Utsettelsenes tid: Innovasjon og politisk handlekraft i møte med klimaendringene

Hvordan kan politikere legitimere utsettelser og forsinkelser i klimapolitikken? Hva slags forestillinger om tid settes i spill når teknologisk utvikling ikke følger politisk etablerte frister, klimamål og internasjonale forpliktelser?

En kvinne demonstrerer i en by om klimapolitkk. Med plakat.

Foto: Wikimedia Commons

I dette foredraget utforsker Hedda Susanne Molland hvordan Solberg-regjeringen begrunnet utsettelsen av sin satsning på kabonfangst- og lagring, som de opprinnelig hadde som ambisjon å realisere i 2020. Hun vil vise hvordan hun har identifisert en bestemt tidsforståelse for teknologisk innovasjon og hvordan Solberg-regjeringens representanter uttrykte denne tiden i forhold til andre forståelser av tid, slik som politiske og klimatologiske. Dette er en diskursanalyse som går inn i begreper som modning, industri og hastverk.

Portrettfotografi av en kvinne med blondt hår og briller
Hedda Molland. Foto: Privat.

Hedda Molland er ph.d.-student ved UiB og kombinerer kultur- og idéhistorie, statsvitenskap og teknologistudier i en diskursanalyse av norsk klimapolitikk. I dette foredraget presenterer hun ett kapittel fra sin kommende avhandling.

Arrangementet er åpent for alle, og det blir som vanlig servert en enkel lunsj.

Kontaktperson: Christine Amadou.

Idéhistorisk lunsjseminar - IFIKK