarina av Sienas barndom, hun var tilknyttet «Tiny Voices» prosjektet ved IFIKK.

Rakels avhandling plasserer seg innenfor barndomshistorien og kombinerer perspektiver fra både sosialhistorie, kulturhistorie og idéhistorie. Rakel setter søkelyset på middelalderbarna vi finner i en samling hagiografiske tekster som dreier seg om de nordiske helgenene og deres virke. Studiens kombinasjon av kilder, historisk periode og regionalt fokus bidrar til å fylle et hull i den eksisterende barndomshistorieforskningen.

En dame som snakker på en talerstol
Rakel Igland Diesen. Foto: privat

Spørsmålene som stilles vedrører både barnas tilstede-værelse, handlinger og levde erfaringer som samfunnsdeltakere, og de forestillingene om barn som deres rapporterte deltakelse og handlekraft formidler. Dette utforskes på tvers av et bredt spekter av ulike områder i de nordiske middelaldersamfunnene generelt, men framfor alt i det religiøse livet som naturlig nok er i fokus i de hagiografiske kildene.

Arrangementet er åpnet for alle

Christine Amadou

Publisert 11. mars 2024 13:48 - Sist endret 11. mars 2024 13:51